Inlägg från: Anonym (frågar bara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frågar bara)

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Tonåring som fyller 17 om en månad nästan exakt. Har egna pengar iom ett gigantiskt arv. Förutom skola går tonåringen mest hemma om dagarna, det blir inte så mycket kompishäng eller organiserade fritidsintressen.

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (E) skrev 2024-11-14 18:13:38 följande:

Så länge barnet går i skolan så ska hen inte betala, du som förälder har försörjingsplikt och arvet ska inte gå till att betala hemma, det hade varit annorlunda om hen hoppat av gymnasiet och jobbar

Trots att det finns väldigt mycket pengar för ungdomen att tillgå? Inte ens sina egna hobbies?
  • Anonym (frågar bara)
    MsM84 skrev 2024-11-14 18:14:04 följande:

Inget ska betalas hemma, men är ju viktigt att tonåringen lär sig värdet av pengar och inte bara bränner av dem. Har man ärvt mycket pengar som minderårig ska det väl vara överförmyndare på dem så de inte kan brännas hur som?

Tonåringen är ganska bra på pengar skulle jag vilja säga. Och, ja, arvet är spärrat hos överförmyndarenheten.
  • Anonym (frågar bara)
    EpicF skrev 2024-11-14 18:21:46 följande:
    "Gigantiskt" arv till en minderårig ska vara under överförmyndare, dvs inget h*n kan spendera på vad som helst.

Och nej, självklart ska inte 17-åring som fortfarande gör i skolan betala hemma. Din försöejningsskyldig tills h*n gått ut gymnasiet (dock längst till 21 år). 
    Och det är det, på spärrat konto. Och du behöver inte sätta citationstecken runt gigantskt, vi talar inte om några småsummor utan mer leva resten av livet i lyx summa.
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (E) skrev 2024-11-14 18:22:20 följande:
    Det beror väl vad du menar med hobbies, fritidsaktiviteter bör ingå i studiebidraget men bio och sånt får hen kosta på själv.

Hemma bör hen hjälpa till med vissa hushållssysslor men ska inte behöva betala bara för att det finns pengar, lite märkligt tänk tycker jag
    Jag tänker på saker som dyra tecknings- sömnads- mm hobbymaterial, värstingdatorer med alla tillbehör, spelkonsoler och spel, såna saker.

Hushållssysslorna handlar mer om att tonåringen bara är hemma och drar och kanske borde kunna/hinna göra sysskor, inte så mycket om pengar.
  • Anonym (frågar bara)
    EpicF skrev 2024-11-14 18:54:47 följande:
    Sådana saker bör han betala själv, eftersom det inte är nödvändiga saker som ska ingå för en tonåring. Antingen med studiebidrag, sparade pengar eller fått av överförmyndaren från arvet. 

Hushållssysslor bör en tonåring göra oavsett om denne har ett gigantiskt arv eller inte. Det är naturligt att en 17-åring tar disken ibland, kanske lagar mat en gång u veckan, ansvarar för att ex städning av hall och absolut städning av sitt egna rum. Gör han inte ens det?

Jag tolkar som du har en 17-åring pojke, därför skriver jag han. 
    Som sagt, hushållddyslorna är inte sammankopplade på något sätt med pengarna utan till tiden.

Du tolkar fel, tonåringen är en tjej. 
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-14 20:15:17 följande:

I den åldern ska man kunna klara allt som en vuxen kan. Däremot betala NOLL kronor hemma som vilken ungdom som helst. Vad ungdomen än har på sitt konto så är VH försörjningsskyldiga tills de gått ut gymnasiet, eller fyllt 21 år, vilket som nu händer först.

Hen ska sköta sitt rum och dessutom hjälpa till med städning av gemensamma rum. Sköta sin egen tvätt. Hjälpa till med matlagning och disk.

Kunna är väl en sak, men förväntas göra är en annan. 
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (Julia) skrev 2024-11-15 08:31:28 följande:

Dummaste jag hört. Ett barn (ja det är man om man är 17 år) som fortfarande går i skolan ska givetvis inte betala någonting. Arvet har ingenting med det att göra, föräldrarna har försörjningsplikt. Det hade varit skillnad om denne valt att inte gå gymnasiet och istället hade ett jobb och en inkomst. Däremot kan man förvänta sig att en tonåring emellanåt diskar, hjälper till med städning och kanske lagar någon middag i veckan, men det brukar inte vara ett problem om man uppfostrat sina barn rätt.

Är du en avundsjuk och bitter bonusmamma kanske?

Själv förväntades jag laga mat varje dag, tvätta, ensam sköta allt jobb med familjens hund och även ibland köpa mat eller betala mina föräldrars räkningar med min månadspeng när jag gick på gymnasiet. Mina nästan jämnåriga syskon förväntades inte göra något. Samtidigt kunde de klaga på att jag så sällan hängde med kompisar. Tog mig många år att förstå att jag blev utnyttjad som oavlönad hemhjälp snarare än behandlad som deras barn. Aldrig att jag gör så mot mina egna.

Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.

Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.
  • Anonym (frågar bara)
    Mandel skrev 2024-11-15 08:48:46 följande:

Om barnet i och med arvet känner att det vill börja med något nytt och dyrt som det tidigare inte funnits ekonomi till i familjen så får man ta en diskussion kan jag tycka.
    Är det saker som gjordes innan arvet och som familjen stod för så ska familjen fortsätta att stå för det.

Tonåringens hobbies har finansierats av en blandning mellan förälder och tonåring. Till exempel att förälder tycker att det är rimligt att lägga 200 kronor för ett paket pennor, men tonåringen vill ha ett paket pennor som kostar 500 kronor, så har föräldern betalat 200 kronor och tonåringen 300 kronor från sin månadspeng.
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 10:07:00 följande:

Kommer arvet från pappan?

I så fall kan jag tycka att en del av dem bör gå till t ex fritidsintressen.

I annat fall ska barnet försörjas av dig och hans andra förälder tills han har gått ut gymnasiet

Arvet kommer från en förälder, ja.
  • Anonym (frågar bara)
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 10:07:00 följande:

Kommer arvet från pappan?

I så fall kan jag tycka att en del av dem bör gå till t ex fritidsintressen.

I annat fall ska barnet försörjas av dig och hans andra förälder tills han har gått ut gymnasiet

Arvet kommer från en förälder, ja.
  • Anonym (frågar bara)
    Ascendere skrev 2024-11-15 10:26:54 följande:

TS är det ditt bonusbarn det handlar om?

Nej.
  • Anonym (frågar bara)
    EpicF skrev 2024-11-15 16:44:02 följande:
    Då är det bara att få tummen ur och se till att hon gör det. Dra in studiebidraget om det inte görs. 
    Frågan är väl om det är rimligt för en 16/17-åring som inte använder sin tid till socialt umgänge.
  • Anonym (frågar bara)
    Aliona skrev 2024-11-15 18:44:13 följande:

Jag är helt för att barn och tonåringar ska hjälpa till hemma, men det där tycker jag faktiskt låter rätt mycket. Tonåren ska ju också få vara en tid när man får lov att vara lite ansvarslös och njuta av livet. Det är inte måsga år kvar till vuxenlivet och allvaret börjar och sen har man en hel livstid med hushållssysslor. 

Det låter oroande dock om hon bara går omkring hemma.  Har hon inte vänner? Pojkvän eller flickvän? Hobbies? Tränar hon något? Går på konstskola? Gör läxor? Jobbar extra? Ute och festar? Om inte, varför? Är hon deprimerad? 

Hon gör ingenting direkt utöver går i skolan. Hon har vänner där men umgås inte så ofta med dem på fritiden, kanske någon helgdag i månaden. Om någon frågar så uttrycker hon oftast att hon inte orkar med folk när hon inte måste umgås med dem. Når hon var yngre diskuterade föräldrar och bup lite löst om en autismutredning och eller eventuellt utredning om dystymi men det blev inte av. 
  • Anonym (frågar bara)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-15 18:54:52 följande:

Det låter som att du beskriver din fru/make. 

Jag tycker det är alldeles för mycket saker att göra hemma för någon med aktiviteter, skola och kompisar. 

Vad gör du som förälder? Du handlar aldrig? Varför beställer du inte bara mat hem? 

Låt detta barn vara tonåring också. Och självklart ska du försörja henne tills hon är vuxen och inte behöva leva av sitt arv. Eller är hon storasyster åt en massa småttingar och du ser henne som en extraförälder? När gör hon läxor mm?

Tyvärr får man känslan att du ser henne som äldre än hon är och att hon därför ska både sköta hemmet och betala för sig. 

Jag hoppas jag har fel. 

Jag är inte tonåringens förälder, eller förälders partner.
  • Anonym (frågar bara)
    EpicF skrev 2024-11-15 19:40:43 följande:
    Ja, det kan till viss del vara rimligt. Men det spelar ingen roll vad vi tycker, du är förälder och den som bestämmer. 

Eller är du möjligen 17-åringen som inte vill göra ett skit hemma? 
    Ingen har sagt något om tonåringens vilja i hushållssysslorna, det enda jag har frågat är vad som är rimligt.

Du är väldigt bra på att anta och förutsätta saker. Har du funderat på att göra något åt dina fördomar?
Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?