Xenia skrev 2024-11-14 01:11:04 följande:
Men genom att du tycker så synd om henne slösar hon bort så mycket, tänker du sticka till henne pengar när hon flyttat hemifrån också om hon slösar bort studielånet på samma vis? Varför tar pengarna slut redan efter 2 veckor när du betalat typ allt?
Jag skulle sagt till min dotter att jag redan betalat maten i skolan genom skatten och inte vill betala en gång till. Vill hon absolut inte äta i skolan så skulle hon få ta med sig typ smörgåsar och frukt.
Det är genom att tvingas avstå från något för att pengarna tar slut som hon lär sig att prioritera. Men det behöver hon inte nu, hon vet att mamma alltid betalar.
Hennes far åker snålskjuts och det är ju irriterande. Men värre är att du gör henne en björntjänst genom att fungera som hennes bankomat. Du säger aldrig nej till henne och hon säger aldrig nej till sin far.
Tack, du skriver många kloka saker. Har fått mig en tankeställare. Man vill ju vara juste men förstår att det blir en björntjänst för framtiden.
Som flera skrivit - pappan kan jag inte göra något åt. Men låta min dotter förstå att det var hennes pengar hon bjöd bort och det kommer inga nya.
Det med maten i skolan är svårt. Hon går inte själv och äter och orkar inte hela dagen utan mat, då skulle hon skolka istället och missa i skolan. Ska testa att handla hem bars och då a saker hon kanske kan ha i skolan när det kniper.
Men hur mycket pengar har barn vanligtvis att röra sig med i denna ålder? Hon får givetvis köpa lite kläder o smink själv också för sina pengar, men då hon får så lite av sin pappa räcker inte 750kr långt. De flesta av hennes klasskompisar har åtminstone hela studiebidraget själva och många lite till också, och då behöver de inte köpa precis allt själva, enligt min dotter iallafall.