• Anonym (Challe)

Hon är närmare min ålder

Hej alla. Jag vet knappt var jag ska börja, men jag känner att jag måste skriva av mig. Min pappa är 54 år gammal och är tillsammans med en kvinna som är 34. Det är bara 14 år mellan henne och mig! Det känns typ som att hon är mer jämngammal med mig än honom.

Jag kan inte låta bli att känna mig äcklad av situationen. Det är som att han försöker hålla fast vid sin ungdom eller något. Jag försöker acceptera det och tänka att han bara vill vara lycklig, men hela grejen känns bara? fel. Det är inte det att jag inte vill att han ska träffa någon, men varför måste det vara någon som är så nära min egen ålder? Det gör att jag känner mig obekväm varje gång hon är här.

Jag har försökt prata med honom om hur jag känner, men han blir defensiv och säger att kärlek inte har någon ålder. Jag förstår att han har rätt till sitt eget liv, men vad händer med min känsla av trygghet? Är det för mycket begärt att han åtminstone tänker på hur konstigt det här är för mig?

• Svar på tråden Hon är närmare min ålder
  • Anonym (H)

Jag hade varit betydligt mer orolig om hon blivit tillsammans med dig. Hon och din pappa har mogna vuxenhjärnor. En tjugoårings hjärna har flera års utveckling framför sig innan den är färdig.

• Anonym (Tanten)

Jag fattar att det känns konstigt, men försök se honom som en annan vuxen människa snarare än din pappa vad gäller detta. Det är ju tex knappast så att kvinnan i fråga ska bli din bonusmamma, eftersom du själv är vuxen. 

En grej som kanske gör det enklare att hantera är att flytta. Det är det ju ändå dags för - om jag räknar rätt att du är drygt 20 år. När man skaffar eget boende brukar också relationen till föräldrarna förändras lite på ett sätt som jag tror kan göra det här lättare för dig att acceptera. 

• Anonym (S)

Så du är ca 20 med andra ord. Åldersskillnaden ser säkert hemsk ut från ditt håll, men ju äldre man blir desto mindre spelar den roll. Hon är 34, en fullt vuxen kvinna och det är allt. Sluta stirra på hennes ålder och var tacksam att din pappa har kärlek i sitt liv! Det är verkligen allt annat än lätt när man är i hans ålder att hitta en bra partner.

• Anonym (Tanten)
    Anonym (Challe) skrev 2024-11-09 21:35:11 följande:

Är det för mycket begärt att han åtminstone tänker på hur konstigt det här är för mig?

Nej, det är inte för mycket begärt att han tar till sig hur du känner och kan prata med dig om det (till en viss gräns), men du kan inte begära att han väljer partner efter dina önskemål. Hade du fortfarande varit ett barn hade jag tyckt att han kunde ha legat lågt med nya kärleken ett tag, men det är du ju inte och det är inte rimligt att föräldrar ska behöva anpassa sina liv en massa efter sina vuxna barns önskningar. 

Vad gör du om dagarna? Varför bor du kvar hos din pappa? Detta att ni bor ihop gör ju att du påverkas mycket mer än du hade behövt göra. 

• Anonym (Mm)

Hon är 14 år äldre än dig, så nej hon är inte i din ålder utan det skiljer rätt många år mellan er.  Det är inget onormalt att din pappa är tillsammans med henne. 

• Anonym (Ugh!)

Sen påstår vissa här att det är mycket ovanligt att gubbar dejtar unga kvinnor. Nää, skulle inte tro det. Det kallas gubbsjuka, om han lämnade din mamma för en yngre förmåga.

• Anonym (Man)
    Anonym (Ugh!) skrev 2024-11-10 09:24:17 följande:

Sen påstår vissa här att det är mycket ovanligt att gubbar dejtar unga kvinnor. Nää, skulle inte tro det. Det kallas gubbsjuka, om han lämnade din mamma för en yngre förmåga.

Det är med en förkrossande majoritet som kvinnorna är dom som lämnar männen. Han kan ju blivit lämnad och haft turen att hitta en ny trevlig kvinna?
  • Anonym (Ugh!)

Din pappa måste se väldigt bra ut eller så är han rik? Annars får välans inte gubbar unga kvinnor?

• Anonym (Sie)

Man måste förstå att känslor kan uppstå hos dig, även om känslorna inte är som andra tycker att de ska vara.
    Man bestämmer inte helt över sina känslor.

Så även om din pappa har rätt att välja sitt eget  liv, så kan du ha känslor kring hans val av partner, ja.

Så rådet som  också någon annan gett här, att gå och prata med någon utomstående, är bra. En kurator på skolan eller på en ungdomsmottagning t.ex.

Din pappa kanske själv funderar över åldersskillnaden och blir irriterad när du påminner honom om den. Men han kan inte heller rå för att han förälskar sig i en yngre person.

• Anonym (Man)
    Anonym (Ugh!) skrev 2024-11-10 09:26:23 följande:

Din pappa måste se väldigt bra ut eller så är han rik? Annars får välans inte gubbar unga kvinnor?

Han kanske har en fin personlighet, det är ju vad dom flesta kvinnor hävdar att dom vill ha.
Svar på tråden Hon är närmare min ålder