Inlägg från: Anonym (Mor till fd hemmasittare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)

    Känner mig dömd av mitt barns rektor

    Jobbar ni med skolans specialpedagog? Det är de som är utbildade i det här och ska veta vad för metoder som finns för att anpassa undervisningen så att ditt barn klarar av den. 


    Vad har ni för hjälp från psykiatrin? Elevhälsan? 


    Har ni någon grupp som arbetar med barn med problematisk skolfrånvaro i er kommun? 


    Vi har jobbat med alla dessa fyra och de har varit stor hjälp att förklara för rektorn vad skolan behöver göra och när skolan måste backa och sänka kraven på barnet. Skolan vill gärna driva på, men det är verkligen inte det bästa för många av de här barnen/ungdomarna. 


    Vi haft tur med skolor och inte alls stött på de problem ni har utan upplever att vi kan samarbeta bra med skolan. Rektorn är öppen för samverkan med BUP mfl. Lyssnar på vad de rekommenderar. De enda som sabbat för vårt barn är Soc. De hade ingen koll alls och förstörde jättemycket innan de insåg att de inte hade mandat att lägga sig i längre. Men det verkar vara väldigt olika beroende på kommun och handläggare hur Soc reagerar. Lite lotteri. Men generellt är de dåligt insatta i npf och rätt dåliga på att samarbeta med psykiatrin (framkommer i alldeles ny forskning). 


    Som förälder måste du driva allt stödarbete kring barnet själv. Det går inte att tro att skolan vet vad som går och bör göras. Läs på om ditt barns funktionsnedsättning. Läs på altuell forskning. Ligg på hos skolan mfl om att de måste göra sin del, kom med konkreta förslag på förändringar ni själva tror på. Involvera barnet och var lyhörd för vad hen själv säger sig behöva. Jsg upplever att det har varit jätteviktigt för mitt barn att lära känna sig själv och aktivt tänka på vad hen behöver för att må bra. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)

    Om du skulle ha nytta av en föräldrautbildning är svårt för mig att avgöra. Viktigt är i så fall att den inriktar sig på barn med den typen av svårigheter som ditt barn har. 


     


    Har ditt barn fler problem? Självskador, ensamhet, fobier, ångest, problem med sömn eller mat etc? 


    Det är svårt att jobba med skolan om inte grundläggade saker som tex sömn och mat fungerar. När vårt barn var hemma på heltid var vi noga med att gå upp samma tid som vanligt, klä sig, äta, sköta hygien osv. Försökte komma ut en stund varje dag. Det gäller att hålla fast vid allt normalt som man kan hålla fast vid så att barnet inte tappar ännu mer. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-11-18 18:04:16 följande:

    Lärarna får säkert handledning av specialpedagog i hur de kan bemöta och hjälpa ert barn, så att ni kan ha hjälp av en föräldrautbildning är inte så långsökt. Vi människor är sociala varelser, och lär oss av varandra. Vi frågar andra om råd hur vi ska få barnen att sluta med napp, vad som är bästa blöjorna, hur man ska lära barnet att cykla, hur man ska få barnet att göra läxorna osv. De frågorna kan man prata med de flesta om, men om man har barn som har det lite extra jobbigt kanske inte kompisen eller grannen kan tillföra så mycket, och då kan det vara bra med en föräldrautbildning. Där kan man också få kontakt med andra föräldrar, och få känna att man inte är ensam.
    Lite frågor:
    Ser ni till att dottern håller vanliga rutiner när hon är hemma?
    Hjälper till att hon får gjort skolarbetet?
    Ser till att det inte är "för kul" att vara hemma, tex. genom att stänga av internet dagtid?
    Om hon har något som det finns medicin för - får hon det?
    Sedan undrar jag så klart vilken hjälp hon har fått och vad ni anser att hon skulle behöva!


    Det är inte alls säkert att de jobbar med specialpedagogen. Vi behövde be om det för att hon skulle kopplas in. Men det borde så klart vara som du skriver! 


    Det här med att ta bort internet dagtid och göra tillvaron hemma tråkig är inte säkert att det blir bra. Med en del funkar det kanske. Vi tänkte så i början men insåg efter ett tag att det bara gjorde saken värre. Det är inte konstruktivt att straffa ett barn som gör så gott hen kan. Barnet kan inte hjälpa att skolsituationen är för svår och behöver all uppmuntran och beröm hen kan få. 


