• Anonym (Upprörd)

Anmäld för att han inte får böckerna

Skrev för ett tag sen och fick idag veta att jag blivit anmäld för egenmäktigt förfarande. Gav bort massa kurslitteratur till en man jag "dejtade", värde många tusen. Sen ghostade han mig från ingenstans och dök plötsligt upp igen och efterfrågade böckerna. Han har alltså anmält mig nu för det.

Vad kan jag förvänta mig framöver? Kan han få rätt i det här?

• Svar på tråden Anmäld för att han inte får böckerna
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (b) skrev 2024-11-12 15:31:43 följande:
    Ja såhär har jag också förstått det juridiska. Spelar ingen roll om han kan bevisa att man sagt det, det är ingen gåva enligt lagen om det inte blev överlämnat.

Däremot om han tagit emot grejerna men förvarat dem i TS bostad så blir det annorlunda för då har han en gång tagit de i sin besittning.
    Det är det han påstår, att han bara glömt kvar dem.
  • Anonym (J)
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-12 15:49:36 följande:
    Släpp detta! Han har inget att komma med. Det är inget polisärende. Det är inte staffabart. Bara igonrera honom.
  • Anonym (b)
    Ja då hänger det väl på om han kan bevisa att han en gång tog dem i sin besittning 
  • Anonym (J)

Är det någon här som på allvar tror att denna man kommer starta en civilrättslig process kring några kursböcker. Där väldigt stor del av bevisbördan kommer ligga på honom och med risk att få betala TS kostnader om han inte får rätt`?

• Anonym (b)
    Anonym (J) skrev 2024-11-12 15:57:26 följande:

Är det någon här som på allvar tror att denna man kommer starta en civilrättslig process kring några kursböcker. Där väldigt stor del av bevisbördan kommer ligga på honom och med risk att få betala TS kostnader om han inte får rätt`?

Verkar ju som att han redan har gjort det 
  • Anonym (J)
    Anonym (b) skrev 2024-11-12 16:00:53 följande:
    Verkar ju som att han redan har gjort det 
    Till polisen?????
  • Anonym (Toker)
    Har en del erfarenhet av att blivit anklagad för saker. Oskyldig så klart. Du kan skita i polisanmälan tills polisen hör av sig. Det gör dem sällan. I vart fall inte för att en idiot vill ha några böcker du lovat honom.

Ett löfte om en gåva är inte bindande förrän du överlämnat prylarna. Dvs det räcker inte med ett löfte om en gåva för att ägandet ska gå över. Man får ångra ett löfte. Det är som äktenskap. Det går bra att lova det till hur många som helst.

Ge fan i att skapa nya sms eller samtal med honom. Böckerna har inte överlämnats. De ligger kvar hos dig eftersom han inte hade fått dem ännu. Att helvetet kommer att frysa till is innan så sker.

Du ska ghosta honom. Men berätta för hans kvinnliga kompisar på facebook. Berätta även att han försöker utpressa dig om saken också.
  • Anonym (XX&)
    Anonym (J) skrev 2024-11-12 16:02:20 följande:
    Till polisen?????
    Men läs trådstarten. 
  • Anonym (J)
    Anonym (XX&) skrev 2024-11-12 16:34:55 följande:
    Men läs trådstarten. 
    TS har inte bekräftat att hon hör någon från polisen. Sen är en ej fullbordad gåva eller avtalsbtott inte ett polisärende. Det är inte straffbart, Så en polsanmälan har ingen som helst effekt.

Det är en civilrättslig process som han får driva själv. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (J) skrev 2024-11-12 16:38:29 följande:
    TS har inte bekräftat att hon hör någon från polisen. Sen är en ej fullbordad gåva eller avtalsbtott inte ett polisärende. Det är inte straffbart, Så en polsanmälan har ingen som helst effekt.

Det är en civilrättslig process som han får driva själv. 
    Polisen har ingen skyldighet att informera dig om en anmälan om du inte blir delgiven misstanke. Det gör de normalt sett inte heller.

Mest troligt, om han verkligen polis-anmält. Är att någon trött polis tänkt, "idiot", sen skrivit av anmälan som "ej brott", "brott kan ej styrkas" eller något liknande.
  • Anonym (J)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-12 16:45:49 följande:
    Polisen har ingen skyldighet att informera dig om en anmälan om du inte blir delgiven misstanke. Det gör de normalt sett inte heller.

Mest troligt, om han verkligen polis-anmält. Är att någon trött polis tänkt, "idiot", sen skrivit av anmälan som "ej brott", "brott kan ej styrkas" eller något liknande.
    Men nu har ts hört av någon att detta är polisanmält.  Frågan har ställt till ts från vem.  Polisen eller exet? Men ts har inte svarat. Är det exet är det troligtvis hittepå. 
  • EpicF
    Anonym (b) skrev 2024-11-12 15:31:43 följande:
    Ja såhär har jag också förstått det juridiska. Spelar ingen roll om han kan bevisa att man sagt det, det är ingen gåva enligt lagen om det inte blev överlämnat.

Däremot om han tagit emot grejerna men förvarat dem i TS bostad så blir det annorlunda för då har han en gång tagit de i sin besittning.
    Inte säkert om han fortfarande hade lämnar sakerna ints lägenhet. Då är de i ts besittning. 
  • Anonym (b)
    EpicF skrev 2024-11-12 21:27:01 följande:
    Inte säkert om han fortfarande hade lämnar sakerna ints lägenhet. Då är de i ts besittning. 
    OM han en gång tagit de i sin besittning (vilket jag inte vet om han har, men om) så är gåvan fullbordad juridiskt och han äger böckerna juridiskt sett. Precis som allt annat av sina ägodelar han kan ha hemma hos TS. Juridiskt sätt betyder inte kvarlämnade ägodelar att den som äger bostaden har rätt till dem.
Svar på tråden Anmäld för att han inte får böckerna