Lägger ni er i om era ungdomar skaffar flick/pojkvänner?
Jag menar med regler?
Har en ungdom som är 17. Han har skaffat sin första tjej. Det har gått snabbt. De vill ses varje dag. Han sover ofta hos henne.
Jag känner mig vilsen: Jag vet inte hur mycket/lite jag ska lägga mig i? Han fyller 18 om 1 månad och hans tjej också.
Jag tänker rent spontant att man är kär och då vill man ses ofta. Samtidigt tänker jag att det kanske också är bra med lite reflektionstid och att inte ses hela tiden. De ses varje dag och sover hos varandra 1-2 ggr i veckan. Oftast hos henne då de bor större och jag har en liten hemma som stör och gråter på natten.
Hur gör ni? Hur mycket ska man lägga sig i? Jag har aldrig träffat hennes föräldrar, och har bara träffat henne korta stunder.
Jag är mest orolig för att det blir så intensivt för snabbt. Som ung blir man störtkär och ser inte det dåliga hos den andra. Eller är det kanske bra? Ska man bara låta dem vara och ses så länge de sköter skola och extrajobb?
Hur gör ni? Jag har ingen att bolla med, så behöver lite råd. Det är första gången jag har en ungdom som skaffar flickvän. Mina andra två barn är yngre och har inte kommit dit än. Känner mig så osäker på min "nya roll" om ni förstår.
Och du skriver själv att detta hör ungdomen till, att bli störtkär, intensiv. varför ska du neka din son att uppleva det?
Stå istället kvar och finns där som stöd om det blir problem på ett eller annat sätt. Och hjälp honom att värna sömn, skola och annat om det verkar som att han har svårt att få ihop det med att ses med flickvännen.
I övrigt, låt honom vara kär, låt honom få vara med om ett uppbrott, vad det nu är som kommer att hända. Låt honom leva och uppleva sitt eget liv.