• Caola

Utmattning

Hej, 

jag skulle behöva stöd och information från andra som har eller haft utmattningssyndrom. 

Jag blev sjukskriven för ca 5 veckor sedan och har sedan dess försökt att återhämta mig. Jag upplever att jag är lika trött som tidigare och jag är så ledsen över att det inte blir bättre. jag har tre barn på halvtid och känner att jag sviker dom hela tiden. De har en trött, orkeslös och lättirriterad mamma som inte klarar av ljud och stimmiga miljöer. 

Jag förstår inte hur man får tröttheten att gå över?! Ena läkaren sa till mig att det inte hjälper att vila utan att jag måste försöka komma igång och den andra läkaren säger att vila är precis det jag behöver. Jag vill bara orka någonting. Det går inte att ha det såhär. Allt i vardagen är så svårt och ibland är det en utmaning att komma ur morgonrocken och i kläderna även fast det hunnit bli eftermiddag. 

Jag kanske har för lite tålamod och fel förväntningar? Det kanske behöver gå mycket längre tid? Men jag känner mig bara så uppgiven. Mina barn förtjänar en bättre mamma och jag själv orkar inte ha det såhär. När blir det bättre? Är det någon som har bra tips på hur man kan vända detta? 

• Svar på tråden Utmattning
  • Anonym (e)

I princip alla som blir sjukskriva för utmattning har på tok för höga krav på sig själva från sig själva i början. Fem veckor är ingenting. Är det jobbet som bränt ut dig eller är det fortfarande mycket faktorer på hemmaplan som påverkar? Att komma ut i naturen är bra, att vila framför tvn är sämre men du måste testa lite olika för att se vad som fungerar. Skärma av mer intryck än du tror påverkar dig.

• Anonym (M)

Båda har rätt. Du ska inte bara ligga på soffan, men du ska verkligen bara ha lugna aktiviteter just nu, gärna korta sådana. Det kan betyda att du går på promenad en kvart, bara för att röra på dig. Det kan innebära att du myser med barnen i soffan på kvällen.

Har du ingen som kan avlasta dig? För det är vad du behöver.

Utmattning går inte över på fem veckor. Kom tillbaka om fem månader så får vi se.

• Anonym (K)

Blev utbränd för 3 år sedan och är fortfarande inte fullt återhämtad. Nyckeln är att dra ner på alla onödiga krav. Stressa inte över att börja må bättre. Låt det ta den tid det tar. De första veckorna så sov jag så mycket som jag behövde. Kändes läskigt att gå och lägga sig utan att ställa alarm. Var jag trött på dagen så tog jag en vila. Utöver det gjorde jag aktiviteter som inte belastade det mentala så mycket. Promenerade mycket, var ute i naturen, målade, gick på gym de dagar jag kände för det.

Det är olika för alla. Ibland behöver man kanske pusha sig själv för att göra något öht. Men jag försökte att ställa så lite krav på mig själv som möjligt och bara göra det jag hade lust och ork med. 

Svar på tråden Utmattning