• Anonym (sämst)

Mindre än 100 g frukt och grönt per dag....

Ibland blir det faktiskt 0.

Jag känner mig alltid som världens sämsta människa för allt möjligt, men även detta. Jag vet inte hur jag ska få i mig frukt och grönt. Jag är allergisk mot vissa saker, jag är pga relaterade trauman rädd för att testa andra saker, vissa saker är bara inte gott och jag får kräkkänsla när jag försöker, jag har inte vanan att äta det, jag mår dåligt när jag köper och sen får slänga, jag är bara sämst, sämst, sämst.

HJÄLP!

• Svar på tråden Mindre än 100 g frukt och grönt per dag....
  • Anonym (d)

ta hjälp av dietist för att lägga upp en bra plan?

• Anonym (sämst)
    Anonym (d) skrev 2024-11-09 19:25:10 följande:

ta hjälp av dietist för att lägga upp en bra plan?

De växer ju inte på träd, direkt, och dessutom den enda gången jag pratade med en dietist sa denna en bit in i samtalet bara "men du kan ju det här", vilket bara visade att hon inte lyssnat ett ord på vad jag faktiskt sa. 
  • Anonym (Frys)

Jag har skapat mig vanan att alltid ha ett rejält lass bär i frukostfilen. Då får jag i alla fall det i mig varje dag, även de dagar övriga måltider är väldigt beiga.

Praktiskt med något som alltid finns i frysdisken, så att man inte blir beroende av vad som är i säsong, och som går att köpa hem utan att riskera att det blir dåligt innan man hunnit äta upp allt.

Jag gör också grytor med mycket grönsaker och fryser in portionsvis. På så vis kan jag snabbt och enkelt fixa en måltid med mycket grönsaker utan att behöva stå och skala och hacka när jag är trött efter jobbet. 

Och jag kör på säkra kort, för det mesta. Det finns tillräckligt mycket som jag klarar av att äta för att jag ska få i mig det jag behöver. 

• Tobben

Har du några sjukdomssymptom ts?

Om du är frisk och mår bra så har du där ett kvitto på att du får i dig det du behöver.
    Att försöka tvinga i dig mer frukt och grönt och då helt onödigt.
    Att du inte får i dig frukt gör absolut ingenting och det finns ingen anledning att ha ångest över det.

Vilka grönsaker äter du?

• Anonym (sämst)
    Anonym (Frys) skrev 2024-11-10 10:04:04 följande:

Jag har skapat mig vanan att alltid ha ett rejält lass bär i frukostfilen. Då får jag i alla fall det i mig varje dag, även de dagar övriga måltider är väldigt beiga.

Praktiskt med något som alltid finns i frysdisken, så att man inte blir beroende av vad som är i säsong, och som går att köpa hem utan att riskera att det blir dåligt innan man hunnit äta upp allt.

Jag gör också grytor med mycket grönsaker och fryser in portionsvis. På så vis kan jag snabbt och enkelt fixa en måltid med mycket grönsaker utan att behöva stå och skala och hacka när jag är trött efter jobbet. 

Och jag kör på säkra kort, för det mesta. Det finns tillräckligt mycket som jag klarar av att äta för att jag ska få i mig det jag behöver. 

Jag försöker också komma ihåg att ha frysta bär och frukt hemma då det är nästan det enda jag äter, och inte ens där blir det alla slags bär då jag är allergisk mot jordgubbar och mango. Sen att bären ligger i frysen ett halvår är en annan historia.
  • Anonym (sämst)
    Tobben skrev 2024-11-10 10:14:09 följande:

Har du några sjukdomssymptom ts?

Om du är frisk och mår bra så har du där ett kvitto på att du får i dig det du behöver.
    Att försöka tvinga i dig mer frukt och grönt och då helt onödigt.
    Att du inte får i dig frukt gör absolut ingenting och det finns ingen anledning att ha ångest över det.

Vilka grönsaker äter du?

Jag vet inte. Jag kan på allvar inte säga om jag har några sjukdomsymptom. Jag vet inte vilka det skulle vara Jag menar, jag är trött alltid, är jämt mer eller mindre täppt i näsan, jag har alltid mer eller mindre ont i kroppen, men så har jag alltid varit, sen jag var barn, med domen från mina föräldrar att jag var lat och oduglig. "Här är man bara sjuk om man inte kan ta sig till toan", var något de sa rätt ut. och höll också. Kunde man gå till toan kunde man gå till skolan.

Vilka grönsaker äter jag? Om vi säger så här: Till vardags, typ inga pga ovana. Om du ställer grlnsaker framför mig och säger åt mig att lägga upp och äta skulle de flesta bladgrönsakerna hamna på tallriken, inklusive kål och broccoli. Svamp, om det räknas som grönsaker. Gurka, röd lök. Rödbetor. Sen är det förmodligen stopp, jag kommer inte på fler i alla fall.
  • Tobben
    Anonym (sämst) skrev 2024-11-10 14:36:59 följande:
    Jag vet inte. Jag kan på allvar inte säga om jag har några sjukdomsymptom. Jag vet inte vilka det skulle vara Jag menar, jag är trött alltid, är jämt mer eller mindre täppt i näsan, jag har alltid mer eller mindre ont i kroppen, men så har jag alltid varit, sen jag var barn, med domen från mina föräldrar att jag var lat och oduglig. "Här är man bara sjuk om man inte kan ta sig till toan", var något de sa rätt ut. och höll också. Kunde man gå till toan kunde man gå till skolan.

Vilka grönsaker äter jag? Om vi säger så här: Till vardags, typ inga pga ovana. Om du ställer grlnsaker framför mig och säger åt mig att lägga upp och äta skulle de flesta bladgrönsakerna hamna på tallriken, inklusive kål och broccoli. Svamp, om det räknas som grönsaker. Gurka, röd lök. Rödbetor. Sen är det förmodligen stopp, jag kommer inte på fler i alla fall.
    Tråkigt att höra om dina föräldrars dåliga attityd. 
    Att du ofta har ont och alltid är täppt i näsan låter inte särskilt sunt.
    Vad äter du för mat en vanlig dag?
  • Anonym (sämst)
    Tobben skrev 2024-11-10 17:57:29 följande:
    Tråkigt att höra om dina föräldrars dåliga attityd. 
    Att du ofta har ont och alltid är täppt i näsan låter inte särskilt sunt.
    Vad äter du för mat en vanlig dag?
    En vanlig dag kan se ut så här:

Första måltiden:
    2 skivor bröd/1 brödbulle, med pålägg. Påläggen varierar. Ibland är det smör+skinka, ägg eller korv, ibland är det något bredbart. Är det bredbart har jag inte smör också, om det inte är leverpastej.
    Jag dricker oftast vatten. Någon gång i månaden köper jag ett paket mjölk, då dricker jag oboy eller varm choklad tills den är slut, 3-5 dagar, eller samma med juice. Jag dricker inte kaffe eller te.

Andra måltiden:
    ca 200 g kött/fågel/fisk/korv, några matskedar sås av något slag. Ibland ca 70 g pasta torr vikt, kanske en gång i veckan/var 10e dag. Potatis lika ofta, men kanske 2-3 potatisar beroende på storlek.
    Det är den här måltiden jag ibland lyckas få in några grönsaker, om jag äter typ tacos, som idag, har jag även ätit en halv liten rödlök, ca 5-6 cm gurka, en näve färsk spenat och kanske 1/4 avokado från frysen.

Blir jag hungrig något mer kan jag ta lite jordnötter ca en halv dl, 1-2 rutor mörk choklad eller en miniglass. 
  • Anonym (Lär dig laga)

Lär dig att laga mat. Det är rätt lätt att få i sig åtminstone 100 g om man äter grönsaker i själva maten. Grönsaker är sällan ett tillbehör för mig utan är en del av själva måltiden. 

Jag älskar tacos och då menar jag inte en påse kryddmix med köttfärs utan jag varierar. Gör grytor på högrev, har bönor i, passerade tomater och lite annat smått och gott. Sedan ugnsrostar jag typ paprika, morötter och lök. Detta har jag sedan i ett tortillabröd med avokadoröra med chili, vitlök, lime och koriander. 

En annan dag gör jag tacos med torsk och lax som jag formar som biffar med chili, koriander, lime och sedan serverar jag detta med mango, koriander, chili, rödlök och paprika. 

Sedan gör jag mycket grönsakssåser. Krossade tomater, äggplanta, squash, morötter, paprika, lök, vitlök, selleri och så mixar jag detta till en slät sås och blandar ner med nötfärsås och olika kryddningar. Man får ju snabbt i sig 600 gr grönsaker per dag då. 

Brukar räkna mina grönsaker så jag får i mig  30 olika sorter i veckan. 

• Anonym (sämst)
    Anonym (Lär dig laga) skrev 2024-11-10 20:38:42 följande:

Lär dig att laga mat. Det är rätt lätt att få i sig åtminstone 100 g om man äter grönsaker i själva maten. Grönsaker är sällan ett tillbehör för mig utan är en del av själva måltiden. 

Jag älskar tacos och då menar jag inte en påse kryddmix med köttfärs utan jag varierar. Gör grytor på högrev, har bönor i, passerade tomater och lite annat smått och gott. Sedan ugnsrostar jag typ paprika, morötter och lök. Detta har jag sedan i ett tortillabröd med avokadoröra med chili, vitlök, lime och koriander. 

En annan dag gör jag tacos med torsk och lax som jag formar som biffar med chili, koriander, lime och sedan serverar jag detta med mango, koriander, chili, rödlök och paprika. 

Sedan gör jag mycket grönsakssåser. Krossade tomater, äggplanta, squash, morötter, paprika, lök, vitlök, selleri och så mixar jag detta till en slät sås och blandar ner med nötfärsås och olika kryddningar. Man får ju snabbt i sig 600 gr grönsaker per dag då. 

Brukar räkna mina grönsaker så jag får i mig  30 olika sorter i veckan. 

Jag kan laga mat, tack så mycket. Jag har dock ingen lust, oftast, då det känns rätt värdelöst att bara laga mat åt sig själv.
  • Anonym (Lär dig laga)
    Anonym (sämst) skrev 2024-11-10 21:07:53 följande:
    Jag kan laga mat, tack så mycket. Jag har dock ingen lust, oftast, då det känns rätt värdelöst att bara laga mat åt sig själv.

Men man lagar väl så det finns matlådor? 

Om man lagar riktig mat så ingår det väl ändå att ha grönsaker i maten? För hur kan man laga mat utan att ha i grönsaker i maten? 

Man kan syra grönsaker och ha i kylen och plocka fram till varje måltid. Och jag har svårt att se någon som genuint gillar mat att inte ha en enda sak från växtriket på tallriken. T o m pasta med pesto räknas ju till att ha grönsaker? 

• Anonym (Anna)

Du MÅSTE inte om du mår bra. Ta en multivitamin och slappna av. Man måste inte äta grönsaker varje dag. Huvudsaken att du inte äter en massa sötsaker.

Finns det NÅGON frukt eller grönsak du kan äta? Kör då på det. Det ger mycket även om det bara är en sort.
    Kanske mosa banan och mixa med mjölk till en milkshake? Eller jordgubbar? Bär är också bra. Väldigt nyttigt.

• Anonym (Ulrika)

Jag är också själv i hushållet, och vet hur tråkigt det är att laga till bara en, och man kan liksom inte köpa massa olika grönsaker för de hinner bli dåliga.
    Om jag vore du skulle jag göra en stor ugnsplåt med spetskål i klyftor, broccoli, champinjoner och rödlök. Krydda med soja, olja, örter eller vad du gillar. Och sedan frysa in i portionsburkar, så istället för att koka pasta eller potatis till din köttbit/kyckling kan du bara mikra en sådan burk.

Svar på tråden Mindre än 100 g frukt och grönt per dag....