Inlägg från: Anonym (s) |Visa alla inlägg
  • Anonym (s)

Dålig i magen av näringsdryck?

Lynx123 skrev 2024-11-09 11:37:48 följande:

Kan vara något ämne, typ laktos, som ger dig gaser. Måste du verkligen dricka den sortens drycker?

Är det inte en lite farligt ifrågasättande när det så nyligt har bedömts att TS behöver dessa? Beroende på skäl kan det vara rätt dumt att lägga in såna kommentarer.
  • Anonym (s)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 13:13:32 följande:
    Inte alls! Det beror helt på anledningen till att de tas. Tror att TS kan tänka själv.
    Fast folk får inte utskrivet dessa för skojs skull, dietister har ofta väldigt lång kötid. Nu gäller det nog inte ätstörningar men med tanke på mängden ätstörningstrådar här är det inte fel att vara lite försiktig.
  • Anonym (s)
    EpicF skrev 2024-11-09 12:08:31 följande:
    Näringsdrycker finns i olika märken och är inte alls säkert att ts måste ha just Resource 2.0. Kan vara att dietisten hae bra erfaring med dessa och därför skriver ut dem. 
    Det är inte svårt att läsa vad folk skriver. Eller.. vänta nu
  • Anonym (s)
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-11 21:53:36 följande:

Vården kommer inte ens veta om du ätit nötter eller druckit näringsdryck. Tror inte de bryr sig heller. 

Men så smart att lägga dig i TS vård och prata kalorier i detta skede...Hade TS ätit tillräckligt hade inte näringsdryck varit viktigt, just nu är det vad som verkar behövas. Då får det vara så.
  • Anonym (s)
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-11 23:57:43 följande:
    Det var därför jag sa at hon skulle räkna kalorier för att få i sig tillräckligt. Jag sa det som alternativ till näringsdrycken som hon inte trivdes med. 
    Trivdes... TS mage är troligtvis inte van vid att få i sig allt hn äter och sorten kan behöva anpassas. Att det står på flaskan antal kalorier är tyvärr ett måste för flaskan ungefär som att det står på chokladkakan. Det betyder inte att alla bör lusläsa innehållet. Jag äter själv näringsdryck utan att veta antal kalorier i. Funkar utmärkt för mig.
  • Anonym (s)
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-12 10:24:16 följande:
    Jag kollar inte heller på kaloriinnehållet i saker och för en absolut majoritet av människor går det bra. I ts fall har det lett till att hon är nära LPT. 
    EpicF skrev 2024-11-12 09:47:14 följande:
    Ja, hon gjort ett val som vården har bestämt. Allt för att undvika tvpngsinläggning. 

Ja, all mat (utan vatten) innehåller kalorier. Det innebär inte att man ska räkna kalorier för att gå upp i vikt. Och man säger dessutom inte så till en anorektiker. De är oftast experter på att veta vad olika mat har för kalorier. 
    Vården bryr sig bara om hon går upp i vikt, de kommer inte tvångsinlägga henna så länge hon gör det. Nu har ts inte gått upp i vikt av att bara äta dvs hon måste äta mer. Att äta mer är ett luddigt råd som ofta leder till att man äter för lite (i ts fall) eller för mycket (de flesta som vill gå ner i vikt) 
    Men skämtar du med oss eller? Det är precis därför TS inte behöver veta exakta kalorier, ditt prat om kalorier var inte positivt för tråden alls. TS har säkert vetskap om nötter och juice redan.
Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?