Inlägg från: Anonym (Mor till fd hemmasittare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Anonym (N) skrev 2024-11-19 23:02:23 följande:
    Det finns medicinering mot depression. Eller beror det på annat? Men hemma ska de inte vara. 

Man är generellt försiktig med att ge psykofarmaka till barn. Mitt barn har mått dåligt i tre år och först nu är det på tal. Det är generellt bättre att lära sig hantera ångest än att medicinera bort den.

En vuxen kan tex byta jobb för att komma från en skadlig miljö och på så vis må bättre igen. Eller bli sjukskriven vid behov. Men barnen har skolplikt. Det driver på barn och föräldrar att fortsätta i skolan när barnet egentligen hade mått bra av tex deltidssjukskrivning, som vuxna i samma situation kan få. Deltidssjukskrivningar som skyddar från totalkrasch. 

SSRI, som ges mot både ångest och depression, funkar inte som antibiotika - att man äter det och så går det över. Man kan tex få insättningsproblem med ökade svårigheter och det handlar om ett långsamt lindrande av symptom snarare än tillfrisknande. SSRI kan lyfta upp en från de djupaste mörkren. Men du blir ju inte glad och lycklig av det. 

Tow2Mater skrev 2024-11-20 01:21:01 följande:

Det finns väl distansundervisning idag;

sverigesradio.se/artikel/distansundervisning-ska-hjalpa-hemmasittare

Fattar inte att man i Sverige generellt är så emot olika läroformer.

Jag säger detsamma! 

För vissa tror jag att distansundervisning vore jättebra. Men generellt behöver barn och unga umgås med jämnåriga för att utvecklas socialt på ett bra sätt. Att kunna ha vissa ämnen i skolan och vissa på distans hade passat mitt barn jättebra. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 07:39:28 följande:
    På Kunskspsskolan ,när mina barn gick där ,gjorde många elever med autism så. 
    Så himla bra! Hur gamla var de eleverna? Jag tänker att det är lite svårare med de yngre barnen men lättare med tonåringar. Å andra sidan har de yngre barnen generellt en vabbande förälder hemma hos sig som kan hjälpa till. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 07:42:36 följande:

Det är väldigt märkligt. Om barnen är så känsliga , hur skall de klara arbetslivet? 

Jag tror problemen börjar tidigare, jag tror inte det är skolans fel enbart. Känsliga barn kanske skadas av en stressig barndom i stora dagisgrupper och med stressade föräldrar som inte får ihop livspusslet.

Arbetslivet är mycket lugnare än skolan! Hur ofta skriker tex folk åt varandra på ditt jobb? Hur många springer i korridorerna på ett vanligt kontor? Ljudvolymen på en skolgård kan vara jättehög. Tänk om vanliga kontorsnisssr skulle ha sånt oljud omkring sig varje paus och lunchrast. Jag tror att de flesta skulle bli knäppa. 

Ett klassrum är en mycket stökigare miljö än de av många så hatade kontorslandskapen. Där har man åtminstone en skärmvägg mellan sig och bänkgrannen. I skolan ser och hör du hela tiden vad klasskompisarna gör. Har du då svårt att sortera intryck blir det jättestökigt. 

Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 07:59:54 följande:

Ett klassrum är en mycket stökigare miljö än de av många så hatade kontorslandskapen. Där har man åtminstone en skärmvägg mellan sig och bänkgrannen. I skolan ser och hör du hela tiden vad klasskompisarna gör. Har du då svårt att sortera intryck blir det jättestökigt. 

Och i kontorslandskapet gör du ett jobb du är upplärd till. Du har ofta samma arbetsuppgift under lång tid. I skolan förväntas du sitta i en stimmig miljö hela dagen och dessutom konstant lära dig nya saker. 
    Core skrev 2024-11-20 09:16:46 följande:

Jag är drygt 30, skolan har förändrats marginellt sedan jag var barn. ADHD fick jag som diagnos som ung vuxen, så jag vet hur svårt det kan vara. Men det är ett faktum att inte en enda var hemmastittare ur min generation, förutom ett par i gymnasiet som levde i dysfunktionella familjer.