    För oss vände det när vi la tid på att ge vårt barn kärlek och glädje på dagarna. Inte kravfritt, men inte heller större krav än hen klarade av. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 20:07:25 följande:
    Vem ville vara hemma ? Sitta på rummet och göra vad? Kompisarna var ju i skolan.

    När mitt barn var hemmasittare orkade hen inte träffa några kompisar. Hen låg hemma och grät och darrade av ångest. Mitt barn går i skolan nu. Hen har många kompisar men orkar fortfarande inte träffa dem på fritiden. Skolan tar precis all energi. 


    Mitt barn har aldrig velat vara hemma. Hen ville gå i skolan, men klarade det inte. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)

    Många har frågat vad skolan ska göra. Det finns jättemycket en skola kan göra för att hjälpa barn med npf. Förutsägbarhet är en sak, att aldrig ändra på saker som placering i klassrummet, byte av sal etc utan att först förbereda eleven. Att ha tyst matrum att äta i, att slippa stå i kö till maten, möjlighet för eleven att vänta på nästa lektion i klassrummet iställrt för i korridoren, skärmar kring bänken, samma bänkplaceringbi alla klassrum, möjlighet att få alternativa uppgifter vid tex grupparbeten, god förberedelse innan schemabrytande aktiviteter, möjlighet till alternativa uppgifter vid schemabrytande aktiviteter, möjlighet att sitta ensam i grupprum vid enskilt arbete i tex matematik, möjlighet att gå till vilorum under dagen för återhämntning, att inte behöva vara i samma grupp som mycket stökiga elever, att få sitta vid den plats i klassrummet som funkar bäst, att få gå ifrån lektionen ett fåtal minuter tidigare för att slippa trängsel vid skåpen, att gå vissa lektioner med specialpedagogen istället, att specialpefagogen instruerar lärarna vad eleven behöver - kan vara fler pauser, mer varierad undervisning, endast instruktion för en uppgift i taget, tydligare instruktioner med bildstöd, tidstock  mm). Och mycket mer. 


    En del barn behöver allt det här och lite till, en del behöver bara några av sakerna. Det viktiga är att vara lyhörd för eleven och hitta nycklarna till att hen ska klara skolan. 


    Det här är saker som kan göra jättestor skillnad för ett barn med npf. Men det kräver att lärare och rektor vill lära sig och är beredda att skapa nya vanor. Men görs anpassningar av den här sorten kan det göra att barnet slipper utveckla psykisk ohälsa och bli hemmasittare. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 07:26:41 följande:

    Det är ju så sorgligt att höra. Och så svårt att förstå.
    När jag växte upp gick alla i skolan, ingen var hemma. 
    Men allt är ju mjukare och mer anpassat idag? Om jag jämför med mina barns skola och min.
    Mina lärare var snälla men mina barns lärare var supersnälla.
    Min dotter hade svårt för uttal och när hon blev retad av en pojke på engelskan fick hon följa med läraren till lärarrummet efter lektionen och läraren bjöd henne på godis, skulle aldrig hänt när jag gick i skolan.
    Lärare vrider in och ut på sig själva för att anpassa idag. När jag började skolan var vi trettio i klassen och en lärare. Vi satt stilla i bänken och gjorde det som läraren sa. De som inte klarade uppgifterna fick inga anpassningar. Jag som var snabb fick på egen hand jobba i stjärnböckerna när jag var klar med uppgifterna. Vissa kunde få gå några timmar i veckan till hjälpläraren.

    Är det kraven på betyg som förstör idag? Att man kan få F, underkänt?
    Är det det som stressar din son så mycket att han inte orkar umgås med kompisar, är han livrädd för att få F i betyg?

    Vad är det mer specifikt som stressar honom?


