• Anonym (Godnatt)

Vad är ens livet egentligen?

Sitter här på jobb och har haft möten en stor del av dagen, har ett kvar och lite till att få gjort innan jag kommer hem till min fru och två barn.

Vi ska handla och sen laga lite mat och sen väntar nog lite mer jobb ikväll.

Har en bra lön, ca 75k per månad och har en liten sidogrej med som drar in 10-15k per månad och båda grejerna är väl rättså schyssta egentligen.

Min fru drar in ca 40k och vi har det därmed rättså bra ställt. Jag har hobbyer och jag har vänner, förlorat stora delar av min familj men de jag alltid varit nära med är jag fortfarande nära med och de är 5 olika släktingar/ familj.

Vi har bra med sparpengar, äter gott, lever gott och har en fin familj.

Och jag känner varje dag att jag inte orkar mer. Det är som att jag sprungit på ett spår, kört kvitt eller dubbelt och fått dubbelt en massa gånger och lever och har nu vad många drömmer om men (jag) mår inte bättre än när jag var tonåring för 20 år sedan. Har provat en massa olika jobb, semestrar, gå ner i arbetstid och ja, nog det mesta vid detta laget och bara ignorerat det faktum att jag känner att det mesta känns rättså meningslöst och försökt vara tacksam för allt jag har istället. Det ger mig mer, och med det fler saker som bör göra mig lyckligare, men samtidigt blir fallet högre från denna "topp" och det enda jag känner är "bättre fysik, bättre ekonomi, bättre och mer familjetid" och känns som att jag snart är grå och gammal och kollar tillbaka på livet och kan tänka "ja, jag listade ut spelreglerna och spelade en hyfsad runda, men nu kan det ta slut och så skiter vi i det här". Men vill inte känna så och tror att det riskerar bli så för att jag redan nu känner det. Sätter upp milstolpar i mitt liv "bara till jul" bara till sommaren, bara till detta projektet är slut, bara till vi flyttar in osv men de får mig bara att känna att oavsett vad som är nu så är det inte för alltid och det får mig att vara fine med att fortsätta, men ser inget slut och ser inget ljus.

• Svar på tråden Vad är ens livet egentligen?
  • FtS70

Vad säger din fru om dina tankar? Vågar du vara öppen med dem? 

• Anonym (T)

jag är själv en övertänkare, att man tänker på livet och tiden. Gäller att försöka fokusera på att må så bra som möjligt istället.
    I mitt fall så går mitt liv ganska dåligt med ständiga bränder att släcka så jag blir ganska distraherad med att försöka överleva. Hade jag haft ett mer stabilt liv hade jag troligtvis tänkt mer som dig

• TvillingmammaVästgöte
    Mia448 skrev 2024-11-18 14:50:23 följande:

Du tänker för mycket på livets mening. Det gäller att tänka positivt och ta vara på det som är kul. Slappna av. Har du mkt pengar så kanske du har råd att byta jobb till något mer spännande och givande. 

Antidepp kanske kan hjälpa dig 

Att döva det som skaver med antidepressiva är ingen bra idé.  Du har förlorat stora delar av din familj? På vilket sätt då? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Godnatt) skrev 2024-11-18 14:42:24 följande:
    Har faktiskt gjort det vid ett tillfälle och gick de 25 gångerna. Men det var hela tiden en koppling till relationen till min pappa och att han varit väldigt frånvarande i sina resor med jobb och att han drev eget. Jag lever på ett liknande sätt men driver inte eget och gör det lilla extra för att få med familjen i den bilden med. Men ville gå djupare än så och blev mest nedstämd över att gå dit, prata om allt och öppna upp utrymmen och minnen jag inte tänkt på för att sedan inte lösa något. Lite av ett "här ta lite skit, och lycka till med det nu"
    Lever din pappa? Hur är er relation idag?
  • Soryu
    Anonym (Godnatt) skrev 2024-11-18 14:42:24 följande:
    Har faktiskt gjort det vid ett tillfälle och gick de 25 gångerna. Men det var hela tiden en koppling till relationen till min pappa och att han varit väldigt frånvarande i sina resor med jobb och att han drev eget. Jag lever på ett liknande sätt men driver inte eget och gör det lilla extra för att få med familjen i den bilden med. Men ville gå djupare än så och blev mest nedstämd över att gå dit, prata om allt och öppna upp utrymmen och minnen jag inte tänkt på för att sedan inte lösa något. Lite av ett "här ta lite skit, och lycka till med det nu"
    Du skulle kunna prova med en annan terapeut som kanske har en annan inriktning. Det där är ju ganska personberoende, och det kan vara väl värt att prova olika terapeuter. Man kan ju också betala själv för att få mer valmöjligheter, och det bör du väl ha råd med.
  • Anonym (T)
    Soryu skrev 2024-11-18 16:26:35 följande:
    Du skulle kunna prova med en annan terapeut som kanske har en annan inriktning. Det där är ju ganska personberoende, och det kan vara väl värt att prova olika terapeuter. Man kan ju också betala själv för att få mer valmöjligheter, och det bör du väl ha råd med.
    Ja man bör ta privat om man kan. De allra flesta inom landstinget är värdelösa. De har tidspress pga långa köer och vill bara köra igenom behandlingen så tidseffektivt som möjligt utan att tänka på vad personen faktiskt behöver
  • Anonym (Tt)

