Inlägg från: Anonym (abc123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc123)

Vilka barnböcker håller fortfarande?

Anonym (ts) skrev 2024-11-16 18:53:03 följande:
    Vilka barnböcker håller fortfarande?

Sedan jag blev förälder så har jag märkt att många av mina gamla barnböcker verkligen inte håller längre. 

Det är massa sexism och rasism, HBTQai+ fientlighet. Många konstiga beskrivningar om pojkar och flickor. Så min fråga är, vilka böcker håller idag? Vilka kommer att leva kvar? Pippi har man ju justerat och är väl typ 70 år eller något nu. Men annars? Vilka tidslösa barnklassiker har vi i Sverige? 

Nej, det är nog bättre att du inte läser några böcker alls för dina barn! Som du själv har insett, så innehåller böcker från förr allt för mycket sexism, rasism, HBTQai + fientlighet. Hm, du kanske inte heller bör sjunga Trollmors vaggvisa, "då hon har bundit fast dem i svansen" känns ju liksom bara inskränkt och fängslande! Sjung inte heller för dina barn, det är mitt råd!
  • Anonym (abc123)
    Anonym (Läsy) skrev 2024-11-16 19:45:25 följande:

Det är få böcker som håller. Jag har läst Totte, Lilla Anna och alla böcker om spöket Laban och det är så låg nivå så det är hemskt. Alfons har jag faktiskt inte heller fattat grejen med. Gamla Bamsetidningar likaså. För att inte tala om Barbapappa och Babar. Och jag som älskade dem så?

Jag hade så mycket böcker sparade och sen visade det sig att det mesta bara var att kasta. Pippi är inte heller fantastiskt, vem har hört talas om Pippi i Humlegården? 

Läs nya böcker istället ! Det finns så mycket nytt och bra! 
    Men vill du ha ett tips så Pettsson och Findus. Långa fina böcker som inte handlar om någonting..

Jag håller fullständigt med! Det enda man bör läsa för barnen är en bok med recept från ICA.
  • Anonym (abc123)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 20:11:41 följande:
    Du behöver inte driva med detta. Men det finns väldigt mycket rasism och sexism i äldre barnböcker. Typ en bok där massa män går på bordell och väljer varsin sexarbetare och så lägger du till n ordet på det också. 

Om man tycker detta är en lämplig bok för en 3-4 åring får man tycka det. 
    För ett barn på ca 3 - 4 år skulle jag hellre rekommendera ett slags bildbok, t.ex. med djur, växter än en som skildrade övergrepp. För äldre funkar det säkert att läsa om liknande, eller att de själva läser. Som vuxen så kan man säkert stötta de yngre i sin förståelse genom att sätta texten i ett kontext. På 30 - 40 talet t.ex. såg världen och situationen i Europa ut si och så och man trodde på ett och annat. Folk med mindre omkrets på skallen var ointelligenta. Dock har det visat sig att... b.l.a. osv. etc. Fast jag tror att du TS bara skojar och försöker att provocera med din tråd. Vilket enligt mig är väldans kul.
  • Anonym (abc123)

Tomas Ledin är ju en fantastisk poet och diktare långt mycket större än Erik Gustaf Geijer, Selma Lagerlöf eller Karin Boije. Han förstod så mycket er än George Orwell. "Sommaren är kort"! Det är ju bara genialiskt. Som en formel långt ovan Einstein. Låt alla framtidens kreatörer göra en tolkning av detta uttalande. Igen och igen. Om och om igen. Berätta för dina barn: Sommaren är kort. Det mesta regnar bort!

• Anonym (abc123)
    Anonym (Jj) skrev 2024-11-16 20:51:32 följande:

Min son (2,5) älskar ?Petter och hans fyra getter?. Men det går säkert att hitta nått att störa sig på med den också om man bara letar fel. Kan inte komma på nått själv men som sagt, det går säkert. 

"Petter sätter på fyra getter"? Samtida och kanske stärkande för HBTQ rörelsen? (ok. den var lågt hängandes)

• Anonym (abc123)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 21:27:04 följande:
    Jag gillar många barnböcker. Men det är många böcker som inte håller måttet utifrån nuvarande värderingar. Handlar inte om någon enstaka bok utan det finns många. Finns väl en anledning att Tin Tin Kongo blev en stor snackis. Sedan skrev en influencers en barnbok för några år sedan om en resa i Sydafrika med enbart vita personer, alltså en ny bok. Det blir ju väldigt skevt.. 
    Men vi har ingen aning om vilka böcker som håller i framtiden. Om flera läser någonting från förr så är det förmodligen bra, och om ingen från idag läser någonting i framtiden så var det inget att ha.

Sedan kan ju bara hoppas att olika influensers påverkar allt för mycket. Hitler t.ex.
Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?