• Sarsellinor

Mitt ex skrämmer mig

Hej! 

Jag gjorde slut med mitt ex för ca 3 månader sedan på sms eftersom han är manipulativ och jobbig. Det var ett mycket vänligt men tydligt sms. Efter det blockerade jag honom. 

Efter det kan jag se hur han ringer mig i princip varje dag. Det syns fast han är blockerad i samtalshistorik. Vid detta läge borde han förstå att han är blockerad för länge sedan. Han bor i en annan stad men börjar ändå oroa mig för att han är riktigt psyko. 

Överreagerar jag? Vad hade ni gjort i min sits? 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Mitt ex skrämmer mig
  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2024-11-18 20:01:59 följande:
    Det finns inga garantier, men på dig låter det som att det är helt kört.

Normalt sett (jaja, HAN kanske inte är normal, men ändå) så brukar man meddela att man inte vill ha vidare kontakt, för att vara helt tydlig om inte annat. Fortsätter personen som det här exet så är det solklart trakasserier. Och visst behöver ts nytt nummer (och blocka honom direkt på det nya).
    Om du med kört menar polishjälp, så ja, någon polishjälp kommer inte att vara aktuell tyvärr.

Att återuppta kontakten efter tre månaders tystnad från TS sida är det absolut sista som hon bör göra i denna situation. I alla stalkingsituationer gäller att man ALDRIG ska svara. TS har dessutom varit tydlig att det är slut. TS har inte svarat på tre månader. Hon har INGET att vinna på att kontakta honom.
  • Tow2Mater

Han vill väl precis som många kvinnor efter partnern gjort slut ha ett sista samtal för att på riktigt få veta varför och för att kunna gå vidare. Låter ju sjukt att göra slut via sms och inte i ett samtal. Ring upp honom om du inte vill vara juste och träffas ansikte mot ansikte och prata.

• Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2024-11-18 22:23:11 följande:

Han vill väl precis som många kvinnor efter partnern gjort slut ha ett sista samtal för att på riktigt få veta varför och för att kunna gå vidare. Låter ju sjukt att göra slut via sms och inte i ett samtal. Ring upp honom om du inte vill vara juste och träffas ansikte mot ansikte och prata.

Tycker du att det låter friskt att ringa någon som inte svarar dagligen i tre månader?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-18 22:32:11 följande:
    Tycker du att det låter friskt att ringa någon som inte svarar dagligen i tre månader?
    Det är stalker varning vid sånt beteende 
  • Anonym (Koffi)
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-18 22:33:56 följande:
    Det är stalker varning vid sånt beteende 
    tror det passerat stalkervarning och övergått till stalker.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Koffi) skrev 2024-11-18 22:39:45 följande:
    tror det passerat stalkervarning och övergått till stalker.
    Ja, obehagligt beteende
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-18 22:32:11 följande:
    Nej, men precis som många dumpade tjejer fortsätter de gora det tills de får ett propert avslut for att kunna gå vidare.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2024-11-18 22:49:28 följande:
    Nej, men precis som många dumpade tjejer fortsätter de gora det tills de får ett propert avslut for att kunna gå vidare.
    Eller så vill han försöka manipulera TS till att ta honom tillbaka.
    Personer som beter sig som TS ex brukar ha sådana tendenser.
  • Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2024-11-18 22:49:28 följande:
    Att kontakta någon som inte svarar på tre månader är ett sjukt beteende, oavsett om det är en man eller kvinna. Att tipsa TS om att träffa honom är faktiskt också ett sjukt beteende.
  • Anonym (R)

Jag tycker absolut INTE att du ska kontakta honom under några omständigheter, då öppnar du upp för dialog och gans beteende kan bli värre. Det du kan göra är att byta nummer och blocka även där. Sedan kan du ifall han fortsätter gå till polisen. Rådfråga dem om hur du kan gå vidare. De vet bäst. Med detta sagt utgår jag ifrån att han är knäpp. Du känner honom. Du skriver att han är manipulativ och jobbig så antar att det finns mer historik där? Har du gjort slut tidigare men blivit manipulerad "tvingad" till att stanna? Ifall detta är fallet säger jag bara håll dig stark, var konsekvent. Ta stöd av vänner, anhöriga och eventuellt polis.

Jag hade gjort som jag skrivit ovan. Vet inte hur länge ni varit ett par, hur seriöst det var eller vem han är. Vill ändå tillägga att en "frisk och normal" människa kan bli riktigt sårad och "galen" ifall man efter ett långt förhållande med kärlek blir lämnad över ett sms och sedan blockad utan förklaring eller avslut, behöver då inte vara en stalker. I ett sådant fall tycker jag att det är rått att skriva sms, dumpa och blocka och anmäla. Då hade jag sagt prata ut, gör slut och stå fast vid ditt beslut och ge personen ett avslut. Men av det lilla jag läst så verkar det som att han inte behandlat dig väl i ert förhållande och manipulerat, övertalat och varit jobbig, men ville ändå poängtera det. Hoppas inte du utsatts för fysiskt våld, sexuella övergrepp. Psykisk våld kanske det har varit? Kram!

Svar på tråden Mitt ex skrämmer mig