• Sarsellinor

Mitt ex skrämmer mig

Hej! 

Jag gjorde slut med mitt ex för ca 3 månader sedan på sms eftersom han är manipulativ och jobbig. Det var ett mycket vänligt men tydligt sms. Efter det blockerade jag honom. 

Efter det kan jag se hur han ringer mig i princip varje dag. Det syns fast han är blockerad i samtalshistorik. Vid detta läge borde han förstå att han är blockerad för länge sedan. Han bor i en annan stad men börjar ändå oroa mig för att han är riktigt psyko. 

Överreagerar jag? Vad hade ni gjort i min sits? 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Mitt ex skrämmer mig
  • Anonym (F)

Skriv till honom att han ska sluta kontakta dig och att du annars kommer att polisanmäla honom för trakasserier. Fortsätter han så tar du med dig telefonen till polisstationen och visar upp vad han håller på med.

• Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2024-11-18 19:25:15 följande:

Skriv till honom att han ska sluta kontakta dig och att du annars kommer att polisanmäla honom för trakasserier. Fortsätter han så tar du med dig telefonen till polisstationen och visar upp vad han håller på med.

Nej, nej, nej! Det är att hälla bensin på brasan. TS har redan avslutat. Att inte svara rekommenderas alltid. Att ta telefonen till polisen kommer inte att hjälpa ett dugg. Har blivit stalkad i flera år.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-18 19:30:41 följande:
    Nej, nej, nej! Det är att hälla bensin på brasan. TS har redan avslutat. Att inte svara rekommenderas alltid. Att ta telefonen till polisen kommer inte att hjälpa ett dugg. Har blivit stalkad i flera år.
    Så ts ska sitta rädd och bara fortsätta bli psykiskt misshandlad? Det här med att polisanmäla idioten, det ska vi bara skita i?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2024-11-18 19:39:30 följande:
    Så ts ska sitta rädd och bara fortsätta bli psykiskt misshandlad? Det här med att polisanmäla idioten, det ska vi bara skita i?
    TS kan självklart anmäla om hon vill. Men du fick det att låta som att de kommer att göra något att saken.
  • Anonym (Koffi)

Ts skulle kunna ringa och rådfråga polisen. Tycker inte heller att han ska kontaktas.

• Anonym (Jo)

Vet inte riktigt vad du ska göra men tycker inte att du överreagerar 

• Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-18 19:40:53 följande:
    TS kan självklart anmäla om hon vill. Men du fick det att låta som att de kommer att göra något att saken.
    Sluta med sånt där skitsnack, det är verkligen inte vad ts behöver höra!! Självklart ska hon gå till polisen och om de anser att det finns tillräckligt med material att gå vidare med så gör de så klart det! Du behöver inte sitta här och göra ts ännu mer ledsen!
  • Anonym (Hm)

Har blivit stalkad av ett ex i många år. Grovt stalkad. Jag hade massor med bevis men polisen gjorde inte ett skit. Fortsätt bara att ignorera skulle jag säga Och skönt att ni bor i olika städer. Du kan Ju ansöka om kontaktförbud, men även det kräver att vissa kriterier uppfylls. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2024-11-18 19:44:02 följande:
    Sluta med sånt där skitsnack, det är verkligen inte vad ts behöver höra!! Självklart ska hon gå till polisen och om de anser att det finns tillräckligt med material att gå vidare med så gör de så klart det! Du behöver inte sitta här och göra ts ännu mer ledsen!
    Tyvärr är det inte skitsnack. Polisen tar anteckningar, något annat kan de inte göra. Vill inte göra TS ledsen, men så ser det ut. Vill förtydliga att jag INTE har något emot att göra en anmälan. Men jag tycker inte att man ska ge TS falska förhoppningar.

Det jag skrev NEJ till var att kontakta honom. Det TS kan göra är att byta nummer. Har själv varit i cirkusen i många år med stalking och haft mycket kontakt med andra.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-18 19:48:52 följande:
    Tyvärr är det inte skitsnack. Polisen tar anteckningar, något annat kan de inte göra. Vill inte göra TS ledsen, men så ser det ut. Vill förtydliga att jag INTE har något emot att göra en anmälan. Men jag tycker inte att man ska ge TS falska förhoppningar.

Det jag skrev NEJ till var att kontakta honom. Det TS kan göra är att byta nummer. Har själv varit i cirkusen i många år med stalking och haft mycket kontakt med andra.
    Det finns inga garantier, men på dig låter det som att det är helt kört.

Normalt sett (jaja, HAN kanske inte är normal, men ändå) så brukar man meddela att man inte vill ha vidare kontakt, för att vara helt tydlig om inte annat. Fortsätter personen som det här exet så är det solklart trakasserier. Och visst behöver ts nytt nummer (och blocka honom direkt på det nya).
Svar på tråden Mitt ex skrämmer mig