• Anonym (Johan231)

Har min sambo aspberger/autism

misstänker starkt att min sambo har autism vilket hon inte skriver under på. detta är typiska personlighetsdrag hon har;

* blir enormt frustrerad/arg om man inte förstår vad hon menar
    * kan bli extremt känslosam/aggressiv i diskussioner
    * Kan fastna i intressen och jobba maniskt i 7-8 timmar utan rast och utan att ha koll på tid och rum
    * Har svårt att skaffa vänner och svårt med sociala koder. Vet hur hon ska bete sig men tycker det är extremt ansträngande
    * tycker det är meningslöst att syssla med något om man inte kan gå ALL IN på det
    * ogillar när planer ändras med kort varsel
    * oerhört detaljfokuserad
    * måste känna att allt är ?perfekt? städning, utseende etc för att slappna av

med mera. Vad tror ni?

• Svar på tråden Har min sambo aspberger/autism
  • Anonym (Sus)
    EnAnonumius skrev 2024-11-14 08:07:23 följande:
    Och du har informerat din sambo att du är på familjeliv och frågar hobbypsykologer om hon har asperger/autism?

Sedan detta med planer som ändras med "kort varsel". Det är ju knappast en  kriterier för någon diagnos. Många som saknar diagnos som kan tycka det är jobbigt när planer ändras med kort varsel. Så hur tänkte du där när du ansåg att "kort varsel" skulle kunna räknas som en kriterier?

TS vänder sig till Familjeliv helt anonymt, han hänger inte ut sin sambo offentligt, ingen vet vem hon eller han är. Men han skulle också kunna vända sig till någon som är expert och fråga, men det kan vara svårt att hitta någon som gör det gratis, om man inte själv har svårigheter.

Ett annat typiskt särdrag för autism är att man fokuserar på en detalj och har svårt att väga samman olika delar i en situation till en helhet.

Man får ingen fastställd diagnos om man inte har tydliga och många symtom.

Men det finns en gråzon, man kan ha en del av symtomen och har då drag av funktionsnedsättningen. Man kan också ha många symtom, men bara lite av varje, det kallas också att ha drag av funktionsnedsättningen.

För att veta säkert måste man genomgå en grundlig utredning.

Men visst, en del av det du beskriver får mig att tänka på NPF. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Sus) skrev 2024-11-14 09:39:17 följande:
    TS vänder sig till Familjeliv helt anonymt, han hänger inte ut sin sambo offentligt, ingen vet vem hon eller han är. Men han skulle också kunna vända sig till någon som är expert och fråga, men det kan vara svårt att hitta någon som gör det gratis, om man inte själv har svårigheter.
    Läsa är inte din starka sida?

Var i inlägget hävdade jag att TS "hänger ut" sin sambo offentligt?  Citera där jag skiver i klartext att TS "hänger ut sin sambo" offentligt"...

Jag skrev och frågade om hans sambo är medveten om att han frågar hobbypsykologer på familjeliv om hon har asperger/autism.
    Det är inte alls samma sak som att man, indirekt, säger att han skulle "hänga ut sin sambo offentligt"... 

Så vad fick du det i från att jag skulle anse att TS hänger ut sin sambo, från första början?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Hon har drag av autism, men det i sig ger ingen diagnos. 

Men påverkar det hennes liv? Ditt liv? Erat liv? 

Om det inte påverkas henne nämnvärt är det ingen hönsikt med utredning. 

• EpicF
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-14 07:37:58 följande:

Sen ska man komma ihåg att mycket av det du skriver kan även neurotypiska känna igen sig i, om än oftast i mildare form. Samt att det ofta är mer situationsberoende, eller bundet till hur man mår i övrigt. 

Jag kan bli frustrerad och känslosam i diskussioner, eller om jag upplever att min man inte förstår mig, eller inte lyssnar. Särskilt om jag är trött och stressad. Jag tror att många (kvinnor?) känner igen sig i detta.

Jag fastnar sällan i saker en längre tid, men kan ibland sitta i timmar helt fördjupad i mitt skrivande t ex, och glömma allt annat. Även detta en ganska allmänmänsklig egenskap. Skillnaden är att neurotypiska ofta har lättare att avbryta, avsluta, försummar inte vardagen eller sociala relationer t ex. (Som är viktiga för neurotypiska, men inte alltid lika viktiga för autister.)

Jag har inte svårt för det sociala och tycker inte att man måste gå all in i allt man gör. Men visst kan jag fastna i detaljer ibland. Och även om jag inte är pedant med varken utseende eller städning, finns det ju många kvinnor som ställer höga krav på sig själva när det gäller sådant, utan att vara det minsta autistiska.

Många kvinnor har också odiagnostiserad autism. 
  • Anonym (Nope)

Nej det låter inte som autism. Jag jobbar med barn som har autism och skulle säga att det där mer handlar om hennes personlighet. Visst finns det drag av autism men det har alla mer eller mindre.

• Anonym (J)
    Anonym (Nope) skrev 2024-11-14 21:52:53 följande:

Nej det låter inte som autism. Jag jobbar med barn som har autism och skulle säga att det där mer handlar om hennes personlighet. Visst finns det drag av autism men det har alla mer eller mindre.

Den här sortens uttalanden har många vuxna autister hört till leda.

Precis som normala vuxna skiljer sig från normala barn så skiljer sig autistiska vuxna från autistiska barn. Vi utvecklas genom hela livet, oavsett om vi har en funktionsnedsättning eller ej.

Att så bestämt avfärda att TS sambo är autistisk är precis lika fel som att bestämt säga att hon är det. Vi vet för lite för att kunna avgöra saken.
  • Anonym (Sus)
    EnAnonumius skrev 2024-11-14 16:50:14 följande:
    Läsa är inte din starka sida?

Var i inlägget hävdade jag att TS "hänger ut" sin sambo offentligt?  Citera där jag skiver i klartext att TS "hänger ut sin sambo" offentligt"...

Jag skrev och frågade om hans sambo är medveten om att han frågar hobbypsykologer på familjeliv om hon har asperger/autism.
    Det är inte alls samma sak som att man, indirekt, säger att han skulle "hänga ut sin sambo offentligt"... 

Så vad fick du det i från att jag skulle anse att TS hänger ut sin sambo, från första början?
    Varför måste personer i ett samboförhållande veta exakt vad den andra parten gör eller pratar om? Det är ju en form av psykisk kontroll. 
    I det här fallet är det ju dessutom anonymt. 

Jag missförstod dig, trodde att det var sekretessaspekten som som du reagerade emot i TS inlägg. Kunde inte tro att du tycker att TS inte får tala med utomstående om sina funderingar. Ett förhållande är inget andligt fängelse.
  • Anonym (Sus)
    Anonym (J) skrev 2024-11-15 10:52:15 följande:
    Den här sortens uttalanden har många vuxna autister hört till leda.

Precis som normala vuxna skiljer sig från normala barn så skiljer sig autistiska vuxna från autistiska barn. Vi utvecklas genom hela livet, oavsett om vi har en funktionsnedsättning eller ej.

Att så bestämt avfärda att TS sambo är autistisk är precis lika fel som att bestämt säga att hon är det. Vi vet för lite för att kunna avgöra saken.
    Dessutom kan autismdiagnos och psykologiska svårigheter samspela, man kan ha båda. Men det finns inget i det som TS skriver som utesluter att det är fråga om autism.

Autism utredningar är omfattande, då det klart att det inte går att säga med säkerhet här på Familjeliv att någon har en diagnos.
  • Freddie K

Alltså, vi kan ju inte veta om hon har autism eller inte. Det får en psykolog ta reda på, men jag känner igen mig själv mycket i de dragen TS nämner, då jag själv har autism, men bara för det så betyder inte det att TS:s sambo har autism. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2024-11-17 15:07:13 följande:

Alltså, vi kan ju inte veta om hon har autism eller inte. Det får en psykolog ta reda på, men jag känner igen mig själv mycket i de dragen TS nämner, då jag själv har autism, men bara för det så betyder inte det att TS:s sambo har autism. 

Man måste också skilja på personligheten och autism, vilket kan vara nog så svårt, men bara för att man är på ett visst sätt så betyder inte det per automatik att man har autism. Ville bara säga det. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Har min sambo aspberger/autism