• Anonym (Arb45r)

Jobbsök...

Arbetslös sedan 2023 September.
    Sökt jobb aktivt ca 10- 12 jobb i månaden, Även inom orter med större avstånd än 300- 500 km från min nuvarande bostad. ÄVEN med hinder som inte råd med buss/ tåg eller taxi dit, och bilen jag har är avställd och behov av reparation men med den usla ekonomin då jag har typ 300:- efter alla räkningar betalats, Bilen har nu fått körförbud pga utebliven besiktning då den inte skulle gå igenom före reparation. Och med ca 300:- kvar måste jag välja att antingen köpa mat eller lägga undan till bilreparationen och bara dricka vatten.

Har sökt de mesta, dock undvikit alla jobb inom vården då jag med mitt tålamod antingen bara hoppa av eller lobotomera första bästa person..( inte optimalt)
    ( inte sugen att flippa burgare som 45 åring heller, och fick igår ett mail om att ansöka för gratis utbildning för att ta busskort, vilket jag inte är sugen på heller)
    (Varför inte buss? jo jag har nog problem med min dåliga rotatorcuff)

• Svar på tråden Jobbsök...
  • Djurvän03

Kanske har missat något nu men skulle du kunna ta något jobb där man kan jobba hemifrån eller liknande?
    Annars kan du ta ett tillfälligt jobb och byta sedan, det är enklare att gå den vägen än att vara helt arbetslös.
    Jättebra att du uppdaterar ditt CV.
    Ett annat alternativ, skulle du kunna prata med AF om praktikplats i något yrke du är Intresserad av för att få en fot in?

Önskar dig lycka till och hoppas du tar dig ur din situation.

• Sunflora

Varför söker du så få jobb? Du borde söka absolut minst 10-12 jobb i veckan. 

• Anonym (Arb45r)
    Djurvän03 skrev 2024-11-18 20:55:43 följande:
    Håller med. Trycka ner någon som (förmodligen) redan ligger ner är lågt.

TS, jaf undrar också lite Vad för hjälp du får av arbetsförmedlingen?
    Vi jobbar separat men med samma uppdrag efter att hitta plats att få åtminstone praktik om inte anställning..
  • Anonym (Arb45r)
    Sunflora skrev 2024-11-18 21:21:56 följande:

Varför söker du så få jobb? Du borde söka absolut minst 10-12 jobb i veckan. 

Hade de funnits, så visst.. dock kräver majoriteten någon form av erfarenhet.
  • Anonym (Arb45r)
    Djurvän03 skrev 2024-11-18 20:59:54 följande:

Kanske har missat något nu men skulle du kunna ta något jobb där man kan jobba hemifrån eller liknande?
    Annars kan du ta ett tillfälligt jobb och byta sedan, det är enklare att gå den vägen än att vara helt arbetslös.
    Jättebra att du uppdaterar ditt CV.
    Ett annat alternativ, skulle du kunna prata med AF om praktikplats i något yrke du är Intresserad av för att få en fot in?

Önskar dig lycka till och hoppas du tar dig ur din situation.

