• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2024-12-26 23:44:45 följande:
    5 terrorister från palestinska jihad...
    Jerusalem Post har kritiserats för sin sionistisk propaganda. Rapporter visar att den israeliska regeringen har finansierat artiklar i tidningen för att främja stöd för  sionistisk politik. Kritiker hävdar att detta återspeglar en bredare trend där tidningar som Jerusalem Post ses som portaler för sionistiska meddelanden snarare än oberoende journalistik. Det ger upphov till farhågor om integriteten och objektiviteten i deras rapportering om Israelrelaterade frågor.

De dödade var bara journalister, precis som hundratals andra journalister som dödades av Israel. Att kalla de för terrorister (utan några bevis) förändrar inget. 

Dessutom är det märkligt att Israel visar att kan utföra sådana precisa atacker och vet exakt vilka som är terrorister men endå påstår att det var nödvändigt att döda ca 30 000 oskyldiga kvinnor och barn. 

• nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-26 23:06:55 följande:

Våra hamnarbetare gör det som regeringen borde göra.

Att den nuvarande regeringen inte böjer sig för vänstern och försöker hindra Israelerna från att en gång för alla stoppa terroristerna, utmanövrera Iran och skapa en möjlighet till en bättre framtid för alla i regionen är en bra sak.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-26 20:56:57 följande:
    Islamska jihad är anses vara terrorister, från resten av världen. 
    Jag ser att du åyterigen är oförmögen att svara på en enkel fråga. Vilka palestinska nyhetsorgan godkänner du? Vem ska Israel inte bomba till bitar?

Tillåt mig gissa. Nästa gång en person dödas av Israel i Gaza är det en terrorist. Vi har att välja mellan spädbarnsterrorister, småbarnsterrorister, barnterrorister, tonårsterrorister, unga vuxna terroriskter, vuxna terrorister, medelåldersterrorister, äldre terrorister och så 80+ terroristerna förstås. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-12-26 23:44:45 följande:
    5 terrorister från palestinska jihad...

"Journalister" ...
    I Israels officiella ögon är alla som skriver något anti-israeliskt skyldiga till propaganda. "Propagandan" kommer från fler och fler och fler håll; varenda internationell hjälporganisation som verkat i och för Gaza, FN, EU, Påven. The list goes on och så och så har vi förstås "propagandan från USA.

Snart är Israel de enda i världen som har en "objektiv" bild av Israel.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2024-12-28 10:14:23 följande:
    Att den nuvarande regeringen inte böjer sig för vänstern och försöker hindra Israelerna från att en gång för alla stoppa terroristerna, utmanövrera Iran och skapa en möjlighet till en bättre framtid för alla i regionen är en bra sak.
    Ockupation, kolonisering, folkmord och etnisk rensning är inte krig mot terrorism. Det är inte bara vänster som anser att Israel borde stoppas.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-27 00:19:11 följande:
    Jerusalem Post har kritiserats för sin sionistisk propaganda. Rapporter visar att den israeliska regeringen har finansierat artiklar i tidningen för att främja stöd för  sionistisk politik. Kritiker hävdar att detta återspeglar en bredare trend där tidningar som Jerusalem Post ses som portaler för sionistiska meddelanden snarare än oberoende journalistik. Det ger upphov till farhågor om integriteten och objektiviteten i deras rapportering om Israelrelaterade frågor.

De dödade var bara journalister, precis som hundratals andra journalister som dödades av Israel. Att kalla de för terrorister (utan några bevis) förändrar inget. 

Dessutom är det märkligt att Israel visar att kan utföra sådana precisa atacker och vet exakt vilka som är terrorister men endå påstår att det var nödvändigt att döda ca 30 000 oskyldiga kvinnor och barn. 
    Rasistiska åsikter som får stå kvar i kommentarsfältet under artikeln i Jerusalem Post om de dödade palestinska journalisterna:

"Everyone in gaza seems to work for hamas in one way or another. It's sad there is no innocents there. Now think about the common arab that lives in Israel. How many sympathiser with hamas? The nice friendly arab in your neighbourhood smiles in your face while deep down they think about destroying you and the common Israeli still hires them still goes to there store still supports them. And even the saddest part is the common israel just wants peace and to be equal. The only way for peace is to transfer these blood suckers out of israel and into the 50 other countries they occupy. I used to believe in a two state solution but it is impossible with a people that want the destruction of Judaism and christianity."
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-26 21:15:54 följande:
    Helt oacceptabelt förtal ifrån din sida!

