• Anonym (Knas)

Bästa ångestmedicinen? Hur snabb upptrappning?

Hej alla!

Jag har två frågor:

1. Vilken är i er erfarenhet den effektivaste ångestmedicinen om atarax, lergigan, theralen och benzo går bort? Finns det ens nån annan ångestlindring??

2. Hur snabbt kan man trappa upp fluoxetin? 

Jag vet att jag kan (och ska också) prata med min läkare om dessa saker, men jag har inte tid hos honom förrän på torsdag, och vill veta redan nu. 

• Svar på tråden Bästa ångestmedicinen? Hur snabb upptrappning?
  • Anonym (J)

Ingen, testat ca 15 olika. Det som hjälpte mig var bra sömn, mer Melatonin.

Kroppen skapar ångest pga överbelastning. Ångesr kommer av adrenalinpåslag m.m. Det sa min läkare. Han sa att man ofta ser från fel ände. Sty man bara ser Ångesten, men inte vad kroppen egentligen Behöver.

Tänk att man behöver lugna kroppen. Ofta har man sömnbesvär när man har just ångest. 

Så, bra mat. LAGOM med träning (annars blir det också en stress för kroppen) tex simning eller lugn promenad, varma bad, dra ned på skärmar (hjärnan för massor med intryck, överbelastat), ut i naturen (skogen, där inte massa folk är). Var snäll mot dig själv. Det är mina tips. 

kram 

• Anonym (Knas)
    Anonym (J) skrev 2024-11-16 09:02:00 följande:

Ingen, testat ca 15 olika. Det som hjälpte mig var bra sömn, mer Melatonin.

Kroppen skapar ångest pga överbelastning. Ångesr kommer av adrenalinpåslag m.m. Det sa min läkare. Han sa att man ofta ser från fel ände. Sty man bara ser Ångesten, men inte vad kroppen egentligen Behöver.

Tänk att man behöver lugna kroppen. Ofta har man sömnbesvär när man har just ångest. 

Så, bra mat. LAGOM med träning (annars blir det också en stress för kroppen) tex simning eller lugn promenad, varma bad, dra ned på skärmar (hjärnan för massor med intryck, överbelastat), ut i naturen (skogen, där inte massa folk är). Var snäll mot dig själv. Det är mina tips. 

kram 

Tack för ditt svar! Det är väl bara att inse att det är kört då 😞 
  • Anonym (J)
    Anonym (Knas) skrev 2024-11-17 11:19:19 följande:
    Tack för ditt svar! Det är väl bara att inse att det är kört då 😞 
    Nej nej. Absolut inte. Du kan ju prova, det är olika för alla. Men det finns massor du kan göra själv!
  • Anonym (J)

Men ta en sak i taget, annars kan det bli övermäktigt. 

• Anonym (Hej)

Åt för rätt många år sedan ssri, inga tabletter jag skulle rekommendera men de kan såklart funka bättre för någon annan. 

Tar Sobril 2-3 ggr i månaden och de hjälper men blir rätt trött dagen efter och känner mig rätt trög i huvudet. 

Trappa upp långsamt, s¨ser du hur du reagerar, kanske öka dosen var 14:e dag.

Svar på tråden Bästa ångestmedicinen? Hur snabb upptrappning?