Om du tänker på någon form av försäljning så nej tack, de räcker med att snacka med en kompis och höra hans sambo skrika och gnälla över allt han inte gör och fejk lipar så fort han säger emot så mina öron nästan blöder..
  • Sunflora
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-19 04:22:34 följande:
    Hade de funnits, så visst.. dock kräver majoriteten någon form av erfarenhet.
    Sök ändå, det händer ofta att företag anställer fast man inte uppfyller alla krav. Självklart kan du inte få en läkartjänst utan utbildning men det är fullt möjligt att få jobb i kassan på ICA utan kassa erfarenhet fast de skriver att de kräver det. 
  • Anonym (Arb45r)
    Sunflora skrev 2024-11-19 04:59:26 följande:
    Sök ändå, det händer ofta att företag anställer fast man inte uppfyller alla krav. Självklart kan du inte få en läkartjänst utan utbildning men det är fullt möjligt att få jobb i kassan på ICA utan kassa erfarenhet fast de skriver att de kräver det. 
    Sant, skulle bli mycket utredningar om jag skulle få en läkartjänst..
    Skulle kunna ta order/ utkörning på någon större butik om jag skulle få tillgå gps för mitt lokalsinne är helt fucked.. Ska inte ha mig köra i typ Stockholm utan gps, Jag är så fucked i lokalsinne i staden som är närmast mig och har bott här hela mitt liv.. kan ändå gå/ cykla/ köra ( när bilen fungerade) vilse.. ge mig 10 minuter - helt lost.. 😳
  • Karriäristen
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-18 18:23:15 följande:
    Hittar jag något som lockar så visst.
    Frågan är inte vad som lockar utan vad som ger jobb. När man är yngre kan man prioritera att göra det som är roligt. Det finns en mängd helt vettiga yrken inom området järnväg, för att ta bara ett exempel. Jag tror aldrig att någon ung person någonsin tänkt att ?När jag blir stor ska jag bli mättekniker, det verkar spännande?.
    Om du vill förbättra din framtid mer på allvar är det just den kategorin yrken du bör sikta på. Jag menar då yrken som är anonyma och inte ?framstår som roliga?. Eftersom det är stor brist inom detta så får man jobb och lönenivån är inte dålig heller.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Arb45r)
    Karriäristen skrev 2024-11-19 05:14:28 följande:
    Frågan är inte vad som lockar utan vad som ger jobb. När man är yngre kan man prioritera att göra det som är roligt. Det finns en mängd helt vettiga yrken inom området järnväg, för att ta bara ett exempel. Jag tror aldrig att någon ung person någonsin tänkt att ?När jag blir stor ska jag bli mättekniker, det verkar spännande?.
    Om du vill förbättra din framtid mer på allvar är det just den kategorin yrken du bör sikta på. Jag menar då yrken som är anonyma och inte ?framstår som roliga?. Eftersom det är stor brist inom detta så får man jobb och lönenivån är inte dålig heller.
    Har redan haft ett tidigare jobb där jag nästan kräktes varje dag och ibland fejkade sjukdomar för att slippa all toxic och alla konflikter och ilska bara för att jag förbättrade leveranstiderna och färdsträckan så allt gick betydligt snabbare, vilket verkade vara helt fucking förbjudet, det var alltid "their way or the highway"..

Så helst inget jobb jag inte kommer att trivas med.
  • Karriäristen
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-19 05:40:55 följande:
    Har redan haft ett tidigare jobb där jag nästan kräktes varje dag och ibland fejkade sjukdomar för att slippa all toxic och alla konflikter och ilska bara för att jag förbättrade leveranstiderna och färdsträckan så allt gick betydligt snabbare, vilket verkade vara helt fucking förbjudet, det var alltid "their way or the highway"..

Rent krasst finns ett stort samband mellan status och kvaliteten på olika jobb. För någon med högre utbildning är det jättelätt att hitta bra jobb med trevliga kollegor, bra villkor, juste chef och hög lön. För den som saknar bra utbildning är det mesta skräp. Det enda sättet att förbättra läget är att utbilda sig. Ska jobbet inte kräva lång utbildning och ändå vara bra behöver det vara ett bristyrke. Det finns olika sådana men de kommer inte att ?framstå som roliga?. Att det skulle betyda att de skulle vara dåliga tror jag inte på. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-19 05:40:55 följande:

Man är inte på jobbet för sitt höga nöjes skull.

"Trivs med"? Jag jobbar för att få pengar, trivselsaker får man ägna sig åt på fritiden.  Ellermenar du att t ex jag som går upp halv fem, fem dagar i vecka, för att serva andra  ska betala dig för att du inte vill?
  • Karriäristen
    Anonym (123) skrev 2024-11-19 08:34:55 följande:
    Man är inte på jobbet för sitt höga nöjes skull.

"Trivs med"? Jag jobbar för att få pengar, trivselsaker får man ägna sig åt på fritiden.  Ellermenar du att t ex jag som går upp halv fem, fem dagar i vecka, för att serva andra  ska betala dig för att du inte vill?

Exakt så. Jag har en vän som schabblat bort sin karriär. Hon är runt 45, har bra utbildning men har varit arbetslös länge. Riktigt varför förstår jag inte. Ok, hon är lite speciell men så hopplös tror jag inte att hon är. När jag började prata med henne om detta kom det fram att hon hade en massa krav på att jobbet skulle vara si och så. Det var inte alls aktuellt att ta vilket jobb som helst utan det skulle vara utvecklande och spännande och så vidare.