    För mitt barn hade skolan när du var liten förmodligen funkat mycket bättre. Tydligt vad man skulle göra (inga flummiga gruppdiskussioner om vad tolv delat med sex blir), mer likadant varje dag och mer ordning i klassrummet. Det är framför allt stök och buller som gör mitt barn trött. Både på lektioner och raster. Att de andra pratar på lektionerna, att utagerande barn går i vanlig klass, skriker, knuffas och kastar saker. Sånt ör jobbigt för alla, men mitt barn orkar bara inte. 
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-19 08:26:45 följande:
    Vi har inte alls misslyckats att få barnet att förstå att man måste gå i skolan och att man inte kan välja att vara hemma. Varför drar du en sådan slutsats? Barnet har kämpat länge. Barnet väljer inte att vara hemma, det låser sig och går inte!
    Barnet är my ket väl medveten om skolplikten och känner sig misslyckad. Vet att socialtjänsten blir i kopplad. Är livrädd för socialtjänsten,  men det kan inte förmå barnet att gå till skolan.  
    Får ångest av bara närma sig en skolbyggnad även om det är ett annat ärende i närheten.

    Ja olka sjukvårdskontakten är inkopplade, medicinering mm. Men de kan inte åstadkomma några mirakel för skilskada barn. 

    Jag vill bara skicka lite hopp till er och TS!


    Vi har varit där ni är nu och träget arbete från föräldrar, skola, vården och framför allt barnet självt har gjort att mitt barn nu går i skolan på deltid. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-19 13:52:25 följande:
    Då problemen ligger i skolan vore utbildningar för lärare bättre på plats.

    Det är det som har fått det att funka för vårt barn! Lärarna och rektorn har lyssnat på föräldrar, barn och vården och på så vis kunnat förändra i skolan så att mitt barn kan gå där igen. Specialpedagogen och kuratorn har också varit stor hjälp. Allt bygger på att föräldrar och skola litar på varandra och har en löpande öppen dialog. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)

    Ett tips är att berätta för skolan hur ni jobbar hemma. Det har vi gjort och då märker de ju att man har en strategi (om ni har det alltså - om inte är det ju läge att gå den där utbildningen). De dagar vårt barn inte kommer iväg till skolan brukar vi mejla klassmentorn och berätta i grova drag hur morgonen sett ut. Det gör att läraren bättre förstår barnets reaktioner, vad som är svårt och vad som funkar bra. Skolan och psykiatrin har träffats några gånger, ibland med oss föräldrar, ibland utan. Då får de också bekräftat från vården att vi har ett bra arbetssätt hemma. 

  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Vem vet) skrev 2024-11-19 21:28:47 följande:
    Ok. Då funkade det väl bara på barn jag kände och som jag var. Gjorde jag inte sånt jag tyckte var jobbigt eller tråkigt, så fick jag inte göra sånt som var roligt heller. Det motiverade i alla fall mig och även barn och ungdomar som hade samma regler. Men fortfarande förstår jag inte varför det är svårare att få barn till skolan idag, än tidigare. 

    För mitt barn är det så att när hen är hemma är det inte för att skolan är tråkig. Skolan ger hen svår ångest. När det var som värst låg hen och skakade eller rusade runt, runt i panik. Och sen tar det lång tid innan ångesten lägger sig. Under tiden kan hen inte äta, inte kommunicera särskilt bra. 


    Precis som Mor beskriver det var det verkligen inte roligt för mitt barn när hen var hemma. Hen har/hade stark ångest och det är förlamande och allt annat än roligt. Mitt barn är lydigt och vill följa regler. Det gör det ännu jobbigare för hen, för hen vet ju att man ska gå till skolan. Och hen tvingar sig dit så myckrt det går. 


    I början, innan hen fått så stora ångestproblem, försökte vi ta bort kul grejer som internet tex, men diciplin hjälper inte mot psykisk ohälsa. Och framför allt hjälper inte diciplin i hemmet mot en skolmiljö som barnet inte klarar av. 


    Jag tror att man börjar i fel ände när man frågar sig varför barn och ungdomar är hemma från skolan så mycket. Jag tror att man ska ställa frågan: vad är det i skolan som gör att så många barn och unga far illa där? Det är i hög grad barn med npf som blir hemmasittare. Vad är det som förändrats i skolan som gör att dessa barn bryts ner av att vara där? 


    Mitt barn tycker om sina kompisar, lärare och skolämnen. Men klarar inte av skolmiljön. 

Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor