Anonym (123) skrev 2024-11-19 08:34:55 följande:
Man är inte på jobbet för sitt höga nöjes skull.
"Trivs med"? Jag jobbar för att få pengar, trivselsaker får man ägna sig åt på fritiden. Ellermenar du att t ex jag som går upp halv fem, fem dagar i vecka, för att serva andra ska betala dig för att du inte vill?
Exakt så. Jag har en vän som schabblat bort sin karriär. Hon är runt 45, har bra utbildning men har varit arbetslös länge. Riktigt varför förstår jag inte. Ok, hon är lite speciell men så hopplös tror jag inte att hon är. När jag började prata med henne om detta kom det fram att hon hade en massa krav på att jobbet skulle vara si och så. Det var inte alls aktuellt att ta vilket jobb som helst utan det skulle vara utvecklande och spännande och så vidare.
Är man i en viss ålder behöver man lägga alla ambitioner, utöver att ha ett jobb, på hyllan. Att gå någon utbildning som gör att man slipper rent skitjobb är förstås bra men mer än så kan man knappast hoppas på. Utbildningen lär förbättra chanserna att slippa skitjobb rejält, även om jobbet i sig är typ normalbra. Mycket av jobbet handlar ju om kvaliteten på kollegor och chefer, inte exakt vad man gör. Dessa mer allmänna saker tenderar att förbättras oerhört så fort det krävs utbildning för att bli något.