• Anonym (Tips? :))

Konsten av att äta mindre, hur ska jag göra?

För mig handlar det inte om att undvika socker. Jag känner i princip inget sug efter läsk, snacks eller fikabröd.

Däremot har jag alltid älskat smörgåsar, mat i allmänhet och liknande.

Mitt problem är att jag ofta äter stora mängder mat. Därför gillar jag bufféer, där jag kan ta flera portioner.

Till frukost kan jag oftast nöja mig med havregrynsgröt innan jag går till jobbet. Men när jag är ledig, eller om jag jobbar kväll, kan jag äta frukost och kort därefter känna för att laga mer mat eller värma upp rester från gårdagen.

Jag har svårt att hålla disciplinen.

Även om jag kanske inte behöver gå ner i vikt just nu, så tränar jag och försöker hålla mig aktiv. Jag är intresserad av att tona kroppen, men jag har en liten ?bula? på magen. Jag har alltid varit osäker på om det är uppblåsthet eller fett. När jag ibland har fastat och tagit långa promenader, märker jag att magen kan bli helt platt.

• Svar på tråden Konsten av att äta mindre, hur ska jag göra?
  • Anonym (Grodan)

Att magen blir platt när du fastar är för att den är tom. Jag tycker att ditt inlägg låter som starten på en ätstörning. Gå inte den vägen. Ta hjälp att släppa de tankarna istället, innan det har gått för långt. 

• Anonym (Kajsa)

Håller med ovanstående.
    Har du inga problem med vikten så är det bara dumt att börja banta eller vad man nu säger.
    Jag märker att min mage svullnar beroende på vad jag har ätit, baljväxter och rotfrukter får min mage att svullna något enormt.
    Jag är normalviktig och har alltid haft en liten putmage, antar att det bara är så jag är skapt.

Bara att acceptera.

• PH76

Steg ett är väl att skippa buffeer och mackor nästan helt, man kan unna sig ibland men det ska vara sällan. Jag skulle sikta på att fylla på med sallad, gurka och liknande för att få en bra mättnadskänsla när du äter.

Jag styrketränar ganska hårt och bränner fett samtidigt som jag bygger muskler. Jag ser till att allt ha typ en halv gurka och 7-10 körsbärstomater i varje mål, detta efter att jag säkerställt att det finns tillräckligt med protein och lite kolhydrater (inte för mycket).

Mättar bra och är du sugen på något senare så ta bara ett äpple eller kanske en lågkalori/fett/noll socker protein shake. Kanske inte vad man är sugen på men det fyller funktionen.

Hitta ett sätt som inte bara ska fungera 6 månader utan resten av livet, du ska inte byta diet efter att du nått ditt mål.

• Anonym (Siri)

Om du inte behöver gå ner i vikt så ska du inte äta mindre än du gör just nu.

Övertänk inte. 

• Anonym (Pia)

Har du inga viktproblem ska du inte börja banta!

Om du ofta är svullen om magen, kan det vara klokt att se över vad som orsakar svullnaden. Jag blir till exempel väldigt svullen av bröd, och har gått över till att äta äggbaserad frukost istället. Att vara svullen om magen har inte så mycket med estetiken, som med det faktum att jag tycker att det är lite obehagligt när magen stramar. Det blir en lätt känsla av magknip tycker jag.

• Anonym (F)

Ät näringsrik mat. Om hjärnan vill ha mer och mer mat så beror det ofta att man varit utan tillräcklig näring ett tag. 

• Fjäril kär

Det låter som att du behöver ta tag i varför du äter som du gör. Stoppar du mat i ett "tomt hål" inom dig handlar det nog mer om ångest och ett ätstört beteende. 

Jag lever själv med diagnosticerade ätstörningar sedan 30 år tillbaka och känner igen din beskrivning . Du är inte hungrig,  du behöver inte disciplin,  du behöver inte banta. Du behöver få hjälp med ditt beteende . Annars kommer du snart utveckla riktiga ätstörningar.  

Svar på tråden Konsten av att äta mindre, hur ska jag göra?