• Anonym (Challe)

Hon är närmare min ålder

Hej alla. Jag vet knappt var jag ska börja, men jag känner att jag måste skriva av mig. Min pappa är 54 år gammal och är tillsammans med en kvinna som är 34. Det är bara 14 år mellan henne och mig! Det känns typ som att hon är mer jämngammal med mig än honom.

Jag kan inte låta bli att känna mig äcklad av situationen. Det är som att han försöker hålla fast vid sin ungdom eller något. Jag försöker acceptera det och tänka att han bara vill vara lycklig, men hela grejen känns bara? fel. Det är inte det att jag inte vill att han ska träffa någon, men varför måste det vara någon som är så nära min egen ålder? Det gör att jag känner mig obekväm varje gång hon är här.

Jag har försökt prata med honom om hur jag känner, men han blir defensiv och säger att kärlek inte har någon ålder. Jag förstår att han har rätt till sitt eget liv, men vad händer med min känsla av trygghet? Är det för mycket begärt att han åtminstone tänker på hur konstigt det här är för mig?

• Svar på tråden Hon är närmare min ålder
  • EpicF

Du är vuxen och har förhoppningsvis ett eget liv. Låt din pappa få ha sitt liv och leva med vem han vill. 

Var glad för att han träffar någon han älskar. 

• Anonym (Betta)

Men vad ska han tänka menar du? Vad vill du att han ska säga som gör att det känns bättre för dig?

• Anonym (Man)

Det spelar väl ingen roll alls. Var glad att han fått tag i någon han gillar.

• Anonym (Hm)

Spelar ingen roll om de är lyckliga och har det bra tillsammans

• Anonym (inte här)

TS. Jag kan förstå dig. 

Här på familjeliv kommer du dock inte få några bra svar. Försök prata med någon kurator eller liknande, eller kanske gå in på mindler.se eller så.

Det jag kan säga att jag tycker är trist är att han är defensiv och dryg mot dig, istället för att validera din känsla. Du har fått svaren typ "var glad för honom", för folks svar utgår inte från din fråga, din upplevelse och dina känslor, utan från att de värderar om det är ok att han är ihop med en 20 år yngre eller ej.
    Men på samma sätt som de argumenterar för att han har rätt att känna som han gör, så har du rätt att känna som du gör. Du har rätt att vara besviken på honom. Han borde validera dig och visa empati. Om detta är svårt för dig så borde en pappa vara öppen och försöka nå fram till dig, då du rimligen borde vara en viktig relation för honom.

Istället är han defensiv. Kanske du ska dra ner på kontakten med honom ett tag. Prova att skriv ett brev hur du känner.

• Lynx123

Så han ska sluta vara tillsammans med henne för att du tycker att det känns fel? Är det så det ska vara? 

• MammaTillDansband

Går det år andra hållet också? Att din pappa får godkänna eller underkänna en person du blivit kär i? Att din pappa får bestämma vem du ska vara ihop med? Han är ju ändå din pappa, känner dig sedan du var nyfödd, klart han måste få ha ett ord med i laget!

...eller är det dags att börja den smärtsamma resan mot att insikten att din pappa är en egen person, och att vara Din Pappa bara är en av hans roller i livet.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag förstår dig. Du kan såklart inte göra något åt deras förhållande. 
    Lämnade han din mamma för den yngre kvinnan har jag ännu mer förståelse. 

Men frågan är, tycker du om henne? Som person? Är hon snäll mot dig? Du kommer inte bo med pappa länge till (förhoppningsvis) så låt de bara köra sitt race. Huvudsaken är att din pappa är lycklig och självklart du också.

• Anonym (Man)
    Anonym (inte här) skrev 2024-11-09 22:54:09 följande:

TS. Jag kan förstå dig. 

Här på familjeliv kommer du dock inte få några bra svar. Försök prata med någon kurator eller liknande, eller kanske gå in på mindler.se eller så.

Det jag kan säga att jag tycker är trist är att han är defensiv och dryg mot dig, istället för att validera din känsla. Du har fått svaren typ "var glad för honom", för folks svar utgår inte från din fråga, din upplevelse och dina känslor, utan från att de värderar om det är ok att han är ihop med en 20 år yngre eller ej.
    Men på samma sätt som de argumenterar för att han har rätt att känna som han gör, så har du rätt att känna som du gör. Du har rätt att vara besviken på honom. Han borde validera dig och visa empati. Om detta är svårt för dig så borde en pappa vara öppen och försöka nå fram till dig, då du rimligen borde vara en viktig relation för honom.

Istället är han defensiv. Kanske du ska dra ner på kontakten med honom ett tag. Prova att skriv ett brev hur du känner.

Du måste vara en del av den kränkta generationen som går i sin egen bubbla och bara känner efter om något litet känns fel och att alla i din närhet då ska validera just dina känslor.

Hade TS hellre velat se sin pappa ensam och olycklig? Nä, hon får fan steppa upp och gå vidare, hon är en vuxen ung dam som inte ska klänga på pappsen längre.
Svar på tråden Hon är närmare min ålder