• Anonym (frågar bara)

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Tonåring som fyller 17 om en månad nästan exakt. Har egna pengar iom ett gigantiskt arv. Förutom skola går tonåringen mest hemma om dagarna, det blir inte så mycket kompishäng eller organiserade fritidsintressen.

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?
  • Anonym (MM)
    EpicF skrev 2024-11-15 12:31:13 följande:
    Varför?
    Därför att det är båda föräldrarnas jobb att försörja barnet, även om pappan är avliden. Vi vet ju ingenting om eventuellt barnpension och så vidare. 
  • Agda90
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:28:40 följande:
    Jag tänker på saker som dyra tecknings- sömnads- mm hobbymaterial, värstingdatorer med alla tillbehör, spelkonsoler och spel, såna saker.

Hushållssysslorna handlar mer om att tonåringen bara är hemma och drar och kanske borde kunna/hinna göra sysskor, inte så mycket om pengar.
    Man kan ansöka hos överförmyndaren att bekosta dyrare saker, så som väratingdator osv. Även om pengarna är spärrade så kan de användas dock får man vända sig till överförmyndaren för att få tillgång till dem. 

När det gäller hushållsarbete så kan en tonåring göra en hel del. 

Vår 13 åring tömmer och fyller diskmaskinen varje dag. Sorterar in smutstvätten i rätt tvättkorg. Tar hand om sin egna rena tvätt. Städar sitt rum och det gemensamma vardagsrummet som syskonen använder samt städar badrummet som syskonen använder. 
    Den andra tonåringen hade gjort det + lite mer men bor borta på veckorna pga skola.

Att dra fötterna efter sig och inte bidra med något är bara dumt. 

Våra barn kan ibland få för sig att laga mat eller baka om de känner för det. 
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-14 20:15:17 följande:

I den åldern ska man kunna klara allt som en vuxen kan. Däremot betala NOLL kronor hemma som vilken ungdom som helst. Vad ungdomen än har på sitt konto så är VH försörjningsskyldiga tills de gått ut gymnasiet, eller fyllt 21 år, vilket som nu händer först.

Hen ska sköta sitt rum och dessutom hjälpa till med städning av gemensamma rum. Sköta sin egen tvätt. Hjälpa till med matlagning och disk.

Kunna är väl en sak, men förväntas göra är en annan. 
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (Julia) skrev 2024-11-15 08:31:28 följande:

Dummaste jag hört. Ett barn (ja det är man om man är 17 år) som fortfarande går i skolan ska givetvis inte betala någonting. Arvet har ingenting med det att göra, föräldrarna har försörjningsplikt. Det hade varit skillnad om denne valt att inte gå gymnasiet och istället hade ett jobb och en inkomst. Däremot kan man förvänta sig att en tonåring emellanåt diskar, hjälper till med städning och kanske lagar någon middag i veckan, men det brukar inte vara ett problem om man uppfostrat sina barn rätt.

Är du en avundsjuk och bitter bonusmamma kanske?

Själv förväntades jag laga mat varje dag, tvätta, ensam sköta allt jobb med familjens hund och även ibland köpa mat eller betala mina föräldrars räkningar med min månadspeng när jag gick på gymnasiet. Mina nästan jämnåriga syskon förväntades inte göra något. Samtidigt kunde de klaga på att jag så sällan hängde med kompisar. Tog mig många år att förstå att jag blev utnyttjad som oavlönad hemhjälp snarare än behandlad som deras barn. Aldrig att jag gör så mot mina egna.

Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.

Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.
  • Anonym (frågar bara)
    Mandel skrev 2024-11-15 08:48:46 följande:

Om barnet i och med arvet känner att det vill börja med något nytt och dyrt som det tidigare inte funnits ekonomi till i familjen så får man ta en diskussion kan jag tycka.
    Är det saker som gjordes innan arvet och som familjen stod för så ska familjen fortsätta att stå för det.

Tonåringens hobbies har finansierats av en blandning mellan förälder och tonåring. Till exempel att förälder tycker att det är rimligt att lägga 200 kronor för ett paket pennor, men tonåringen vill ha ett paket pennor som kostar 500 kronor, så har föräldern betalat 200 kronor och tonåringen 300 kronor från sin månadspeng.
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 10:07:00 följande:

Kommer arvet från pappan?

I så fall kan jag tycka att en del av dem bör gå till t ex fritidsintressen.

I annat fall ska barnet försörjas av dig och hans andra förälder tills han har gått ut gymnasiet

Arvet kommer från en förälder, ja.
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 10:07:00 följande:

Kommer arvet från pappan?

I så fall kan jag tycka att en del av dem bör gå till t ex fritidsintressen.

I annat fall ska barnet försörjas av dig och hans andra förälder tills han har gått ut gymnasiet

Arvet kommer från en förälder, ja.
  • Anonym (frågar bara)
    Ascendere skrev 2024-11-15 10:26:54 följande:

TS är det ditt bonusbarn det handlar om?

Nej.
  • Anonym (Q)

Ni har försörjningsplikt och den förändras inte av att barnet har ärvt en förmögenhet. Med det sagt så ser ni till att hon lever på samma standard som resten av familjen och betalar för allt som ryms inom er vanliga budget. Vill hon sedan göra eller köpa andra, dyrare saker så tycker jag att det är rimligt att hon tar av sina egna pengar. Tex språkresor, dyra hobbies, bättre standard på dator ...

• EpicF
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 14:01:22 följande:
    Därför att det är båda föräldrarnas jobb att försörja barnet, även om pappan är avliden. Vi vet ju ingenting om eventuellt barnpension och så vidare. 
    Just därför de får barmpension, som ska täcka den avdöde förälderns del av försörjningen. Barnpension är istället för underhåll. 

Arvet efter föräldern ska inte göra till försöjning av barnet/tonåringen. 
Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?