• Anonym (J)

Anmäld för att han inte får böckerna

Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:25:03 följande:
    Som det står, jag gav bort, men det blev aldrig av att han hämtade dem innan han ghostade mig. Nu hävdar han att de är hans och att det är olagligt av mig att vägra överlämna dem.
    Låt honom hävda. Han lär inte ha något gåvobrev och ingen tradering har skett

Vilken myndighet är det som hört av sig och meddelat att du är anmäld?
  • Anonym (J)
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:51:14 följande:
    Ja
    Ignorera, detta är inte en sak för polisen
  • Anonym (J)
    Goneril skrev 2024-11-11 16:30:58 följande:

Googla om ni inte är juridiskt kunniga! Frågan har varit uppe tidigare och jag har även den gången refererat till www.lawline.se, huruvida ett avtal via SMS kan vara juridiskt bindande. Det kan det, under omständigheter, men det krävs lite grann i ett anbudsförfarande, anbud och accept. Är formkraven inte uppfyllda kan det inte leda till åtal.

Finns en del speciella regler kring gåvor. Se Gåvolagen (1936:83), speceillt 1 §
  • Anonym (J)
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-12 15:49:36 följande:
    Det är det han påstår, att han bara glömt kvar dem.
    Släpp detta! Han har inget att komma med. Det är inget polisärende. Det är inte staffabart. Bara igonrera honom.
  • Anonym (J)

Är det någon här som på allvar tror att denna man kommer starta en civilrättslig process kring några kursböcker. Där väldigt stor del av bevisbördan kommer ligga på honom och med risk att få betala TS kostnader om han inte får rätt`?

• Anonym (J)
    Anonym (b) skrev 2024-11-12 16:00:53 följande:
    Verkar ju som att han redan har gjort det 
    Till polisen?????
  • Anonym (J)
    Anonym (XX&) skrev 2024-11-12 16:34:55 följande:
    Men läs trådstarten. 
    TS har inte bekräftat att hon hör någon från polisen. Sen är en ej fullbordad gåva eller avtalsbtott inte ett polisärende. Det är inte straffbart, Så en polsanmälan har ingen som helst effekt.

Det är en civilrättslig process som han får driva själv. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-12 16:45:49 följande:
    Polisen har ingen skyldighet att informera dig om en anmälan om du inte blir delgiven misstanke. Det gör de normalt sett inte heller.

Mest troligt, om han verkligen polis-anmält. Är att någon trött polis tänkt, "idiot", sen skrivit av anmälan som "ej brott", "brott kan ej styrkas" eller något liknande.
    Men nu har ts hört av någon att detta är polisanmält.  Frågan har ställt till ts från vem.  Polisen eller exet? Men ts har inte svarat. Är det exet är det troligtvis hittepå. 
Svar på tråden Anmäld för att han inte får böckerna