EnAnonumius skrev 2024-11-17 23:43:09 följande:
Ingen i denna tråden har hävdat att TS vill tvinga sin sambo att begå en utredning.
Vad bygger du den vanföreställningen på?
Det folk faktiskt säger är att det krävs en riktig psykolog att utreda en sådan här diagnos som asperger/autism.
Ser du och förstår den signifikanta skillnaden mellan?
Fast med tanke på hur du läser andra svar i denna tråden så förväntar jag mig inte att du ska förstå den signifikanta skillnaden.
Jag har i åtminstone tre av mina inlägg redan skrivit att man behöver göra en utredning för att veta om en person har en diagnos!
Dessutom har jag skrivit att det kan röra sig om olika typer av svårigheter om man läser TS beskrivning, det behöver med andra ord inte finnas någon autism eller ens drag av det i det här fallet.
Det jag skrev om svårigheter att spontant känslomässigt kunna uppfatta någon annans känslomässiga situation, var för att TS skulle få ytterligare en dimension att tänka i. En person med autism har av samma orsak också svårt att känslomässigt förstå hur det de själva säger ska landa hos andra. För just brist på direkt inkänning är ett symtom som alla med autism delar.
Vad tycker du att TS ska göra om han känner att det finns stora svårigheter, men är tveksam till att lämna förhållandet? Och inte vill diskutera ämnet med sina vänner och släktingar.
Jag tycker att det är ärligt att säga vad han tänker till sin sambo. Kanske det hade varit ännu bättre om han bara hade sagt att han tycker att hon har ovanligt stora svårigheter inom det och det området. Så stora att han börjat fundera om hon har en diagnos.
Sedan vet inte jag om TS är en person med kontrollbehov eller inte, men har en person i ett förhållande en full psykiatrisk diagnos, så brukar det skapa svårigheter i ett förhållande. Får han inte tala med andra om det?
Sedan kan han ha fel, i vad han tror, jag uppfattar kanske mer drag av andra diagnoser när jag läser det som han skrivit. Men jag ville inte spä på med ytterligare diskussioner om diagnoser på det magra underlag som finns.
.