• Anonym (ts)

Vilka barnböcker håller fortfarande?

Sedan jag blev förälder så har jag märkt att många av mina gamla barnböcker verkligen inte håller längre. 

Det är massa sexism och rasism, HBTQai+ fientlighet. Många konstiga beskrivningar om pojkar och flickor. Så min fråga är, vilka böcker håller idag? Vilka kommer att leva kvar? Pippi har man ju justerat och är väl typ 70 år eller något nu. Men annars? Vilka tidslösa barnklassiker har vi i Sverige? 

• Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?
  • Anonym (abc123)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 21:27:04 följande:
    Jag gillar många barnböcker. Men det är många böcker som inte håller måttet utifrån nuvarande värderingar. Handlar inte om någon enstaka bok utan det finns många. Finns väl en anledning att Tin Tin Kongo blev en stor snackis. Sedan skrev en influencers en barnbok för några år sedan om en resa i Sydafrika med enbart vita personer, alltså en ny bok. Det blir ju väldigt skevt.. 
    Men vi har ingen aning om vilka böcker som håller i framtiden. Om flera läser någonting från förr så är det förmodligen bra, och om ingen från idag läser någonting i framtiden så var det inget att ha.

Sedan kan ju bara hoppas att olika influensers påverkar allt för mycket. Hitler t.ex.
  • Anonym (ts)
    Anonym (abc123) skrev 2024-11-16 21:37:10 följande:
    Men vi har ingen aning om vilka böcker som håller i framtiden. Om flera läser någonting från förr så är det förmodligen bra, och om ingen från idag läser någonting i framtiden så var det inget att ha.

Sedan kan ju bara hoppas att olika influensers påverkar allt för mycket. Hitler t.ex.
    Jo men tänk som håller nu då? du ser inte alls att det finns böcker som kan vara daterade? Pippi kunde man ju ändra saker i så det blev söderhavskung t ex. 
  • Anonym (a)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 21:27:04 följande:
     Sedan skrev en influencers en barnbok för några år sedan om en resa i Sydafrika med enbart vita personer, alltså en ny bok.
    En bok som fick enormt med kritik. ..
  • Anonym (a)

Det är som att alla trådar numera är extrema åt olika håll. Alla argument som pumpas ur är inte svar på vad folk skriver utan bara mer och mer märkliga "exempel"

• Aniiee

Ok, TS. Jag har botaniserat bland mina egna barnböcker (3-9 år, ungefär, kan alltid diskuteras) de flesta är från min mammas och min egna barndom och jag tänkte att du kan väl tala om vilka av dessa som är godkända, vilka som inte är det, och varför. Jag tar 21, för annars hade det blivit ett antal hundra. 

Säg gärna också vilka du aldrig hört talas om. Andra i tråden får så klart också säga vad de tycker.

1  Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum (plus 13 uppföljare)
    2 Alice i Underlandet av Lewis Carrol (plus 1 uppföljare
    3 Kalle och Chokladfabriken av Roald Dahl (plus 1 uppföljare)
    4 Hattjakten av Sven Nordqvist  
    5 Pannkakstårtan av Sven nordqvist (plus de andra Pettson och Findusböckerna)
    6 Lillasyster Kanin av Ulf Nilsson
    7 Barna Hedenhös av Bertil Almqvist
    8 Lilla Björn och Lilla Tiger av Janosch (plus 2 till)
    9 Petter och Lottas Jul av Elsa Beskow
    10 Teskedsgumman plockar bär av Alf Proysen (plus 1 till)
    11 Hurra för pappa Åberg av Gunilla Bergström (plus 6 till)
    12 Sunnanäng av Alstrid Lindgren
    13 Stora Emilboken av Astrid Lindgren
    14 Berätelsen om Narnia av CS Lewis (samlingsvolym)
    15 Boken om Pip-Larssons av Edith Unnerstad
    16 Kometen Kommer av Tove Jansson (plus 8 till)
    17 Lillebror och Nalle av Jujja och Tomas Weislander
    18 Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
    19 Pelle Svanslös på äventyr av Gösta Knutsson (plus 7 uppföjare)
    20 Eddie och Maxon Jaxon av Viveca Lärn (då Sundvall) (plus 3 uppföljare)
    21 Boken om Morfar Prosten av Eva Bexell 

OBS att det jag vill är att du UTVECKLAR VAD DU MENAR. Jag avser inte att säga att du har rätt eller fel eller något sådant, jag vill förstå hur du tänker.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (ts)
    Aniiee skrev 2024-11-16 21:56:01 följande:

Ok, TS. Jag har botaniserat bland mina egna barnböcker (3-9 år, ungefär, kan alltid diskuteras) de flesta är från min mammas och min egna barndom och jag tänkte att du kan väl tala om vilka av dessa som är godkända, vilka som inte är det, och varför. Jag tar 21, för annars hade det blivit ett antal hundra. 

Säg gärna också vilka du aldrig hört talas om. Andra i tråden får så klart också säga vad de tycker.

OBS att det jag vill är att du UTVECKLAR VAD DU MENAR. Jag avser inte att säga att du har rätt eller fel eller något sådant, jag vill förstå hur du tänker.

Känner till alla dessa och har inte läst alla i nyligen. Men jag har inga synpunkter på dessa böcker utifrån vad jag kan minnas. Alla gamla böcker är ju inte dåliga. Många har snarare bättre kvalitet och ett mer rikt språk än dagens böcker. Jag är inte ett större fan av förlaget olika heller som ska vara normkritiskt och istället bara producerar som har en låg kvalitet på språket men som ska visa olika färger på människor och bara eftersträvar att vara PK. Det är ingen bra historia. Många av böckerna du skriver om är riktigt roliga även för vuxna. 

Jag tycker inte heller att man behöver skriva om gamla böcker för att visa på ett mångfald av personer?. När jag gick i skolan hade vi bara vita barn i min klass. Eller i högstadiet började det en tjej med rötter från Mellanöstern men annars var alla svenskar, någon enstaka hade någon förälder från typ Norge eller Finland också. 

Men det är skillnad på att inte ha med olika saker. Som att det inte finns något HBTQ par säger vi? men det är en stor skillnad på att det inte är massa lesbiska mammor i Pippi säger vi än att vissa barnböcker har skämt om bögar. Eller att man driver med N-ordet. Så det finns nyanser i min värdering av barnböcker. Pippi kunde man ju skriva om för att det inte genomsyrades av rasism. 

• Tow2Mater

Min bok sedan jag var liten 'Sängdags for Polly' (av Russell Hoban) kanske inte en klassiker, men den har t ex detta:

"Och om du inte går och lägger dig nu, vet du vad som kommer att hända då?'
    'Då blir jag utan arbete?' sa Polly
    "Nej" sa pappa.
    'Då får jag smäll?" sa Polly.
    "Alldeles riktigt", sa pappa.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag håller inte med TS om att många äldre barnböcker är problematiska. En del kan vara det, eller vissa formuleringar t ex. Men då kan man ju prata med barnen om det, eller strunta i just de böckerna.

De flesta klassiker håller än och kan ju kombineras med nyare barnlitteratur som ofta är mindre könsstereotyp samt innehåller mer mångfald.

• Aniiee
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 22:18:35 följande:

Känner till alla dessa och har inte läst alla i nyligen. Men jag har inga synpunkter på dessa böcker utifrån vad jag kan minnas. Alla gamla böcker är ju inte dåliga. Många har snarare bättre kvalitet och ett mer rikt språk än dagens böcker. Jag är inte ett större fan av förlaget olika heller som ska vara normkritiskt och istället bara producerar som har en låg kvalitet på språket men som ska visa olika färger på människor och bara eftersträvar att vara PK. Det är ingen bra historia. Många av böckerna du skriver om är riktigt roliga även för vuxna. 

Jag tycker inte heller att man behöver skriva om gamla böcker för att visa på ett mångfald av personer?. När jag gick i skolan hade vi bara vita barn i min klass. Eller i högstadiet började det en tjej med rötter från Mellanöstern men annars var alla svenskar, någon enstaka hade någon förälder från typ Norge eller Finland också. 

Men det är skillnad på att inte ha med olika saker. Som att det inte finns något HBTQ par säger vi? men det är en stor skillnad på att det inte är massa lesbiska mammor i Pippi säger vi än att vissa barnböcker har skämt om bögar. Eller att man driver med N-ordet. Så det finns nyanser i min värdering av barnböcker. Pippi kunde man ju skriva om för att det inte genomsyrades av rasism. 

Det låter ju lite grann här som att du backar rätt rejält från din trådstart....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (ts)
    Aniiee skrev 2024-11-16 22:29:45 följande:
    Det låter ju lite grann här som att du backar rätt rejält från din trådstart....
    Nja, det skulle jag inte vilja säga. Det finns fortfarande många böcker som innehåller hat mot HBTQ personer. Som driver om bögar, som beskriver hur tjejer kan man inte leka med för att dom är bara fnissiga eller så gråter dom bara för allt eller liknande beskrivningar. Eller hur man driver om tjocka personer Och hånar den tjocka tanten. Dessa böcker existerar. Men typ Pettson och Findus som du tar upp och dom jag har färskt i minnet tycker jag inte har något problematiskt skrivet. De är humoristiskt skrivna både för vuxna och barn. Och dessa har inte skämt som är bögskämt eller liknande utan bara knasiga saker som jag har svårt att se att man ens i framtiden kommer vara upprörd över. 
  • Anonym (Lesbisk)
    Anonym (abc123) skrev 2024-11-16 21:00:23 följande:
    "Petter sätter på fyra getter"? Samtida och kanske stärkande för HBTQ rörelsen? (ok. den var lågt hängandes)