Det fanns NOLL egen åsikt i mitt inlägg utan jag bara försökte för klara nedanstående, väldigt enkelt, för en person som uppenbarligen inte förstod texten.

"In Rafah, for the month of May (1-2 June has been included by the FRC reanalysis to ensure highest possible available count), 3% of respondent have a poor Food Consumption Score (FCS), 20% borderline and 77% acceptable. This is indicative of a high IPC phase 3 (Crisis). 32% and 52% have a high and very high reduced Coping Strategy Index (42+ and 19-41 rCSI respectively), and 15% have a medium rCSI. This is indicative of a very high magnitude of households in IPC phase 3 and......."

www.ipcinfo.org/fileadmin/user_upload/ipcinfo/docs/IPC_Famine_Review_Committee_Report_Gaza_June2024.pdf
    Det finns tydligen NOLL insikt från din sida om att rasistiska "tolkningar" av rapporter speglar rasistiska åsikter. Det står ingenstans i rapporten att palestinier som folk har tappat förmågan att ta hand om sig själva. Det är din rasistiska tolkning. Coping Strategy Index är ett begrepp som du inte kan lägga in din egen hittepå-betydelse av.

"Jag har inte ens sagt min åsikt till detta.

Men om du vill veta - jag tycker det är Hamas fel om det skulle vara så att folk är mer osjälvständiga än vad de borde vara (så tolkar jag i alla fall det som skrivs om dåliga "coping-mekanismer"). Man tappar ju inte plötsligt förmåga att ta hand om sig själv när det blir krig."

Sammanfattningar innehåller inga tolkningar eller egna åsikter. Du presenterade din TOLKNING och dina ÅSIKTER. Rasistiska sådana om hela gruppers förmågor."
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2024-12-28 14:02:00 följande:
    Rasistiska åsikter som får stå kvar i kommentarsfältet under artikeln i Jerusalem Post om de dödade palestinska journalisterna:

"Everyone in gaza seems to work for hamas in one way or another. It's sad there is no innocents there. Now think about the common arab that lives in Israel. How many sympathiser with hamas? The nice friendly arab in your neighbourhood smiles in your face while deep down they think about destroying you and the common Israeli still hires them still goes to there store still supports them. And even the saddest part is the common israel just wants peace and to be equal. The only way for peace is to transfer these blood suckers out of israel and into the 50 other countries they occupy. I used to believe in a two state solution but it is impossible with a people that want the destruction of Judaism and christianity."
    Ja, jag har sett mycket grova, olagliga, rasistiska kommentarer som hetsar till folkmord och etnisk rensning av araber/palestinier. Det är sionistisk propaganda som används för att hjärntvätta folk i Israel. Det är egentligen samma propaganda som även sprids av israelvänner på olika forum och medier i Sverige.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-26 21:16:23 följande:
    Har du svårt att förstå vad jag skrev? Det är lögner att civila som dödas är terrorister (IDF soldater har rapporteratom det), att journalister som dödas är terrorister, att ICJ, ICC, Amnesty, FN är antisemiter osv. Det är lögner. Man anklagar alla som inte stödjer Israels krugsbrott, för terrorism och antisemitism. Man tom anklagar och sanktionerar Haretz, en av de äldsta israeliska tidningar, eftersom Haretz skriver kritiskt mot Netanyahu. Det är propaganda som syftar tilla att förbjuda all kritik mot Israel. Det är smutskastning och demonisering framförallt av palestinier och sedan alla andra som vågar kritisera Israel för hemska krigsbrott, ockupation, etnisk rensning och folkmord. Israel redovisar aldrig några bevis. Kritik mot Israels hemska brott är inte hat mot judar och är inte antisemitism.

Då har DU ställt in lögnen här. Nämligen en artikel där det STOD att dessa personer hade samband med islamska jihad. Om du redan ställer in artiklar som säger emto det du påstår, bråka inte också om det. 

Det STOD i artikeln! Som DU citerade. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-26 21:19:39 följande:
    Haha va moget att påpeka skrivfel. Och tragikomiskt att der kommer just från dig 🤣
    Jag fattade inte direkt vad det skulle betyda! Och kom sedan på det.... 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism