Känner mig dömd av mitt barns rektor
Jobbar ni med skolans specialpedagog? Det är de som är utbildade i det här och ska veta vad för metoder som finns för att anpassa undervisningen så att ditt barn klarar av den.
Vad har ni för hjälp från psykiatrin? Elevhälsan?
Har ni någon grupp som arbetar med barn med problematisk skolfrånvaro i er kommun?
Vi har jobbat med alla dessa fyra och de har varit stor hjälp att förklara för rektorn vad skolan behöver göra och när skolan måste backa och sänka kraven på barnet. Skolan vill gärna driva på, men det är verkligen inte det bästa för många av de här barnen/ungdomarna.
Vi haft tur med skolor och inte alls stött på de problem ni har utan upplever att vi kan samarbeta bra med skolan. Rektorn är öppen för samverkan med BUP mfl. Lyssnar på vad de rekommenderar. De enda som sabbat för vårt barn är Soc. De hade ingen koll alls och förstörde jättemycket innan de insåg att de inte hade mandat att lägga sig i längre. Men det verkar vara väldigt olika beroende på kommun och handläggare hur Soc reagerar. Lite lotteri. Men generellt är de dåligt insatta i npf och rätt dåliga på att samarbeta med psykiatrin (framkommer i alldeles ny forskning).
Som förälder måste du driva allt stödarbete kring barnet själv. Det går inte att tro att skolan vet vad som går och bör göras. Läs på om ditt barns funktionsnedsättning. Läs på altuell forskning. Ligg på hos skolan mfl om att de måste göra sin del, kom med konkreta förslag på förändringar ni själva tror på. Involvera barnet och var lyhörd för vad hen själv säger sig behöva. Jsg upplever att det har varit jätteviktigt för mitt barn att lära känna sig själv och aktivt tänka på vad hen behöver för att må bra.