Skolan har förändrats mycket sedan du gick där. Det är andra undervisningsmetoder och andra kunskapskrav. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 10:43:24 följande:

Men byter man inte skola då om den är så hemsk? Flyttar om det behövs?

Eller är inte skolan egentligen  så katastrofal utan problemet är att barnet är ångestbenäget? Då är det snarare psykologhjälp, psykiatri, samtaksbehandling och eventuell medicinering som hjälper. 

Man måste ju lösa problemet? Att stanna hemma från skolan löser ju inget. Ja, en period av distansundervisning, parallellt med pngestbehandling kanske är bra förstås. 

Skolan är inte hemsk. Barn står i kö för vår skola för att den har så gott rykte. 

Vad gäller söka hjälp hos vården så har jag aldrig hört talas om hemmasittare utan mer eller mindre omfattande vårdkontakter. Det är ju fullkomligt självklart att man söker vård. Vi har haft hjälp av vården i tre år nu. 

Flera här har sagt att man bör byta skola, men för vårt barn var kompisarna en jätteviktig nyckel till att komma tillbaka. Att må dåligt och i det läget börja ny skola - det hade varit spiken i kistan. Annat är det så klart om orsaken är mobbning och utanförskap i skolan. 

Core skrev 2024-11-20 10:24:51 följande:

Om du jämför med förändringar mellan tidigare generationer är det marginellt. Jag vet att vissa metoder och vissa krav har förändrats, jag har en son som inte uppfyller alla krav. Däremot tar han med sig hemifrån att göra det han kan och att sånt är livet, vi går dit och gör vad vi kan, man kan inte vara bäst på allt. Hur många är det egentligen som uppfyller alla krav? Och är det en sån katastrof om man inte gör det? Så länge man ger det man har, lär man sig åtminstone.

Jag uppfyllde heller inte alla krav då, men det gick otroligt bra iallafall. Hade mina föräldrar tyckt synd om mig och låtit mig sitta hemma, hade det då gått bra? Förmodligen hade jag blivit nån pundare med tom blick i slutändan.

Sen låter jag hård i tonen, men jag vet vilket jävla skit föräldrarskap kan vara emellanåt. Men vi kan vrida våra perspektiv, vi kan börja jobba med oss själva, det är aldrig för sent. Snälla sluta skylla på omvärlden, snälla ta ansvar för era egna sätt att hantera era barn, det är upp till dig och ingen annan.

som förälder ska man inte klanka ned på sig själv och sina bedrifter, men man ska hela tiden omvärdera hur man orienterar sina barn framåt i livet. Bli författare istället för att låta historien skriva sig själv.

Förstår inte vad du menar med uppfyller alla krav. Mitt barn har altid varit bland de bättre i klassen och har bra betyg i både praktiska och teoretiska ämnen. 

Och mitt barn går som sagt i skolan numera, så ingen behöver berätta för mig vad vi borde ha gjort. Vi tog hjälp av både psykiatrin och kommunens arbetsgrupp för hemmasittare. Både förespråkade det som vi redan gjorde, dvs stor lyhördhet för barnets behov och önskningar. Och det funkade uppenbarligen. 

Jag är mor till en före detta hemmasittare. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 10:58:03 följande:
    Så har jag suttit ofta med djupt koncentrationskrävande uppgifter i ett mycket litet rum med många människor som pratar, så blir det ofta när man jobbar med IT projekt på ett projektkontor. Jag mådde dåligt av det och köpte därför jättestora hörlurarb och lyssnade på klassisk musik när jag jobbade. Löste problemet.

Har ni testat det, stora hörlurar som tar bort brus och lugnande musik? Idag finns ju också brusreducerande hörlurar om man inte vill ha musik.

Jag vill inte vara oförskämd, för du skriver generellt väldigt trevligt, men hörselkåpor/hörlurar är liksom på så basic nivå man kan komma vad gäller sånt här. Har man en hemmasittare är problemen långt mycket större än att de avhjälps med en så enkel lösning. 

