• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:18:01 följande:
    Folkmordet är bara ett påhitt, alltså finns det inget att att bli upprörd över. 

Och det är inte militärens jobb, när de försvarar sig, att levrera mat istället. Det skulle självklart  kunna leda till att de blir dödade på kuppen. Varför skulle de ta den risken? Dessutom är de upptagna med att ta ut Hamas och leta efter gisslan. 

• Anonym (Antiextremist)

Det här är sionism. Ockupera palestinska områden, fördriv palestinier, in med så många judar som möjligt och anektera till Israel.

Som hon själv förklarar är det "hjärntvättning". 

• RebeckaZ70

Vårt flygvapen har utplånat Syriens Mig29 plan, helikoptrar, luftvärn, radar, raketer och vapenlager så att jihadister inte ska få tag på dem. Ni kan tack oss sedan.

Am Israel Chai
  • Anonym (Antiextremist)
    Visste ni att israeliska bosättare på Västbanken får flera ekonomiska fördelar. Dessa inkluderar skattelättnader och billiga bostäder, vilket gör det ekonomiskt attraktivt för många att flytta till o kuperade palestinska områden.

Dessutom får bosättarna betydande statliga subventioner, som är tre gånger högre än för dem som bor inom Israel.

Dessa förmåner har bidragit till att öka antalet olagliga bosättare i de ockuperade områdena, trots internationell kritik och att bosättningarna är olagliga.

Dessutom rapporteras att vissa svenska företag och banker är involverade i investeringar som gynnar bosättningar, vilket indikerar ett indirekt ekonomiskt stöd till bosättarna.
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-10 10:13:48 följande:

Vårt flygvapen har utplånat Syriens Mig29 plan, helikoptrar, luftvärn, radar, raketer och vapenlager så att jihadister inte ska få tag på dem. Ni kan tack oss sedan.

Ni gör det endast för egen skull. Men vad tycker du om etnisk rensning och folkmord i Gaza? Vad tycker du om olaglig ockupation, olagliga bosättare och olaglig anektering av palestinska områden? Är det också något du är stolt över? Tycker inte du att det som Israel gör i Gaza är fruktansvärt och orättvist och att det ger näring till terroristerna?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:18:01 följande:
    Folkmordet är bara ett påhitt, alltså finns det inget att att bli upprörd över. 

Och det är inte militärens jobb, när de försvarar sig, att levrera mat istället. Det skulle självklart  kunna leda till att de blir dödade på kuppen. Varför skulle de ta den risken? Dessutom är de upptagna med att ta ut Hamas och leta efter gisslan. 
    Jo, jag har förstått att du inte är upprörd över Israels slakt av den civila palestinska befolkningen i Gaza.

Då kan de bara låta bli att hindra andra. Gisslan har Israel sannolikhet bombat till bitar för länge sen eller så begravdes de levade under rasmassorna tillsammans med en massa palestinska män, kvinnor och barn.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:42:14 följande:

Intressant att redan Martin Luther King förstod det. 

Martin Luther King förstod alltså att judar som är emot en judisk stat är antisemiter.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 16:44:03 följande:
    🤣

Du har nog dåligt minne igen. Ska vi kolla med FL?
    Det extremt dåliga minnet är osviktligt extra extrent dåligt här.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-10 10:13:48 följande:

Israel har alltså startat ett nytt krig, ett mot Syrien.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:42:14 följande:

Intressant att redan Martin Luther King förstod det. 

Det är falskt. Han har inte sagt det. 

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism