Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Vilka barnböcker håller fortfarande?

Sedan jag blev förälder så har jag märkt att många av mina gamla barnböcker verkligen inte håller längre. 

Det är massa sexism och rasism, HBTQai+ fientlighet. Många konstiga beskrivningar om pojkar och flickor. Så min fråga är, vilka böcker håller idag? Vilka kommer att leva kvar? Pippi har man ju justerat och är väl typ 70 år eller något nu. Men annars? Vilka tidslösa barnklassiker har vi i Sverige? 

• Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?
  • Anonym (ts)
    Spucks skrev 2024-11-16 19:02:10 följande:

Jag har läst för mina barn och älskade alla Astrid Lindgren böcker. Nils Holgersson. Sedan böcker av Roald Dahl, Michael Ende och Erich Kästner. Klassiker som (vet inte alltid de svenska titlarna): Alice in Wonderland, Wizard of Oz, Little Lord Fauntelroy, Secret Garden, Djungelboken, Peter Pan, Pinocchio, Heidi, Winnie Pooh.

Frågan är väl om alla dessa passar in i samtiden? 
  • Anonym (ts)
    Anonym (abc123) skrev 2024-11-16 20:08:02 följande:
    Nej, det är nog bättre att du inte läser några böcker alls för dina barn! Som du själv har insett, så innehåller böcker från förr allt för mycket sexism, rasism, HBTQai + fientlighet. Hm, du kanske inte heller bör sjunga Trollmors vaggvisa, "då hon har bundit fast dem i svansen" känns ju liksom bara inskränkt och fängslande! Sjung inte heller för dina barn, det är mitt råd!
    Du behöver inte driva med detta. Men det finns väldigt mycket rasism och sexism i äldre barnböcker. Typ en bok där massa män går på bordell och väljer varsin sexarbetare och så lägger du till n ordet på det också. 

Om man tycker detta är en lämplig bok för en 3-4 åring får man tycka det. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (abc123) skrev 2024-11-16 20:29:47 följande:
    För ett barn på ca 3 - 4 år skulle jag hellre rekommendera ett slags bildbok, t.ex. med djur, växter än en som skildrade övergrepp. För äldre funkar det säkert att läsa om liknande, eller att de själva läser. Som vuxen så kan man säkert stötta de yngre i sin förståelse genom att sätta texten i ett kontext. På 30 - 40 talet t.ex. såg världen och situationen i Europa ut si och så och man trodde på ett och annat. Folk med mindre omkrets på skallen var ointelligenta. Dock har det visat sig att... b.l.a. osv. etc. Fast jag tror att du TS bara skojar och försöker att provocera med din tråd. Vilket enligt mig är väldans kul.
    Det är en bok som är en bilderbok som handlar om män som köper sex och super bland annat. Från 60 talet? 
  • Anonym (ts)
    Spucks skrev 2024-11-16 21:02:00 följande:
    En porrtidning är inget bilderbok, bara för att det finns bilder i den. Men bra försök.
    Pratar om en barnbok av Lennart Hellsing. Handlar om sjörövare. Bara att googla. finns kritik mot den boken. Trots det fanns den på mina barns förskola för senast 2 år sedan. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (a) skrev 2024-11-16 21:02:16 följande:

Tja, jag tycker du går på väldigt höga växlar för ingenting i svaren motsätter sig det.

Men nu verkar tråden vara på väg utför pga någon bok med titel som tydligen TS gillade som barn eller hittat på google som värsta exempel

läs en Sune bok idag eller typ Bert. Tycker du dessa böcker håller? Med samtycke och liknande. Titta på Bert serien där klimpen går runt och tar tjejerna på rumpan? den här typen av böcker är daterade. Böcker som handlar om att tjejer har massa baciller så dessa kan man inte leka med, böcker för treåring. Ska man läsa detta för en 3 åring? 
  • Anonym (ts)
    Anonym (a) skrev 2024-11-16 21:17:26 följande:
    Ja jag försvar inte direkt TS svar i tråden. Mer att det faktiskt är ett riktigt problem med dessa saker i gamla böcker/filmer/tidningar även om man inte går in med förstoringsglas.
    Jag tycker många böcker fortfarande är bra. Jag kräver inte att man ska visa upp alla möjliga hudfärger och hbtq personer i böcker bara för att. Men tittar man exempelvis en tonårsfilm som har sådär 20 år på nacken så hade man inte med en tjock person i boken om det inte då handlade om att den personen va just tjock och att den var mobbad för att den var tjock. Idag har man med tjocka personer på film och dom är bara tjocka men det är inte deras karaktär. Vi kan ta filmer i Sverige också idag. Många gånger visar man upp karaktärer från Mellanöstern t ex och deras uppgift är att vara gängkriminella. Det är nu som det mer och mer kommer filmer där en person från Mellanöstern kan vara typ en pilot. Titta på en Beck från början av 2000 talet så är det helt annorlunda. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (a) skrev 2024-11-16 21:21:03 följande:

Ja nu är tråden verkligen hel snurrig. Kanske spara argumenten för någon annan eller så ska jag läsa böcker som tillhör en helt annan ålderskategori där jag inte utvärderar alls vad jag läser.

Bert knullar. Det ska vi nog inte läsa för förskolebarnDöd

Bert och Sune är barnböcker och är för lågstadiet? 
  • Anonym (ts)
    Aniiee skrev 2024-11-16 21:18:36 följande:
    Och den heter, och är skriven av?

Man måste ju inte ta det värsta, men att avfärda allt för att något är dåligt är en farlig väg att gå.
    Jag gillar många barnböcker. Men det är många böcker som inte håller måttet utifrån nuvarande värderingar. Handlar inte om någon enstaka bok utan det finns många. Finns väl en anledning att Tin Tin Kongo blev en stor snackis. Sedan skrev en influencers en barnbok för några år sedan om en resa i Sydafrika med enbart vita personer, alltså en ny bok. Det blir ju väldigt skevt.. 
  • Anonym (ts)
    Spucks skrev 2024-11-16 21:26:27 följande:
    Det får du gärna tycka. Jag har inte märkt att mina barn ha fått någon inskränkt syn på världen pga att de läste gamla klassiker. 
    Och klassiker är då Bert och Sune? 
  • Anonym (ts)
    Spucks skrev 2024-11-16 21:30:29 följande:
    Jag har raddat upp en massa klassiker. Bert känner jag inte. Sune hade min dotter ljudböcker, jag tyckte de var dåliga och jobbiga. Men bara för att en bok är av låg kvalitet är den den inte skadlig för barn.
    Nu pratar vi inte om låg kvalitet på språket utan hur killar behandlar tjejer. Att killar gör saker utan samtycke 
  • Anonym (ts)
    Anonym (abc123) skrev 2024-11-16 21:37:10 följande:
    Men vi har ingen aning om vilka böcker som håller i framtiden. Om flera läser någonting från förr så är det förmodligen bra, och om ingen från idag läser någonting i framtiden så var det inget att ha.

Sedan kan ju bara hoppas att olika influensers påverkar allt för mycket. Hitler t.ex.
    Jo men tänk som håller nu då? du ser inte alls att det finns böcker som kan vara daterade? Pippi kunde man ju ändra saker i så det blev söderhavskung t ex. 
  • Anonym (ts)
    Aniiee skrev 2024-11-16 21:56:01 följande:

Ok, TS. Jag har botaniserat bland mina egna barnböcker (3-9 år, ungefär, kan alltid diskuteras) de flesta är från min mammas och min egna barndom och jag tänkte att du kan väl tala om vilka av dessa som är godkända, vilka som inte är det, och varför. Jag tar 21, för annars hade det blivit ett antal hundra. 

Säg gärna också vilka du aldrig hört talas om. Andra i tråden får så klart också säga vad de tycker.

1  Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum (plus 13 uppföljare)
    2 Alice i Underlandet av Lewis Carrol (plus 1 uppföljare
    3 Kalle och Chokladfabriken av Roald Dahl (plus 1 uppföljare)
    4 Hattjakten av Sven Nordqvist  
    5 Pannkakstårtan av Sven nordqvist (plus de andra Pettson och Findusböckerna)
    6 Lillasyster Kanin av Ulf Nilsson
    7 Barna Hedenhös av Bertil Almqvist
    8 Lilla Björn och Lilla Tiger av Janosch (plus 2 till)
    9 Petter och Lottas Jul av Elsa Beskow
    10 Teskedsgumman plockar bär av Alf Proysen (plus 1 till)
    11 Hurra för pappa Åberg av Gunilla Bergström (plus 6 till)
    12 Sunnanäng av Alstrid Lindgren
    13 Stora Emilboken av Astrid Lindgren
    14 Berätelsen om Narnia av CS Lewis (samlingsvolym)
    15 Boken om Pip-Larssons av Edith Unnerstad
    16 Kometen Kommer av Tove Jansson (plus 8 till)
    17 Lillebror och Nalle av Jujja och Tomas Weislander
    18 Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
    19 Pelle Svanslös på äventyr av Gösta Knutsson (plus 7 uppföjare)
    20 Eddie och Maxon Jaxon av Viveca Lärn (då Sundvall) (plus 3 uppföljare)
    21 Boken om Morfar Prosten av Eva Bexell 

OBS att det jag vill är att du UTVECKLAR VAD DU MENAR. Jag avser inte att säga att du har rätt eller fel eller något sådant, jag vill förstå hur du tänker.

Känner till alla dessa och har inte läst alla i nyligen. Men jag har inga synpunkter på dessa böcker utifrån vad jag kan minnas. Alla gamla böcker är ju inte dåliga. Många har snarare bättre kvalitet och ett mer rikt språk än dagens böcker. Jag är inte ett större fan av förlaget olika heller som ska vara normkritiskt och istället bara producerar som har en låg kvalitet på språket men som ska visa olika färger på människor och bara eftersträvar att vara PK. Det är ingen bra historia. Många av böckerna du skriver om är riktigt roliga även för vuxna. 

Jag tycker inte heller att man behöver skriva om gamla böcker för att visa på ett mångfald av personer?. När jag gick i skolan hade vi bara vita barn i min klass. Eller i högstadiet började det en tjej med rötter från Mellanöstern men annars var alla svenskar, någon enstaka hade någon förälder från typ Norge eller Finland också. 

Men det är skillnad på att inte ha med olika saker. Som att det inte finns något HBTQ par säger vi? men det är en stor skillnad på att det inte är massa lesbiska mammor i Pippi säger vi än att vissa barnböcker har skämt om bögar. Eller att man driver med N-ordet. Så det finns nyanser i min värdering av barnböcker. Pippi kunde man ju skriva om för att det inte genomsyrades av rasism. 

• Anonym (ts)
    Aniiee skrev 2024-11-16 22:29:45 följande:
    Det låter ju lite grann här som att du backar rätt rejält från din trådstart....
    Nja, det skulle jag inte vilja säga. Det finns fortfarande många böcker som innehåller hat mot HBTQ personer. Som driver om bögar, som beskriver hur tjejer kan man inte leka med för att dom är bara fnissiga eller så gråter dom bara för allt eller liknande beskrivningar. Eller hur man driver om tjocka personer Och hånar den tjocka tanten. Dessa böcker existerar. Men typ Pettson och Findus som du tar upp och dom jag har färskt i minnet tycker jag inte har något problematiskt skrivet. De är humoristiskt skrivna både för vuxna och barn. Och dessa har inte skämt som är bögskämt eller liknande utan bara knasiga saker som jag har svårt att se att man ens i framtiden kommer vara upprörd över. 
Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?