• Anonym (Arg)

Dottern fick köpa mat till pappan

Arg så jag kokar. Hade gett min dotter pengar att köpa nåt för innan träningen, sen blev hon hämtad av sin pappa och hon berättade det för honom och frågade om de kunde åka till mc Donalds. Sen när dom kom dit så hade han sagt att hon kunde betala för honom också eftersom hon fått pengar av mig. Blir så förbannad. Så sjukt snålt. Gav min dotter lite extra pengar så hon skulle ha, men nu brände hon av allt på mat. Vet att om jag säger det till honom blir det bara en konflikt. Orkar inte tjafsa. Men så arg. Det är inte som att han är fattig. Vi är separerade och när hon är hos honom tjatar hon på mig hela tiden om pengar. Han påstår att han köper så mycket till henne men pengar får hon i princip aldrig. Och hon är 16 år. Han fattar inte att en tonåring behöver pengar att röra sig med. Så trött på fanskapet.

• Svar på tråden Dottern fick köpa mat till pappan
  • Anonym (Q)

Ja, den pappan verkar inte vara så mycket att hänga i julgranen. Samtidigt så gör du nog bäst i att släppa det hela och fokusera på vad du och dottern har för överenskommelse om pengar. Jag hade nog bestämt en summa som dottern kan räkna med per månad från dig (som ena hälften av hennes försörjande föräldrar), eller tex ett visst antal måltider ute eller aktiviter per månad. Sedan får hon förhålla sig till det och planera och du är tydlig med att du kommer att säga "nej" till saker utöver vad ni kommit överens om.

• Anonym (Arg)

Ja, du har rätt. Hon får 750kr av mig varje månad, jag betalar också för gymkort, mobilabonnemang och Spotify varje månad. Sen extra pengar lite här och där. En biobiljett. Chips med kompisar osv osv. Kläder mm. Blir ju att jag får stå för mer hela tiden när hon inte får av sin pappa. 

Fattar bara inte hur man kan göra så där. Jag vet att det är för att jävlas med mig. Det har han gjort på olika sätt sen vi flyttade isär för snart 15 år sen. Han ger aldrig upp. Längtar till den dag min dotter är vuxen och man slipper ha med hennes pappa att göra.

• Anonym (r)

Du vet hur han är och att han inte kommer ändra på sig. Skaka av ilskan. Det är inte värt det.

• Anonym (Inez)

Sedan kanske du ska fundera också på hur mycket du sticker till henne. Om du betalar Spotify, mobil, gym och kläder så borde 750 räcka till bio, chips med mera. 

Men i övrigt så har du väl rätt till viss del. Å andra sidan är det ju dotterns pengar som hon får göra vad hon vill med. Låt henne hushålla med de 750 kr så kanske hon inte bjuder pappa nästa gång. 

• Lönnsirap

Tyvärr behöver din dotter få uppleva konsekvensen av att pengarna tar slut om hon bjuder sin far på mat. Det är ju sådan han är och hon är stor nog att faktiskt prioritera.

Personligen tycker jag att det är absurt att tvinga sitt barn att bjuda, men utifrån att hon faktiskt hade pengar "över" behöver hon nog en påminnelse om att det faktiskt kostar att vara "generös".

Genom fostran skyddar du ju henne ifrån att ständigt bli utnyttjad.

• Xenia
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 18:02:48 följande:

Ja, du har rätt. Hon får 750kr av mig varje månad, jag betalar också för gymkort, mobilabonnemang och Spotify varje månad. Sen extra pengar lite här och där. En biobiljett. Chips med kompisar osv osv. Kläder mm. Blir ju att jag får stå för mer hela tiden när hon inte får av sin pappa. 

Fattar bara inte hur man kan göra så där. Jag vet att det är för att jävlas med mig. Det har han gjort på olika sätt sen vi flyttade isär för snart 15 år sen. Han ger aldrig upp. Längtar till den dag min dotter är vuxen och man slipper ha med hennes pappa att göra.

Men hur ska dottern kunna lära sig att hushålla med pengarna om du sticker till henne extra hela tiden. Du betalar redan gym, mobil och Spotify (varför det, det borde räknas in under nöjen), så kläder, chips, bio m m borde hon kunna betala själv med sina 750 kr per månad.

