Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Tow2Mater skrev 2024-11-13 20:27:43 följande:
    Där kom den infon :) Frukt anses av extremister som onyttigt då det innehåller socker, fast det ingår i kostråden. 
    Nja, jag har aldrig ätit särskilt mycket frukt. Det blir symboliskt och blir gott med typ spenat och allt möjligt för att ge en sötare smak så det blir godare. Men jag sitter inte och äter frukt bara rakt upp och ner. Men älskar blåbär
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:40:09 följande:
    Det ska rätt mycket missbruk till för bli omhändertagen med LVM. Och även inlåst kan man få tag på narkotika/tabletter och annat om man verkligen vill. 

Med du serverar fortfarande ingen sallad film pastan och köttbullarna? 

Det brukar de flesta göra. 

Det varierar. Handlar ju om hur skadad man hunnit bli. 

Vad menar du med sallad? 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:42:16 följande:
    Du struntar i kostråden men kritiserar andra som också gör det.... 
    Det gör jag ju inte? 
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 20:40:43 följande:
    Så du struntar lite i kostråden for att du inte gillar frukten?
    Jag gillar frukt men ser det inte som nyttigt på det sättet. Jämför jag mango med grönkål eller spenat så vet jag vad jag ska prioritera 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:48:25 följande:
    Det är precis det du gör. 
    Jag äter 900 g frukt och grönt per dag? äter 200 g frukt och bär och resten grönsaker? det är att följa kostråden? 
  • Anonym (TS)
    LaFontaine skrev 2024-11-13 20:48:32 följande:

Och det är för att du är ätstörd. Ta det från en som varit det i många år. Din besatthet av vad som är nyttigt och inte är osund. Att avstå mango för att det inte är nyttigt nog, är tämligen stört. 

Det ledsamma är att du helt verkar sakna sjukdomsinsikt och därmed överför besattheten på dina barn. Jag hoppas att andra kan fånga upp dem!

Avstår inte mango, men jag äter det till andra grönsaker. Så om tallriken består av 400 g grönsaker kanske jag lägger till 100 g mango? Men sätter mig inte och käkar ett äpple och absolut inte banan. Även det är gott att göra banangodis med jordnötssmör och mörk choklad 
  • Anonym (TS)
    LaFontaine skrev 2024-11-13 20:55:11 följande:
    Jag vidhåller fortsatt att beteendet tyder på en ordentlig ätstörning. 
    Vad är det ätstörda? Varför skulle jag välja äta mycket av det med mer kalorier och färre vitaminer? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (annorlunda) skrev 2024-11-13 20:57:22 följande:

Idag fick barnen på min skola/daghem frukt till mellanmål på förmiddagen, soppa med mycket grönsaker i till lunchen och gurka till mellanmålet på eftermiddagen. Portionsberäkningen är att frukten väger ca 100 gram, en portion soppa innehåller ca 125 g och grönsaken på mellanmålet på eftermiddagen väger ca 50 gram om det är en bit som idag. Det är 275 gram av dagens 400. De barn som även åt frukost fick päronpuré, ytterligare ca 40 gram per portion. Den är inte sötat utan det är bara frukt som vi mixar precis innan servering, inga tillsatser. Kvar blir då för föräldrarna att ge dem 125 gram frukt och grönsaker för att nå 400.

Imorgon får frukostbarnen paprika. Alla barnen får en frukt till mellanmål, 100 gram grönsaker är i portionsberäkningen för lunchen, imorgon kommer de flesta barnen även ta från salladsbordet, det brukar de göra när det är gratäng, och de får banan och lingon till mellanmålet på eftermiddagen, som är morotsplättar.

Fredag får frukostbarnen mangopuré, alla får frukt, det är grönsaker i broilergrytan, paprika till mellanmålet på eftermiddagen.

Väldigt annorlunda förskola då från vår. 

Men skulle inte uppskatta fruktpurer med eller utan socker. Bättre att äta frukt hel. 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:58:24 följande:
    Men du tyckte inte om frukt och åt inte frukt speciellt mycket. 
    Jag äter det som dekoration och äter inte frukt speciellt mycket i jämförelse med grönsaker? Jag sitter däremot aldrig och tar en banan rakt upp och ner. Men kan göra äppelpaj, har frukt som dekoration i sallader. Så om det är 400-500 g grönsaker på ett salladsfat blir 100-200 gr sedan med frukt och bär?. Så det är mer grönsaker än frukt. 
  • Anonym (TS)
    LaFontaine skrev 2024-11-13 21:05:45 följande:

Det ätstörda ligger i besattheten av vad som stoppas i munnen. Att äta handlar inte bara om att äta det som är absolut nyttigast. Att äta handlar också om att njuta, att leva och att känna smaker. I en normal kost ingår att kunna äta av saker med fler kalorier och färre vitaminer ibland. 

Vad skulle hända om du åt något med fler kalorier och färre vitaminer? 

Handlar om vad man väljer att äta mest av. Om det skulle bli krig och jag fick välja tre saker att äta så skulle det bli röd paprika, Havregryn och ägg. Om jag bara skulle få välja en sak så blir det ägg. 

Men jag vill att kroppen får i sig bra vitaminer, bra fetter, bra med kolhydrater. 

Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?