Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Dottern fick köpa mat till pappan

Tyvärr behöver din dotter få uppleva konsekvensen av att pengarna tar slut om hon bjuder sin far på mat. Det är ju sådan han är och hon är stor nog att faktiskt prioritera.

Personligen tycker jag att det är absurt att tvinga sitt barn att bjuda, men utifrån att hon faktiskt hade pengar "över" behöver hon nog en påminnelse om att det faktiskt kostar att vara "generös".

Genom fostran skyddar du ju henne ifrån att ständigt bli utnyttjad.

• Lönnsirap
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-14 21:41:59 följande:

Tack, du skriver många kloka saker. Har fått mig en tankeställare. Man vill ju vara juste men förstår att det blir en björntjänst för framtiden.

Som flera skrivit - pappan kan jag inte göra något åt. Men låta min dotter förstå att det var hennes pengar hon bjöd bort och det kommer inga nya. 

Det med maten i skolan är svårt. Hon går inte själv och äter och orkar inte hela dagen utan mat, då skulle hon skolka istället och missa i skolan. Ska testa att handla hem bars och då a saker hon kanske kan ha i skolan när det kniper.

Men hur mycket pengar har barn vanligtvis att röra sig med i denna ålder? Hon får givetvis köpa lite kläder o smink själv också för sina pengar, men då hon får så lite av sin pappa räcker inte 750kr långt. De flesta av hennes klasskompisar har åtminstone hela studiebidraget själva och många lite till också, och då behöver de inte köpa precis allt själva, enligt min dotter iallafall.

Det är komplicerat när ens ungdoms dåliga val gör att man ser att de inte får i sig tillräckligt med mat, och att orken blir lidande.

Men som ungdom behöver man lära sig vissa basic saker, såsom att man faktiskt behöver välja när och hur man är generös och i vilket syfte.

Vi tittade en gång ordentligt på kontoutdraget kring vad många bäckar små faktiskt kostar, och sedan dess läggs väldigt mycket mindre pengar på dricka och mat handlas faktiskt också på Coop och Lidl av ungdomarna eftersom de måste välja.

Så, du behöver inte omedelbart helt sluta med all swish och aldrig ge henne något. Det räcker med att du faktiskt blir snålare och faktiskt inte helt obegränsat swishar, utan switchar till något prisvärt när det verkligen är rimligt.
Svar på tråden Dottern fick köpa mat till pappan