Är man i en viss ålder behöver man lägga alla ambitioner, utöver att ha ett jobb, på hyllan. Att gå någon utbildning som gör att man slipper rent skitjobb är förstås bra men mer än så kan man knappast hoppas på. Utbildningen lär förbättra chanserna att slippa skitjobb rejält, även om jobbet i sig är typ normalbra. Mycket av jobbet handlar ju om kvaliteten på kollegor och chefer, inte exakt vad man gör. Dessa mer allmänna saker tenderar att förbättras oerhört så fort det krävs utbildning för att bli något.

• Anonym (Arb45r)
    Karriäristen skrev 2024-11-19 09:00:56 följande:

Exakt så. Jag har en vän som schabblat bort sin karriär. Hon är runt 45, har bra utbildning men har varit arbetslös länge. Riktigt varför förstår jag inte. Ok, hon är lite speciell men så hopplös tror jag inte att hon är. När jag började prata med henne om detta kom det fram att hon hade en massa krav på att jobbet skulle vara si och så. Det var inte alls aktuellt att ta vilket jobb som helst utan det skulle vara utvecklande och spännande och så vidare.

Är man i en viss ålder behöver man lägga alla ambitioner, utöver att ha ett jobb, på hyllan. Att gå någon utbildning som gör att man slipper rent skitjobb är förstås bra men mer än så kan man knappast hoppas på. Utbildningen lär förbättra chanserna att slippa skitjobb rejält, även om jobbet i sig är typ normalbra. Mycket av jobbet handlar ju om kvaliteten på kollegor och chefer, inte exakt vad man gör. Dessa mer allmänna saker tenderar att förbättras oerhört så fort det krävs utbildning för att bli något.

Kan du vara schysst att sluta upp med att avsluta varenda kommentar med "Sanningen ligger i betraktarens öga"

Ger mig huvudvärk och snart spyr ögonen blod. 😡
  • mammatill6

så du vill inte jobba i vården, inte resturang. Inte köra buss, inte kvällar o helger. Inte plugga yh? Massa du inte vill?.

yh finns distans, du kan söka extra CSN för kostnaden för pendling som täcker kostnaden. 

Du vill köra budbil men inte buss pga rotatorcuff?

skärp dig.

Har själv trasig rotator cuff. Opererad för ett år sedan, arbetar i ambulans. Väntar på ny operation men fortsätter att arbeta. Kör bil, lyfter. Rehabar du axeln då så den blir bättre?

• Karriäristen
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-19 09:12:35 följande:
    Kan du vara schysst att sluta upp med att avsluta varenda kommentar med "Sanningen ligger i betraktarens öga"

Ger mig huvudvärk och snart spyr ögonen blod. 😡
    Detta är en generell grej i min profil, inget jag har skrivit till dig.
  • Anonym

Så tråden går alltså ut på att:

Du är allmänt gnällig
    Du kan kanske tänka dig att  ta en utbildning "som lockar", förutsatt att den erbjuds på sängen.
    Häflten av förslagen på arbete går inte eftersom du är för kass på olika sätt och den andra hälften går inte för att du inte vill, av lite variende anledningar.

Synd om dig är det dock, och tips att totalsåga behöver du få.

Bortsett från allt ovan är du tacksam, ädmjuk och arbetsvillig.

Stämmer denna bild?

• Anonym (JB)
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-18 18:23:15 följande:
    Hittar jag något som lockar så visst.
    Och tills dess får du vända hamburgare. 
  • Sunflora
    Anonym (Arb45r) skrev 2024-11-19 05:12:50 följande:
    Sant, skulle bli mycket utredningar om jag skulle få en läkartjänst..
    Skulle kunna ta order/ utkörning på någon större butik om jag skulle få tillgå gps för mitt lokalsinne är helt fucked.. Ska inte ha mig köra i typ Stockholm utan gps, Jag är så fucked i lokalsinne i staden som är närmast mig och har bott här hela mitt liv.. kan ändå gå/ cykla/ köra ( när bilen fungerade) vilse.. ge mig 10 minuter - helt lost.. 😳
    Tur att alla telefoner har GPS så du kan söka sådana jobb. 
  • Mike1977

Är det någon som har nått tips jag planerar flytta till Norge i Jobba som personlig assistent har jobbat 
    inom personlig assisten många år men det lönar sig att jobba i Sverige

• Anonym
    Mike1977 skrev 2024-11-19 21:09:36 följande:

det lönar sig att jobba i Sverige

Flytta då förslagsvis inte till Norge.
Svar på tråden Jobbsök...