Anonym (Julia) skrev 2024-11-15 08:31:28 följande:
Dummaste jag hört. Ett barn (ja det är man om man är 17 år) som fortfarande går i skolan ska givetvis inte betala någonting. Arvet har ingenting med det att göra, föräldrarna har försörjningsplikt. Det hade varit skillnad om denne valt att inte gå gymnasiet och istället hade ett jobb och en inkomst. Däremot kan man förvänta sig att en tonåring emellanåt diskar, hjälper till med städning och kanske lagar någon middag i veckan, men det brukar inte vara ett problem om man uppfostrat sina barn rätt.
Är du en avundsjuk och bitter bonusmamma kanske?
Själv förväntades jag laga mat varje dag, tvätta, ensam sköta allt jobb med familjens hund och även ibland köpa mat eller betala mina föräldrars räkningar med min månadspeng när jag gick på gymnasiet. Mina nästan jämnåriga syskon förväntades inte göra något. Samtidigt kunde de klaga på att jag så sällan hängde med kompisar. Tog mig många år att förstå att jag blev utnyttjad som oavlönad hemhjälp snarare än behandlad som deras barn. Aldrig att jag gör så mot mina egna.
Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.
Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.