• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • RebeckaZ70
    AndreaBD skrev 2025-01-30 11:38:24 följande:
    Ja, precis. Och jag tycker det är farligt att de släpper ut de värsta terroristerna nu, för att få tillbaka alla gisslan. Man förstår så klart att de vill ha dem tillbaka (och att de hade trott att de kunde hitta dem och befria dem). Men de släpper ut många av de farligaste terroristerna nu. 
    De kanske får med sig en personsökare 😏

Am Israel Chai
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:48:02 följande:
    Det är ingen lek.

Israel ska dra sig tillbaka.
    Klart det är en lek att sitta här och dra streck på papper. Det är inte på allvar men kan ¨kanske visa var vi står i frågan

Till var ska Israel dra sig tillbaka tycker du?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:37:15 följande:
    Belägg? Det gjorde jag. Det är historiska fakta. Utbilda dig i ämnet. Hur ska man ta dig på allvar när det här är ditt argument?

"Det vittnade ju en kvinna om, som jag länkade till igår, som vuxit upp i Gaza"
    Jag sysslar inte med det här på heltid, vilket du verkar göra. Jag har också ett jobb, ett krävande sånt. Och som sagt, vanligt folk kan vara bra vittnen för vissa saker. Men om jag hinner hittar jag säkert mer om ämnet. 

Om det är historisk fakta ....Hmm.... Det verkar inte ha varit helt accepterat - godkändes bara av Storbritannien och Pakistan? Något avtal var det uppenbarligen 1950. 

ecf.org.il/issues/issue/175
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 11:25:49 följande:
    De är inte osäkra. De är väl medvetna om allt kring detta.

Du tror för gott om folk.
    Ja, det brukar jag göra. Men då är den andra varianten - att domstolar och domare är mer för syns skull och den som har makten bestämmer. 
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 11:38:24 följande:
    Ja, precis. Och jag tycker det är farligt att de släpper ut de värsta terroristerna nu, för att få tillbaka alla gisslan. Man förstår så klart att de vill ha dem tillbaka (och att de hade trott att de kunde hitta dem och befria dem). Men de släpper ut många av de farligaste terroristerna nu. 
    Nåja de är vare sig mer eller mindre farliga än de terrorister som är kvar i Gaza.

Det stötande är att de slipper undan straff för sina brott och at de dessutom hyllas som hjältar av såväl araber som palestinarörelsen här i väst.

När Nooshi gläds åt att våldtäktsmän släpps ut ur fängelset. Den kognitiva dissonansen är inte att leka med.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 12:02:14 följande:
    Nej. Du likställde rasism i USA och rasism i kibbutz i Israel. Du tyckte att det var samma sak. Det enda jag gjorde var att hålla med dig.
    Jag pratade helt klart om 50-talet, eftersom kvinnan i filmen ju talade om 50-talet. Och det var det första jag skrev om din länkade video att det här är 70 år sedan. På den tiden var alla länder i västvärlden ungefär så. USA, Israel, Tyskland, Frankrike - vilken som helst.  
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 13:26:26 följande:
    Ja, det brukar jag göra. Men då är den andra varianten - att domstolar och domare är mer för syns skull och den som har makten bestämmer. 
    Tja de gör ju sig själva irrelevanta (för syns skull) genom att driva politik istället för juridik.

Det ju så det blir. FN. ICC. ICJ. Alla dessa NGOs som inte klarat av att vara sakliga och neutrala ...

Du har ju själv kommit fram till att du ska sluta stödja Oxfam.
  • Mentat
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:22:20 följande:
    Klart det är en lek att sitta här och dra streck på papper. Det är inte på allvar men kan ¨kanske visa var vi står i frågan

Till var ska Israel dra sig tillbaka tycker du?
    Det är ändå ganska roande att se vilka krumbukter som utförs för att inte behöva medge öppet att man, fullt logiskt som anti-sionist, vill att Israel skall utplånas. Det dessutom av den som klagar på att andra "duckar" när de inte håller med honom.

Att låta "alla flyktingar återvända", dvs låta alla deras ättlingar bli en del av Israel skulle förvandla Israel till en muslimsk stat. Vi har facit på vad som händer med judar i muslimska länder: De förföljs och fördrivs.
  • Anonym (fi)

Nooshi gläds åt att "palestinska" fångar släpps ur fängelse i Israel
    .

Fångar i Israel
    .

• Anonym (fi)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:36:10 följande:

Nooshi gläds åt att "palestinska" fångar släpps ur fängelse i Israel
    .

Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:36:10 följande:

Fångar i Israel

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism