Anonym (Johan231) skrev 2024-11-14 06:41:50 följande:
Har min sambo aspberger/autism
misstänker starkt att min sambo har autism vilket hon inte skriver under på. detta är typiska personlighetsdrag hon har;
* blir enormt frustrerad/arg om man inte förstår vad hon menar
* kan bli extremt känslosam/aggressiv i diskussioner
* Kan fastna i intressen och jobba maniskt i 7-8 timmar utan rast och utan att ha koll på tid och rum
* Har svårt att skaffa vänner och svårt med sociala koder. Vet hur hon ska bete sig men tycker det är extremt ansträngande
* tycker det är meningslöst att syssla med något om man inte kan gå ALL IN på det
* ogillar när planer ändras med kort varsel
* oerhört detaljfokuserad
* måste känna att allt är ?perfekt? städning, utseende etc för att slappna av
med mera. Vad tror ni?
Sen ska man komma ihåg att mycket av det du skriver kan även neurotypiska känna igen sig i, om än oftast i mildare form. Samt att det ofta är mer situationsberoende, eller bundet till hur man mår i övrigt.
Jag kan bli frustrerad och känslosam i diskussioner, eller om jag upplever att min man inte förstår mig, eller inte lyssnar. Särskilt om jag är trött och stressad. Jag tror att många (kvinnor?) känner igen sig i detta.
Jag fastnar sällan i saker en längre tid, men kan ibland sitta i timmar helt fördjupad i mitt skrivande t ex, och glömma allt annat. Även detta en ganska allmänmänsklig egenskap. Skillnaden är att neurotypiska ofta har lättare att avbryta, avsluta, försummar inte vardagen eller sociala relationer t ex. (Som är viktiga för neurotypiska, men inte alltid lika viktiga för autister.)
Jag har inte svårt för det sociala och tycker inte att man måste gå all in i allt man gör. Men visst kan jag fastna i detaljer ibland. Och även om jag inte är pedant med varken utseende eller städning, finns det ju många kvinnor som ställer höga krav på sig själva när det gäller sådant, utan att vara det minsta autistiska.