Japp! HBTQ i kombination med lite mer sydländska aktiviteter. Perfekt!
  • Anonym (Lesbisk)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 22:35:09 följande:
    Nja, det skulle jag inte vilja säga. Det finns fortfarande många böcker som innehåller hat mot HBTQ personer. Som driver om bögar, som beskriver hur tjejer kan man inte leka med för att dom är bara fnissiga eller så gråter dom bara för allt eller liknande beskrivningar. Eller hur man driver om tjocka personer Och hånar den tjocka tanten. Dessa böcker existerar. Men typ Pettson och Findus som du tar upp och dom jag har färskt i minnet tycker jag inte har något problematiskt skrivet. De är humoristiskt skrivna både för vuxna och barn. Och dessa har inte skämt som är bögskämt eller liknande utan bara knasiga saker som jag har svårt att se att man ens i framtiden kommer vara upprörd över. 
    Kan du rekommendera några barnböcker som har bögskämt? Det har jag totalt missat. Min bögkompis som är en väldigt skämtsam typ hade älskat det:)

Där tjejer beskrivs som fnissiga utgår alldeles säkert från en liten pojkes perspektiv, han kanske tycker så? Många pojkar (och flickor) känner nog igen sig i det.

Likaså tjocka tanten. Jag gissar att hon inte hånas för sin fetma utan att "tjock" är ett ord som barn förstår tidigt och därmed används för att beskriva tanten. Att det inte bara är en tant, utan en tjock tant. Hade likagärna kunnat bli spinkiga tanten, korta eller långa (Långa farbrorn tex?) eller grönklädda tanten.
    Barn har inte lärt sig så många ord än, men just tjock, smal, bred, liten, lång är beskrivande ord ofta tillsammans med en illustration av någon som är tex lång. Det är lärande.
  • Aliona
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 22:35:09 följande:

Men vilka klassiska barnböcker tänker du på egentligen som är homofoba och drar nedlåtande bögskämt? Jag ifrågasätter inte, men kan inte komma på några trots att jag mest läser klassiker för mitt barn.  

Lennart Hellsings Sjörövarbok håller jag med om att den är chockerande då den innehåller våld, de super, går på bordell och har n-ordet. Jag har dock läst den ändå för mitt barn. I tre-årsåldern älskade han den trots att den har mycket svåra ord men rytmen i texten gör den så bra för högläsning. Tror att Hellsing jobbade just med det, med att barnen ska få speåket rytm och melodi. Att de är våldsamma har vi pratat om, i tre-årsåldern mest på nivån att så får man ju inte göra, och senare varför en del människor använder våld och rövar. Att de går på bordell går barnet helt förbi och jag har ännu inte berört ämnet. 

Trots att jag är båda feminist och lesbisk (barnet har alltså två mammor) så har jag inte haft något behov av att sålla bort böcker, och då läser jag som sagt mest klassiker. Men det kan vara lämpligt att prata med barnet om innehållet, båda för att utveckla ordförrådet och läsförståelsen men också för att prata om rätt och fel. Stöter man på rasism eller sexism så är det ju en utmärkt öppning för att prata om människors lika värde och att stå upp för rättigheter. Beter sig någon i boken dumt så pratar man om rätt eller fel. Man kan också prata om hur världen såg ut förr och vilken tur att det inte är så längre. 

Så några klassiska favoiter för mitt barn: 
    Alfons Åberg 
    Pippi Långstrump och Emil 
    Lilla Anna och Långa Farbrorn 
    Den vilda bebin 
    Alla Lennart Hellsings böcker 
    Alla Jan Lööfs böcker (Sagan om det röda äpplet och Skrotnisse tex) 
    Sagan on någon 
    Sagan om den lilla farbrorn 
    Vad tror du hände sen? Och Vem ska trösta knyttet? 
    Loranga, Mazarin och Dartanjang 
    Bella och Gustav och När Gustav inte ville gå och lägga sig 
    Äldre Bamse som skrevs av Rune Andreasson (mycket bättre historier och moral jämfört med nutidens)

Och efter förskoleålder: 
    Ronja, Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio
    Gustav Grodslukare och Gummitarzan 
    Folk och rövare från Kamomilla stad 
    Ture Sventon 
    Nils Holgersson 
    Trollkarlen från Oz 
    Allice i underlandet 
    Nötknäpparen 
    Bröderna Grimm 
    H C Andersen 
    Böcker om nordisk, grekisk och egyptisk mytologi 

Sen har mitt barn älskay Barnens bästa Bibel. Åter igen får man prata om innehållet. Vi är inte troende men dels har Bibeln väldigt mycket spännande äventyr, dels tillhör det allmänbildning och kunturarv. När barnet frågar om det är sant så svarar vi bara att enndel människor tror det, en del inte, precis som man förr i tiden trodde på asagudarna och de gamla grekerna på sina gudar. 

Är det bara enstaka ord i en bok aom är problebatiska så kan man bara hoppa över dem och såga ett mer låmpligt ord. När barnet kan läsa själv så är hen också stor nog att prata om varför man inte ska säga vissa ord. 

• Cartjan1
    Aniiee skrev 2024-11-16 21:56:01 följande:

Ska inte störa samtalet men vill bara skicka med vilken underbar lista du skapat. Många böcker där som jag glömt. Måste dock göra ett extra slag för Hattjakten till alla som inte läst den, är verkligen underbar och var en av mina absoluta favoriter som barn.
Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?