Kan du någonsin känna total kontakt och närvaro eller finns känslan av meningslöshet där hela tiden? Jag har en trasig bakgrund och fastnade som barn i dåliga överlevnadsstrategier som på många sätt präglat mitt liv och jag känner igen den där känslan av att tillvaron känns tung att bära.

Men redan som tonåring hittade jag områden där jag känner total närvaro. För mig handlar detta främst om musik men även litteratur. Senare har jag även intresserat mig för kristendom och har känt samma närvaro på ett andligt plan.

Har du inga sådana frizoner?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tt) skrev 2024-11-18 16:46:43 följande:

Kan du någonsin känna total kontakt och närvaro eller finns känslan av meningslöshet där hela tiden? Jag har en trasig bakgrund och fastnade som barn i dåliga överlevnadsstrategier som på många sätt präglat mitt liv och jag känner igen den där känslan av att tillvaron känns tung att bära.

Men redan som tonåring hittade jag områden där jag känner total närvaro. För mig handlar detta främst om musik men även litteratur. Senare har jag även intresserat mig för kristendom och har känt samma närvaro på ett andligt plan.

Har du inga sådana frizoner?

Jag vågade inte nämna kristendom, men jag har också känt mig vilsen i många år och har gått hos flera psykologer och terapeuter. Både via regionen och privat. Men inget har hjälp mig så mycket som att gå regelbundet till kyrkan. Det har jag börjat med sen ett drygt år tillbaka och det har förändrat mitt liv så mycket. Med hjälp av Jesus ord har jag lärt mig att förlåta, både mig själv och andra. Därigenom har jag fått mycket bättre relationer till familj och vänner. Relationer till andra är det allra viktigaste i livet. Har jag kommit fram till. Pengar har jag jagat och pengar har jag. Mem pengar.är inte det som ger lycka , när man uppnått basbehoven och har viss ekonomisk trygghet, det är relationer, medmänsklighet, medkänsla och kärlek. 
  • Soryu
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 16:57:53 följande:
    Jag vågade inte nämna kristendom, men jag har också känt mig vilsen i många år och har gått hos flera psykologer och terapeuter. Både via regionen och privat. Men inget har hjälp mig så mycket som att gå regelbundet till kyrkan. Det har jag börjat med sen ett drygt år tillbaka och det har förändrat mitt liv så mycket. Med hjälp av Jesus ord har jag lärt mig att förlåta, både mig själv och andra. Därigenom har jag fått mycket bättre relationer till familj och vänner. Relationer till andra är det allra viktigaste i livet. Har jag kommit fram till. Pengar har jag jagat och pengar har jag. Mem pengar.är inte det som ger lycka , när man uppnått basbehoven och har viss ekonomisk trygghet, det är relationer, medmänsklighet, medkänsla och kärlek. 
    Fint! Jag är själv obotlig ateist, men ibland önskar jag att jag kunde förskriva lite religion åt mina patienter för jag tror att många hade kunnat få hjälp av det.
  • Soryu
    Anonym (T) skrev 2024-11-18 16:30:07 följande:
    Ja man bör ta privat om man kan. De allra flesta inom landstinget är värdelösa. De har tidspress pga långa köer och vill bara köra igenom behandlingen så tidseffektivt som möjligt utan att tänka på vad personen faktiskt behöver
    Tycker det är väldigt hårt (och också okunnigt) att säga att de flesta inom landstinget är värdelösa. De flesta, i min erfarenhet, är seriösa och bra personer som vill sina patienter väl, men tyvärr är många problem svåra att komma åt även med 25 sessioner och den yttre begränsningen gör ju att terapeuterna tvingas anpassa sig.
Svar på tråden Vad är ens livet egentligen?