• Anonym (Gasig)

Dålig i magen av näringsdryck?

Jag har precis börjat med näringsdrycker (närmare bestämt resource 2.0 utan fibrer) och har sen jag började blivit körig i magen ooch ffa gasig. Jag har liksom inte gjort just några andra förändringar i min kost, så jag undrar om det kan bero på näringsdryckerna? Om fisarna åtminstone inte hade luktat så mkt hade det väl varit mer uthärdligt, men de här stinker verkligen. Typ ruttet ägg. Samtidigt vill jag ju inte sluta m näringsdryckerna om det inte är de som är problemet.

• Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?
  • Anonym (K)

Jag hade provat en annan sort för att se om det blev bättre, om inte läkare eller dietist skrivit att det är just den här du ska ha. Prata i så fall med dem först. 

• Anonym (Gasig)
    Anonym (K) skrev 2024-11-09 07:43:39 följande:

Jag hade provat en annan sort för att se om det blev bättre, om inte läkare eller dietist skrivit att det är just den här du ska ha. Prata i så fall med dem först. 

Tack för ditt svar! Tyvärr har jag inte tid hos dietisten förrän på fredag och han är typ omöjlig att få tag i annat än när man har bokad tid. Jag kan så klart vänta med att ta fler till dess, men det är inte optimalt, så jag vill helst undvika det om det går. Dessutom har jag redan hämtat ut flr en månad, och de är ju inte gratis precis, så om det inte är näringsdryckernas "fel" känns det ju onödigt att byta ut dem och köpa en hel månads förbrukning till för en och samma månad. Om det är det som behövs är det ju det jag får göra, men då vill jag gärna veta att det är på goda grunder.
  • Lynx123

Kan vara något ämne, typ laktos, som ger dig gaser. Måste du verkligen dricka den sortens drycker?

• Anonym (s)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 11:37:48 följande:

Kan vara något ämne, typ laktos, som ger dig gaser. Måste du verkligen dricka den sortens drycker?

Är det inte en lite farligt ifrågasättande när det så nyligt har bedömts att TS behöver dessa? Beroende på skäl kan det vara rätt dumt att lägga in såna kommentarer.
  • EpicF
    Anonym (Gasig) skrev 2024-11-09 10:01:10 följande:
    Tack för ditt svar! Tyvärr har jag inte tid hos dietisten förrän på fredag och han är typ omöjlig att få tag i annat än när man har bokad tid. Jag kan så klart vänta med att ta fler till dess, men det är inte optimalt, så jag vill helst undvika det om det går. Dessutom har jag redan hämtat ut flr en månad, och de är ju inte gratis precis, så om det inte är näringsdryckernas "fel" känns det ju onödigt att byta ut dem och köpa en hel månads förbrukning till för en och samma månad. Om det är det som behövs är det ju det jag får göra, men då vill jag gärna veta att det är på goda grunder.
    Det du kan göra är att köpa ett 4-pack av en annan soet och pröva. 

Har många patienter som dricker näringsdryck och endel blir gosiga pga innehållet. Men om det är just den sorten vet jag faktiskt inte. 

Men varför just utan fibrer? Du kan köpa ett 4-pack av samma men med fiber. Kan vara värt att testa
  • EpicF
    Anonym (s) skrev 2024-11-09 11:40:57 följande:
    Är det inte en lite farligt ifrågasättande när det så nyligt har bedömts att TS behöver dessa? Beroende på skäl kan det vara rätt dumt att lägga in såna kommentarer.
    Näringsdrycker finns i olika märken och är inte alls säkert att ts måste ha just Resource 2.0. Kan vara att dietisten hae bra erfaring med dessa och därför skriver ut dem. 
  • Lynx123
    Anonym (s) skrev 2024-11-09 11:40:57 följande:
    Inte alls! Det beror helt på anledningen till att de tas. Tror att TS kan tänka själv.
  • Anonym (s)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 13:13:32 följande:
    Inte alls! Det beror helt på anledningen till att de tas. Tror att TS kan tänka själv.
    Fast folk får inte utskrivet dessa för skojs skull, dietister har ofta väldigt lång kötid. Nu gäller det nog inte ätstörningar men med tanke på mängden ätstörningstrådar här är det inte fel att vara lite försiktig.
  • Anonym (s)
    EpicF skrev 2024-11-09 12:08:31 följande:
    Näringsdrycker finns i olika märken och är inte alls säkert att ts måste ha just Resource 2.0. Kan vara att dietisten hae bra erfaring med dessa och därför skriver ut dem. 
    Det är inte svårt att läsa vad folk skriver. Eller.. vänta nu
  • Anonym (M)

Kanske OT men vad finns det för anledningar till att få näringsdryck? Vissa anledningar vet jag ju men kan man få sådana om man har dåligt upptag i tarmen t ex?

Till TS, innehåller de sötningsmedel eller oligiofruktos? Kan vara rena boven för magen. 

Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?