Har min sambo aspberger/autism
Det är inte säkert att hon har autism, men hon har definitivt sådana drag. Men som ovan skriver, spelar det någon roll?
Hon är den hon är. Antingen vill du vara tillsammans med henne, tycker att det positiva överväger det negativa. Jag antar att hon har fina egenskaper också? Eller så vill du inte leva så här och gör slut.
Jag dejtade ett tag en kille som hade många av de drag du beskriver. Han blev aldrig aggressiv eller fick utbrott, då hade jag sagt tack och hej direkt. Men han kunde bli väldigt frustrerad och hade svårt att anpassa sig till andra, eller till nya situationer. Smart, snäll och rolig så länge det mesta var på hans villkor. Men hade få vänner, tyckte att det sociala var jobbigt. Grävde hellre ner sig i specialintressen.
Tendenserna märktes redan i början, men blev tydliga först efter ett tag. Då gjorde jag slut. Jag kan inte ha en partner som är så oflexibel och fyrkantig. Där jag måste anpassa mig mycket mer än han.
Hade det gjort någon skillnad om han hade sagt till mig att han hade en diagnos? Eller funderade på utredning? Självklart inte. Snarare hade det bekräftat att jag gjorde rätt val, för i så fall har han ju eventuellt en funktionsnedsättning och kan kanske aldrig förändras.
Ni verkar vara ett etablerat par, men du måste ha märkt svårigheterna innan ni flyttade ihop? Då återstår frågan om du kan leva med detta. Vi har ju alla brister, samt både styrkor och svagheter. Men det finns en gräns.