Anonym (S) skrev 2024-11-20 14:36:50 följande:
    Samtidigt är vissa unga väldigt bekväma av sig... Söndercurlade till att bli hemmasittare, istället för att just rycka upp sig. Ibland känner man efter för mycket, har för eftergivna föräldrar mm. Självklart mår många unga också sämre i skolan nu än tidigare, men det ursäktar inte ett slappt utgångsläge i hemmet.

Vad konstigt då att vi, som gjort precis sådär som du verkar mena att man inte ska, har fått vårt barn att gå tillbaka till skolan. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 14:54:14 följande:
    När jag gick i skolan på sjuttio och åttiotalet var vi 30 st i klassen när vi började åk 1.  Vi var i princip alltid 30 st i klassen både i grundskolan och i gymnasiet. 
    Det gick bra för eleverna på den tiden respekterade läraren och var man inte tyst blev man tillsagd. Jag kommer inte ihåg att någon fick något straff , typ kvarsittning eller liknande, det brukade räcka att läraren sa till. 

Mer respekt till lärare verkar vara  viktigt att återinföra. Då blir det lugnt och ro och bättre miljö för alla i klassen. 
    Tumme upp på detta! 
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-20 15:19:52 följande:
    Det är svårt för mig att tolka och uppfatta att en förälder skulle ha gjort precis allt om den föräldern i inlägg enbart ägnar sig åt att kritisera andra, t ex bara kritisera skola eller rektor.

Om ditt inlägg i någon detalj är föranlett av något som jag har skrivit så vill jag påpeka att jag verkligen har tryckt på att föräldrar måste ta sitt ansvar för att finna de bakomliggande orsakerna, alltså varför.

Ingen kan väl förvänta sig att rektorn eller skolan ska ta ansvar för att ta reda på de verkliga bakomliggande orsakerna?

Skriver man att det är skolans fel så har man gissningsvis gjort det du nämner i sista och näst sista stycket och kommit fram till just att problemen finns i skolan. I vårt fall har BUP haft flertal förslag på hur skolan ska ändra sig och inget sånt till oss föräldrar, bara att vi ska fortsätta jobba på som vi gör. 

Och precis som flera skrivit till TS, att det inte betyder att man är en dålig förälder för att man behöver lära sig mer för att hjälpa ett barn med särskilda behov, så säger jag om skolan. Mitt barns skola är inte alls dålig, men det var där det behövde göras förändringar för att mitt barn skulle klara av att gå dit. Eftersom det är en bra skola gjorde de det, och nu är mitt barn ingen hemmasittare längre. 

Anonym (123) skrev 2024-11-20 18:44:31 följande:
    Jag har turen att mitt barn går på en skola med en superbra rektor  (jättesvårt för enskilda lärare att kunna göra det som verkligen behövs om inte rektorn är med) men tyvärr verkar det höra till undantagen. .

Samma för oss! Men via BUP har vi fått höra att det långt ifrån alltid som det finns en sån förståelse från skolan som vi har mötts av. 
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 09:06:01 följande:
    Ingen kan övertyga mig om att skolan är den enda, eller ens den viktigaste, bakomliggande orsaken.

Det finns säkert många, både föräldrar och andra, t ex BUP, som kan komma med krav, synpunkter eller önskemål gällande vad skolan kan eller bör göra.
    Men i alla dessa sammanhang får man inte glömma att näst intill alla inblandade individer börjar alltid aktivt söka efter andra förklaringar och orsaker för att själv slippa stå där med ansvaret.
    Det är en fullkomligt normal och naturlig reaktion som sker naturligt och automatiskt hos i princip alla människor när man som individ ställs inför svåra och jobbiga problem.

Alla tycker vi väl att det skulle vara både bra, bekvämt och befriande om någon annan tog ansvaret?
    Den där "någon" som alla alltid talar om i alla sammanhang, så snart ett behov eller ett problem uppstår...

