Inlägg från: Anonym (nu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nu)

Behöver mer avlastning

Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-14 21:00:07 följande:
    Behöver mer avlastning

Hej familjeliv!
    Vi är en familj på två vuxna och två barn. Ett sexårigt bonusbarn från sambon och ett gemensamt barn på sex månader. Jag tar hand om båda som mina och vi har en bra relation med bonusbarnets andra förälder som ibland är barnvakt åt den yngre. Min partner är väldigt tålmodig och bra men jag behöver ändå mer avlastning. På vardagar är jag själv med bebisen 07-17 och 20 nattar sambon den äldre. Så 17-20 har jag lite men inte fullständig avlastning. På helgerna hjälps vi åt. Min sambo verkar inte helt förstå detta och att det blir svårare för mig när bonusbarnet är här eftersom sambon nattar 1-3 h på kvällen då. Det känns som att det kommer vara såhär för alltid. Vad kan jag begära?

Vad du kan kräva är ju lite svårt om han inte är hemma på hela dagen. Men att han tar bebisen på kvällen är väl rimligt. Men även rimligt att det större barnet får sitt behov av pappa tillgodosett med tex en lång nattning. Är det den tiden du vill kapa - dina behov före det äldre barnets?

Att det kommer att vara såhär för alltid är ju både sant och inte sant. Att pappan har två barn kommer att vara för alltid, men att barnen är på nuvarande nivå med behov och annat kommer inte att vara för alltid. 
  • Anonym (nu)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-15 10:50:27 följande:

Varför behöver sexåringen nattas i upp till tre timmar?

Det är kanske att de umgås och pratar och har mysigt i samband med nattningen? Och att man vill ge barnet den tiden när man är borta mycket i övriga vardagen. 
Svar på tråden Behöver mer avlastning