• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-09 09:28:05 följande:
    Nej, jag syftade på samarbete med FN och hjälporganisationer - vi pratade väl om att få in hjälpsändningar till Gaza. Och där är Cogat ansvariga, och de är en statlig myndighet, inte militär. 
    Fel, som vanligt. Cogat är en enhet inom det israeliska försvarsministeriet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:18:23 följande:
    Åtminstone skulle jag ALDRIG komma med såna extrema påståenden. 
    Och jag är alltid ute efter belägg, primära källor. 

Jag har läst det den senaste gången när du länkat till det. 
    Du har absolut inga belägg för dina påståenden. Det är skrattretande att du påstår annat. Dina kunskaper i det här ämnet är mycket dåliga men kanske värst av allt är at du vill inte heller lära dig.

Du anger uteslutande extrem högerextremistisk propaganda som dina infokällor. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:18:23 följande:
    Åtminstone skulle jag ALDRIG komma med såna extrema påståenden. 
    🤣

Du har nog dåligt minne igen. Ska vi kolla med FL?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-09 09:36:04 följande:
    Och Israel har - åter igen - rätt att försvara sig. Varför ska folk hela tiden försöka neka Israel rätten att försvara sig?  Även borta i Israel - de blir FORTFARANDE beskjutna! 

Ljuger bilderna? Det finns ett helt lager med mat, utomhus där alla kan komma åt, inne i Gaza, och det ser du tydligt i filmen - som du säkert inte har tittat på. 
    Israel har rätt att försvara sig men inte genom folkmord. Och civila palestinier slaktas FORTFARANDE! Efter attacker hänger det kroppar och likdelar från sönderbombade huskroppar och människor; män, kvinnor och barn begravs levade i rasmassorna.

Om det är så lätt för någon att hämta maten är det väl precis lika lätt för någon att leverera maten. Vägar går väl i regel åt båda håll eller är det en absyrd situation i Gaza med enbart enkelriktade gator i riktning inifrån Gaza ut mot gränsstationerna? Om allt är så lekande lätt som du påstår är det väl bara för Israel att distrubiera ut maten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 10:11:23 följande:
    Det är obsolut ingen som nekar Israel att försvara sig. Det är ett fult lögn som sprids i sionistiska forum. 
    Det behövs inga "sionistiska forum" (jag har aldrig varit i något, så jag vet inte), när det är DU som nekar Israel rätten att försvara sig. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-09 17:00:26 följande:
    Israel har rätt att försvara sig men inte genom folkmord. Och civila palestinier slaktas FORTFARANDE! Efter attacker hänger det kroppar och likdelar från sönderbombade huskroppar och människor; män, kvinnor och barn begravs levade i rasmassorna.

Om det är så lätt för någon att hämta maten är det väl precis lika lätt för någon att leverera maten. Vägar går väl i regel åt båda håll eller är det en absyrd situation i Gaza med enbart enkelriktade gator i riktning inifrån Gaza ut mot gränsstationerna? Om allt är så lekande lätt som du påstår är det väl bara för Israel att distrubiera ut maten.
    Folkmordet är bara ett påhitt, alltså finns det inget att att bli upprörd över. 

Och det är inte militärens jobb, när de försvarar sig, att levrera mat istället. Det skulle självklart  kunna leda till att de blir dödade på kuppen. Varför skulle de ta den risken? Dessutom är de upptagna med att ta ut Hamas och leta efter gisslan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 16:44:03 följande:
    🤣

Du har nog dåligt minne igen. Ska vi kolla med FL?
    Ge mig ett enda exempel, du kommer inte att hitta det. Jag skulle inte kunna tänka mig sånt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 10:51:33 följande:
    Det som är roligt är att du länkar till en komiker som själv sprider rasistiska åsikter om palestinier men samtidigt tycker att det är hemskt med antisemitism. Det tycker jag är dubbelmoral. Ja, antisemitism är ett problem men lika stort problem är demonisering av palestinier som sprids  bla av judiska högerextremister.
    Det gör han definitivt inte. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:19:16 följande:
    Ge mig ett enda exempel, du kommer inte att hitta det. Jag skulle inte kunna tänka mig sånt. 
    Jag skulle gärna lägga in en skärmdump på rasistiska kommentarer om muslimer och palestinier som togs bort, men det är inte tillåtet. Du vet mycket väl vad jag pratar om.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:14:21 följande:
    Det behövs inga "sionistiska forum" (jag har aldrig varit i något, så jag vet inte), när det är DU som nekar Israel rätten att försvara sig. 
    Om man ska döma efter dina källor är det uteslutande sionistiska och högerextrema forum/portaler. Du länkar tex till Björn Söder, Netanyahu, UNWatch, olika sionistiska organisationer och många olika bloggare som är själva deklarerar att de är sionister.

Israel har rätt att försvara sig men inte genom folkmord och etnisk rensning. Och du tolkar det som jag nekar Israel att försvara sig? 🤣 Det är antisemitism att tycka att civila palestinier inte ska dödas? 🤣
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism