Aniiee skrev 2024-11-16 21:56:01 följande:
Ok, TS. Jag har botaniserat bland mina egna barnböcker (3-9 år, ungefär, kan alltid diskuteras) de flesta är från min mammas och min egna barndom och jag tänkte att du kan väl tala om vilka av dessa som är godkända, vilka som inte är det, och varför. Jag tar 21, för annars hade det blivit ett antal hundra.
Säg gärna också vilka du aldrig hört talas om. Andra i tråden får så klart också säga vad de tycker.
1 Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum (plus 13 uppföljare)
2 Alice i Underlandet av Lewis Carrol (plus 1 uppföljare
3 Kalle och Chokladfabriken av Roald Dahl (plus 1 uppföljare)
4 Hattjakten av Sven Nordqvist
5 Pannkakstårtan av Sven nordqvist (plus de andra Pettson och Findusböckerna)
6 Lillasyster Kanin av Ulf Nilsson
7 Barna Hedenhös av Bertil Almqvist
8 Lilla Björn och Lilla Tiger av Janosch (plus 2 till)
9 Petter och Lottas Jul av Elsa Beskow
10 Teskedsgumman plockar bär av Alf Proysen (plus 1 till)
11 Hurra för pappa Åberg av Gunilla Bergström (plus 6 till)
12 Sunnanäng av Alstrid Lindgren
13 Stora Emilboken av Astrid Lindgren
14 Berätelsen om Narnia av CS Lewis (samlingsvolym)
15 Boken om Pip-Larssons av Edith Unnerstad
16 Kometen Kommer av Tove Jansson (plus 8 till)
17 Lillebror och Nalle av Jujja och Tomas Weislander
18 Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
19 Pelle Svanslös på äventyr av Gösta Knutsson (plus 7 uppföjare)
20 Eddie och Maxon Jaxon av Viveca Lärn (då Sundvall) (plus 3 uppföljare)
21 Boken om Morfar Prosten av Eva Bexell
OBS att det jag vill är att du UTVECKLAR VAD DU MENAR. Jag avser inte att säga att du har rätt eller fel eller något sådant, jag vill förstå hur du tänker.
Känner till alla dessa och har inte läst alla i nyligen. Men jag har inga synpunkter på dessa böcker utifrån vad jag kan minnas. Alla gamla böcker är ju inte dåliga. Många har snarare bättre kvalitet och ett mer rikt språk än dagens böcker. Jag är inte ett större fan av förlaget olika heller som ska vara normkritiskt och istället bara producerar som har en låg kvalitet på språket men som ska visa olika färger på människor och bara eftersträvar att vara PK. Det är ingen bra historia. Många av böckerna du skriver om är riktigt roliga även för vuxna.
Jag tycker inte heller att man behöver skriva om gamla böcker för att visa på ett mångfald av personer?. När jag gick i skolan hade vi bara vita barn i min klass. Eller i högstadiet började det en tjej med rötter från Mellanöstern men annars var alla svenskar, någon enstaka hade någon förälder från typ Norge eller Finland också.
Men det är skillnad på att inte ha med olika saker. Som att det inte finns något HBTQ par säger vi? men det är en stor skillnad på att det inte är massa lesbiska mammor i Pippi säger vi än att vissa barnböcker har skämt om bögar. Eller att man driver med N-ordet. Så det finns nyanser i min värdering av barnböcker. Pippi kunde man ju skriva om för att det inte genomsyrades av rasism.