Pappan är snål men du är alldeles för generös, vilket även pappan gynnas av.
  • Anonym (Arg)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:27:53 följande:
    Men hur ska dottern kunna lära sig att hushålla med pengarna om du sticker till henne extra hela tiden. Du betalar redan gym, mobil och Spotify (varför det, det borde räknas in under nöjen), så kläder, chips, bio m m borde hon kunna betala själv med sina 750 kr per månad.

Pappan är snål men du är alldeles för generös, vilket även pappan gynnas av.
    Ja, det är väl så. Känns dock så hårt när hennes pengar är slut 2 veckor innan nästa månadspeng. Hon vill ofta köpa ngt innan träningen, och hinner inte alltid hem emellan. Ibland har hon inte ätit i skolan (ganska ensam, har inte alltid nån kompis att äta med så då går hon inte dit) och hon ringer på rasten jättehungrig och vill ha pengar att handla för, kanske är 2-3 timmar kvar på skoldagen. Ibland frågar hon efter pengar att gå på bio för med en vän. Känns inte kul att säga nej och höra henne besviken så vännen kanske går med någon annan istället.

Men jo, hennes pappa drar såklart nytta av det, han vet ju att hon får pengar av mig. 
  • Anonym (Arg)
    Lönnsirap skrev 2024-11-12 18:30:53 följande:

Tyvärr behöver din dotter få uppleva konsekvensen av att pengarna tar slut om hon bjuder sin far på mat. Det är ju sådan han är och hon är stor nog att faktiskt prioritera.

Personligen tycker jag att det är absurt att tvinga sitt barn att bjuda, men utifrån att hon faktiskt hade pengar "över" behöver hon nog en påminnelse om att det faktiskt kostar att vara "generös".

Genom fostran skyddar du ju henne ifrån att ständigt bli utnyttjad.

Tack, kloka ord. Jag funderade faktiskt på att ge henne hälften av det hon handlade för på Mc Donalds, den delen hennes far åt för, men då är det som du säger, det kostade henne inte nånting. Nästa gång säger hon förhoppningsvis nej. Hon själv ser det inte som att hon slösat upp pengarna utan att det var hennes pappa som gjorde det. Hon räknar väl med att få påfyllning.
  • Xenia
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-13 20:35:38 följande:
    Ja, det är väl så. Känns dock så hårt när hennes pengar är slut 2 veckor innan nästa månadspeng. Hon vill ofta köpa ngt innan träningen, och hinner inte alltid hem emellan. Ibland har hon inte ätit i skolan (ganska ensam, har inte alltid nån kompis att äta med så då går hon inte dit) och hon ringer på rasten jättehungrig och vill ha pengar att handla för, kanske är 2-3 timmar kvar på skoldagen. Ibland frågar hon efter pengar att gå på bio för med en vän. Känns inte kul att säga nej och höra henne besviken så vännen kanske går med någon annan istället.

Men jo, hennes pappa drar såklart nytta av det, han vet ju att hon får pengar av mig. 
    Men genom att du tycker så synd om henne slösar hon bort så mycket, tänker du sticka till henne pengar när hon flyttat hemifrån också om hon slösar bort studielånet på samma vis? Varför tar pengarna slut redan efter 2 veckor när du betalat typ allt?

Jag skulle sagt till min dotter att jag redan betalat maten i skolan genom skatten och inte vill betala en gång till. Vill hon absolut inte äta i skolan så skulle hon få ta med sig typ smörgåsar och frukt.

Det är genom att tvingas avstå från något för att pengarna tar slut som hon lär sig att prioritera. Men det behöver hon inte nu, hon vet att mamma alltid betalar.

Hennes far åker snålskjuts och det är ju irriterande. Men värre är att du gör henne en björntjänst genom att fungera som hennes bankomat. Du säger aldrig nej till henne och hon säger aldrig nej till sin far.
  • Anonym (Johanna)

Ja, dåligt gjort av pappan. 

Sen hade jag slutat sticka till dottern extrapengar. Du gör henne en björntjänst. Hon behöver lära sig att planera sin ekonomi. 

Svar på tråden Dottern fick köpa mat till pappan