• Anonym (Sie)

Hon är närmare min ålder

Man måste förstå att känslor kan uppstå hos dig, även om känslorna inte är som andra tycker att de ska vara.
    Man bestämmer inte helt över sina känslor.

Så även om din pappa har rätt att välja sitt eget  liv, så kan du ha känslor kring hans val av partner, ja.

Så rådet som  också någon annan gett här, att gå och prata med någon utomstående, är bra. En kurator på skolan eller på en ungdomsmottagning t.ex.

Din pappa kanske själv funderar över åldersskillnaden och blir irriterad när du påminner honom om den. Men han kan inte heller rå för att han förälskar sig i en yngre person.

• Anonym (Sie)

Snällhet är ett skäl gott som något!

Folk blir förälskade trots åldersskillnader,. det beror på personkemi. 

Är det stor åldersskillnad kan det tyvärr bli svårigheter när de blir gamla. Men ibland fungerar det bra då också.

• Anonym (Sie)
    Anonym (Hjä) skrev 2024-11-10 12:07:43 följande:

Hade med tyckt att det kändes jobbigt.

Ja, man rår inte över sina känslor, de är som de är. Man ska inte förbjuda vissa känslor.

Däremot får man behärska sig inför andra om alternativet att ge full utlopp för känslorna skulle skada relationerna. För allas skull, och för att det ska fungera på lång sikt.
  • Anonym (Sie)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-10 13:04:10 följande:
    Varför använda ordet man? Vissa är mer vuxna vid 20+, andra inte.
    Ordet "man", som det används i det här sammanhanget, kommer ursprungligen från fornnordiskans "manu", som betyder människa. 

Jag tycker inte att man ska märka ord, om det inte är så att någon säger kränkande saker om någon annan. Man hamnar utanför ämnet om man hackar på språket.
Svar på tråden Hon är närmare min ålder