• Anonym (Börjat bli arg)

Behöver mer avlastning

Hej familjeliv!
    Vi är en familj på två vuxna och två barn. Ett sexårigt bonusbarn från sambon och ett gemensamt barn på sex månader. Jag tar hand om båda som mina och vi har en bra relation med bonusbarnets andra förälder som ibland är barnvakt åt den yngre. Min partner är väldigt tålmodig och bra men jag behöver ändå mer avlastning. På vardagar är jag själv med bebisen 07-17 och 20 nattar sambon den äldre. Så 17-20 har jag lite men inte fullständig avlastning. På helgerna hjälps vi åt. Min sambo verkar inte helt förstå detta och att det blir svårare för mig när bonusbarnet är här eftersom sambon nattar 1-3 h på kvällen då. Det känns som att det kommer vara såhär för alltid. Vad kan jag begära?

• Svar på tråden Behöver mer avlastning
  • Anonym (a)

Han får gå ner i arbetstid. Tiden med nattningen är viktig, även om den blir lättare behöver de sin tid tillsammans under omständigheterna.

Jag går till psykolog. Ska prata med sambon om att gå ned i tid. Hoppas vi har råd. Kan nog inte jobba heltid ännu

• Anonym (Mia)

Kommunicera med din sambo vad du behöver för att hålla ihop på kvällarna.

Kanske om han tar båda barnen en timme efter att han kommer hem så att du kan vara helt själv innan han nattar 6-åringen?
    Eller att han tar en promenad med bebisen i bärsele eller vagn (så att den kanske somnar?) före eller efter att det andra barnet nattas?
    Eller att han fixar med saker runt omkring, som städning och matlagning och planering, så att du inte har det hängande över dig?
    Eller behöver du 10 minuter med bara sambon och dig för att stärka er som par?
    Kan pappan natta bebisen?
    Kanske kan ni få bebisen att somna själv på kvällen så att du får famnen fri?
    Behöver du sömn/egentid/motion/en vuxen konversation, för att orka?

Hoppas att du mår bättre snart och kom ihåg hur otroligt fort bebistiden går, även om varje timme kan kännas som en evighet ibland.

Tack snälla, vad fina ni är. Skönt att få både perspektiv och förslag Hjärta

• Anonym (nu)
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-14 21:00:07 följande:
    Behöver mer avlastning

Hej familjeliv!
    Vi är en familj på två vuxna och två barn. Ett sexårigt bonusbarn från sambon och ett gemensamt barn på sex månader. Jag tar hand om båda som mina och vi har en bra relation med bonusbarnets andra förälder som ibland är barnvakt åt den yngre. Min partner är väldigt tålmodig och bra men jag behöver ändå mer avlastning. På vardagar är jag själv med bebisen 07-17 och 20 nattar sambon den äldre. Så 17-20 har jag lite men inte fullständig avlastning. På helgerna hjälps vi åt. Min sambo verkar inte helt förstå detta och att det blir svårare för mig när bonusbarnet är här eftersom sambon nattar 1-3 h på kvällen då. Det känns som att det kommer vara såhär för alltid. Vad kan jag begära?

Vad du kan kräva är ju lite svårt om han inte är hemma på hela dagen. Men att han tar bebisen på kvällen är väl rimligt. Men även rimligt att det större barnet får sitt behov av pappa tillgodosett med tex en lång nattning. Är det den tiden du vill kapa - dina behov före det äldre barnets?

Att det kommer att vara såhär för alltid är ju både sant och inte sant. Att pappan har två barn kommer att vara för alltid, men att barnen är på nuvarande nivå med behov och annat kommer inte att vara för alltid. 
  • Anonym (Utöver det vanliga)

Kanske att du och din sambo behöver prata med din psykolog tillsammans kring ditt extra behov av avlastning? För som du själv skriver så tar ju din sambo verkligen ansvar för barnen. Han kanske inte förstår hur mycket extra avlastning du behöver jämfört med de flesta andra mammor på grund av att du lider av psykisk ohälsa.

• Anonym (Ui)

Varför behöver sexåringen nattas i upp till tre timmar?

• Anonym (Fiffi)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-15 10:50:27 följande:

Jag har läst detta på flera ställen, att barn behöver nattas i flera timmar. Vad händer då? En godnattsaga och en kram, ska detta behöva ta 1-3 timmar?
  • Anonym (nu)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-15 10:50:27 följande:

Det är kanske att de umgås och pratar och har mysigt i samband med nattningen? Och att man vill ge barnet den tiden när man är borta mycket i övriga vardagen. 
  • Anonym (mammie)
    Anonym (Fiffi) skrev 2024-11-15 10:57:48 följande:
    Jag har läst detta på flera ställen, att barn behöver nattas i flera timmar. Vad händer då? En godnattsaga och en kram, ska detta behöva ta 1-3 timmar?
    Jag tror många somnar med barnet! Så var det åtminstone för mig. Det kanske hjälper att sitta upp och läsa. 

Men man kan ju inte hålla på så när det inte funkar med övriga familjen.

Vilken fin vän du har i ditt bonusbarns mamma, TS, eftersom hon är snäll och passar er baby ibland! Jag tror bara du är slutkörd och trött. Prova att sjukskriv dig i en vecka i alla fall så att din man kan vara hemma och avlasta. 

Kanske prata med ditt bonusbarns mamma om att ha sitt barn lite fler dagar en period så att det blir lugnare? 
Svar på tråden Behöver mer avlastning