• Anonym (Upprörd)

Anmäld för att han inte får böckerna

Skrev för ett tag sen och fick idag veta att jag blivit anmäld för egenmäktigt förfarande. Gav bort massa kurslitteratur till en man jag "dejtade", värde många tusen. Sen ghostade han mig från ingenstans och dök plötsligt upp igen och efterfrågade böckerna. Han har alltså anmält mig nu för det.

Vad kan jag förvänta mig framöver? Kan han få rätt i det här?

• Svar på tråden Anmäld för att han inte får böckerna
  • Anonym
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:51:00 följande:
    Sms finns
    Men det borde ju vara helt lugnt. Det kan väl knappast betraktas som något annat än ett "löst" löfte som du har full rätt att ångra.
    Vore ju värre om ni hade någon form av skriftlig affärsuppgörelse.
  • Aniiee
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:51:14 följande:
    Ja
    Har HAN sagt det eller har POLISEN sagt det?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (J)
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:51:14 följande:
    Ja
    Ignorera, detta är inte en sak för polisen
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:51:00 följande:
    Sms finns
    Ett sms är inte ett gåvobrev och du har aldrig lämnat över sakerna till honom. Alltså är det inte att betrakta som en gåva utan snarare ett löfte om en gåva. 

Ett löfte om en gåva är inte bindande förrän man har lämnat över gåvan. 
  • Goneril

Googla om ni inte är juridiskt kunniga! Frågan har varit uppe tidigare och jag har även den gången refererat till www.lawline.se, huruvida ett avtal via SMS kan vara juridiskt bindande. Det kan det, under omständigheter, men det krävs lite grann i ett anbudsförfarande, anbud och accept. Är formkraven inte uppfyllda kan det inte leda till åtal.

• Anonym (J)
    Goneril skrev 2024-11-11 16:30:58 följande:

Googla om ni inte är juridiskt kunniga! Frågan har varit uppe tidigare och jag har även den gången refererat till www.lawline.se, huruvida ett avtal via SMS kan vara juridiskt bindande. Det kan det, under omständigheter, men det krävs lite grann i ett anbudsförfarande, anbud och accept. Är formkraven inte uppfyllda kan det inte leda till åtal.

Finns en del speciella regler kring gåvor. Se Gåvolagen (1936:83), speceillt 1 §
  • Goneril
    Anonym (J) skrev 2024-11-11 16:37:37 följande:
    Finns en del speciella regler kring gåvor. Se Gåvolagen (1936:83), speceillt 1 §
    Ja, där träffar vi nog rätt, förmodligen vassare än avtalslagen.
  • Anonym (.)

Du har inte gett bort något. Du har sagt att du ska ge bort saker men inte gjort det. Har antagligen ingen betydelse men om det mot förmodan blir ett förhör säg inte att du gett bort saker. Gett bort har man gjort när det är överlämnat.

• Egon den stora
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:25:03 följande:
    Som det står, jag gav bort, men det blev aldrig av att han hämtade dem innan han ghostade mig. Nu hävdar han att de är hans och att det är olagligt av mig att vägra överlämna dem.
    Det lär han ju inte komma någonstans med.  Slöseri på polisens tid bara. 
  • Anonym (b)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-11 16:20:26 följande:
    Ett sms är inte ett gåvobrev och du har aldrig lämnat över sakerna till honom. Alltså är det inte att betrakta som en gåva utan snarare ett löfte om en gåva. 

Ett löfte om en gåva är inte bindande förrän man har lämnat över gåvan. 
    Ja såhär har jag också förstått det juridiska. Spelar ingen roll om han kan bevisa att man sagt det, det är ingen gåva enligt lagen om det inte blev överlämnat.

Däremot om han tagit emot grejerna men förvarat dem i TS bostad så blir det annorlunda för då har han en gång tagit de i sin besittning.
Svar på tråden Anmäld för att han inte får böckerna