• EnAnonumius

Har min sambo aspberger/autism

Anonym (Johan231) skrev 2024-11-14 06:41:50 följande:
    Har min sambo aspberger/autism

misstänker starkt att min sambo har autism vilket hon inte skriver under på. detta är typiska personlighetsdrag hon har;

* blir enormt frustrerad/arg om man inte förstår vad hon menar
    * kan bli extremt känslosam/aggressiv i diskussioner
    * Kan fastna i intressen och jobba maniskt i 7-8 timmar utan rast och utan att ha koll på tid och rum
    * Har svårt att skaffa vänner och svårt med sociala koder. Vet hur hon ska bete sig men tycker det är extremt ansträngande
    * tycker det är meningslöst att syssla med något om man inte kan gå ALL IN på det
    * ogillar när planer ändras med kort varsel
    * oerhört detaljfokuserad
    * måste känna att allt är ?perfekt? städning, utseende etc för att slappna av

med mera. Vad tror ni?

Och du har informerat din sambo att du är på familjeliv och frågar hobbypsykologer om hon har asperger/autism?

Sedan detta med planer som ändras med "kort varsel". Det är ju knappast en  kriterier för någon diagnos. Många som saknar diagnos som kan tycka det är jobbigt när planer ändras med kort varsel. Så hur tänkte du där när du ansåg att "kort varsel" skulle kunna räknas som en kriterier?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Sus) skrev 2024-11-14 09:39:17 följande:
    TS vänder sig till Familjeliv helt anonymt, han hänger inte ut sin sambo offentligt, ingen vet vem hon eller han är. Men han skulle också kunna vända sig till någon som är expert och fråga, men det kan vara svårt att hitta någon som gör det gratis, om man inte själv har svårigheter.
    Läsa är inte din starka sida?

Var i inlägget hävdade jag att TS "hänger ut" sin sambo offentligt?  Citera där jag skiver i klartext att TS "hänger ut sin sambo" offentligt"...

Jag skrev och frågade om hans sambo är medveten om att han frågar hobbypsykologer på familjeliv om hon har asperger/autism.
    Det är inte alls samma sak som att man, indirekt, säger att han skulle "hänga ut sin sambo offentligt"... 

Så vad fick du det i från att jag skulle anse att TS hänger ut sin sambo, från första början?

• EnAnonumius
    Anonym (Sus) skrev 2024-11-17 14:59:46 följande:
    Varför måste personer i ett samboförhållande veta exakt vad den andra parten gör eller pratar om? Det är ju en form av psykisk kontroll. 
    I det här fallet är det ju dessutom anonymt. 

Jag missförstod dig, trodde att det var sekretessaspekten som som du reagerade emot i TS inlägg. Kunde inte tro att du tycker att TS inte får tala med utomstående om sina funderingar. Ett förhållande är inget andligt fängelse.

Igen. Läsa är inte din starka sida?
    Vad handlar tråden om?
    TS frågar ju om en diagnos av hobbypsykologer på ett diskussionsforum.
    Inser du inte allvaret i detta? Är det därför du försöker släta över det något så tramsigt som att man skulle då, indirekt, anse att man anser att partnern måste veta exakt vad den andre gör.
    Förstå en sak.
    Det är väsentlig skillnad på att fråga om en diagnos, som TS gör, och att fråga om "är min sambo otrogen".
    Det borde ju du förstå.

Hur lyckades du att tolka att det skulle handla om sekretess aspekten, med mitt inlägg?
    SÅ bara för att man tycker det är snett att fråga om en diagnos av hobbypsykologer på ett diskussionsforum så är man. enligt dig, samma sak emot att diskutera sina funderingar på nätet.
    Är det några mer patetiska grundlösa svartvita antagningar du skall göra?

• EnAnonumius
    Anonym (Sus) skrev 2024-11-17 20:28:33 följande:

Det är lättare att överse med brister om man vet att de svårigheter som finns i relationen inte beror på elakhet eller den andra personens totala ointresse för partnern.

Men har TS uttryckt att han vill tvinga partnern att genomgå en utredning? Jag kan inte minnas att det var så. 

Så om han inte vill ha kontroll, så kanske han bara vill orientera sig om vad det är som kan pågå i relationen. Veta varför det är svårt. 

Ingen i denna tråden har hävdat att TS vill  tvinga sin sambo att begå en utredning.
    Vad bygger du den vanföreställningen på?

Det folk faktiskt säger är att det krävs en riktig psykolog att utreda en sådan här diagnos som asperger/autism.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden mellan?

Fast med tanke på hur du läser andra svar i denna tråden så förväntar jag mig inte att du ska förstå den signifikanta skillnaden.
Svar på tråden Har min sambo aspberger/autism