Självfallet önskar föräldrar och alla, t ex BUP i ditt fall, att rektorn i det här fallet skulle vara denna "någon" som ska fixa problemet.
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar. Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.
    Hur ska rektorn kunna uppfylla krav och önskemål om rättvisa om rektorn ska ta fullt ansvar för en elev, eller ett mycket litet fåtal elever, som har jättestora särskilda behov?
    Hur kommer t ex vissa föräldrar reagera när deras barn, såväl alla "genomsnittsbarn" som också de allra duktigaste eleverna, inte ägnas någon tid alls och inta alls får något stöd?
    Är detta demokratiskt och rättvist?

Hur ska samhället och Sveriges medborgare i allmänhet, alla skattebetalare, se på saken att ingen tid, inga resurser, ägnas åt de allra duktigaste och mest begåvade eleverna? De elever som så småningom ska bli de viktigaste och bästa samhällsbärarna, de som ska dra in alla skattepengar till landet, om dessa inte får lika mycket tillgång till tid och resurser från rektor och alla andra?
    Kommer dessa elever verkligen kunna bli de viktiga samhällsbärarna, de som ska skapa resurser och försörja de som har särskilda behov, sjuka och gamla, om de inte prioriteras, inte får rättvis och demokratisk tillgång till resurser under utbildningstiden?

Vad är demokratiskt och rättvist?
    Det är fullkomligt självklart i verkligheten att rektors tid och möjligheter inte räcker för att ge alla lika mycket tid och resurser som ts barn behöver, hur ska då prioriteringarna se ut? Vilka barn ska rektor välja bort? Vem har rätt att bestämma, vilken är människan av kött och blod som äger ansvaret, för att rätt prioriteringar görs, på så sätt att det blir både demokratiskt och rättvist?

Om det skulle vara skola och rektor som är de främsta och viktigaste bakomliggande orsakerna så skulle det självfallet innebära att alla elever, eller väldigt många, skulle ha samma problem som ts barn. Eller hur?
    Skola och rektor är självfallet inte den viktigaste bakomliggande orsaken.

Men faktum kvarstår att det har varit fullkomligt självklart för mitt barns rektor att göra de anpassningar som behövdes, och tack vare det är mitt barn inte längre hemmasittare. 

Att skolan behöver anpassa betyder inte att skolan är dålig. Betydligt oftare beror det på att hemmasittaren har någon form av funktionsnedsättning. Skolan har alltså inte orsakat problemet - det föddes barnet med - men det är skolan som behöver göra anpassningar. Och barnen har rätt till det enligt svensk lag. Och även om barnets problem beror på föräldrarna, tex missbruk, så är skolan skyldig att hjälpa barnet att klara av skolgången. 

Anonym (Förbannad) skrev 2024-12-04 17:10:42 följande:
    Vilka anpassningar gjorde eran rektor då? 

Undervisning i liten grupp, individuellt schema där flera lektioner är bortplockade, äter i tyst rum, blir mött av kuratorn i början av skoldagen, får svårare uppgifter i vissa ämnen för att inte bli uttråkad, fast kuratortid på lektionstid ett par gånger i veckan för att få vila från stöket i klassrummet, möjlighet att skriva prov i grupprum, slipper vara i samma halvklassgrupp som de stökigaste eleverna, möjlighet att få bänk med skärmväggar kring, gör grupparbeten med barn i klassen som känns trygga, får vänta på lektionsstart i klassrummet istället för i korridoren utanför, får gå ifrån lektionen någon minut tidigare för att slippa stöket när alla ska klä på sig. 

Säkert ännu fler saker som jag inte kommer på eller inte vet om. Det finns massor som de kan göra som inte kostar pengar eller tar särskilt mycket tid. Men kundskapen och viljan måste finnas. Specialpedagogen och kuratorn har varit viktiga pusselbitar. Men de kan bara göra nytta om rektor och lärare är villiga och öppna för att lära sig nytt. 

Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor