• EpicF

Dålig i magen av näringsdryck?

Anonym (Gasig) skrev 2024-11-09 10:01:10 följande:
    Tack för ditt svar! Tyvärr har jag inte tid hos dietisten förrän på fredag och han är typ omöjlig att få tag i annat än när man har bokad tid. Jag kan så klart vänta med att ta fler till dess, men det är inte optimalt, så jag vill helst undvika det om det går. Dessutom har jag redan hämtat ut flr en månad, och de är ju inte gratis precis, så om det inte är näringsdryckernas "fel" känns det ju onödigt att byta ut dem och köpa en hel månads förbrukning till för en och samma månad. Om det är det som behövs är det ju det jag får göra, men då vill jag gärna veta att det är på goda grunder.
    Det du kan göra är att köpa ett 4-pack av en annan soet och pröva. 

Har många patienter som dricker näringsdryck och endel blir gosiga pga innehållet. Men om det är just den sorten vet jag faktiskt inte. 

Men varför just utan fibrer? Du kan köpa ett 4-pack av samma men med fiber. Kan vara värt att testa
  • EpicF
    Anonym (s) skrev 2024-11-09 11:40:57 följande:
    Är det inte en lite farligt ifrågasättande när det så nyligt har bedömts att TS behöver dessa? Beroende på skäl kan det vara rätt dumt att lägga in såna kommentarer.
    Näringsdrycker finns i olika märken och är inte alls säkert att ts måste ha just Resource 2.0. Kan vara att dietisten hae bra erfaring med dessa och därför skriver ut dem. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-11-09 15:46:45 följande:

Kanske OT men vad finns det för anledningar till att få näringsdryck? Vissa anledningar vet jag ju men kan man få sådana om man har dåligt upptag i tarmen t ex?

Till TS, innehåller de sötningsmedel eller oligiofruktos? Kan vara rena boven för magen. 

Ja, det kan man. 
  • EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-11 21:53:36 följande:

Du måste ätit för lite om du gått ner i vikt. Har du testat att räkna kalorier? En flaska näringsdryck innehåller 400 kcal det är 80 gram choklad exempelvis, alltså väldigt lätt att få i sig. Byter du ut vatten mot juice får du i dig 750 kcal per dag (räknar på 1 1/5 liter om dagen) Matpaj är väldigt kaloririkt och nötter det är nyttigt också. 

Vården kommer inte ens veta om du ätit nötter eller druckit näringsdryck. Tror inte de bryr sig heller. 

Vet du något om anorexia så hade du aldrig kommer med ett sådant dumt inlägg.

Det värsta en anorektiker kan göra är att räkna kalorier, speciellt om man ska upp i vikt. En med anorexi vill inte upp i vikt och därför så är näringsdryck ett måste för många. 
  • EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-11 23:56:28 följande:
    Då har hon ju gjort ett val. Näringsdryckerna innehåller också kalorier, 400 per flaska. Det står till och med på dem. 
    Ja, hon gjort ett val som vården har bestämt. Allt för att undvika tvpngsinläggning. 

Ja, all mat (utan vatten) innehåller kalorier. Det innebär inte att man ska räkna kalorier för att gå upp i vikt. Och man säger dessutom inte så till en anorektiker. De är oftast experter på att veta vad olika mat har för kalorier. 
  • EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-12 10:24:16 följande:
    Jag kollar inte heller på kaloriinnehållet i saker och för en absolut majoritet av människor går det bra. I ts fall har det lett till att hon är nära LPT. 
    EpicF skrev 2024-11-12 09:47:14 följande:
    Ja, hon gjort ett val som vården har bestämt. Allt för att undvika tvpngsinläggning. 

Ja, all mat (utan vatten) innehåller kalorier. Det innebär inte att man ska räkna kalorier för att gå upp i vikt. Och man säger dessutom inte så till en anorektiker. De är oftast experter på att veta vad olika mat har för kalorier. 
    Vården bryr sig bara om hon går upp i vikt, de kommer inte tvångsinlägga henna så länge hon gör det. Nu har ts inte gått upp i vikt av att bara äta dvs hon måste äta mer. Att äta mer är ett luddigt råd som ofta leder till att man äter för lite (i ts fall) eller för mycket (de flesta som vill gå ner i vikt) 
    Precis därför ts fått utskrivet näringsdryck 
  • EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-12 19:48:47 följande:

Du kanske har svårt att förstå enkla resonemang. Men för att sammanfatta, ts gillar inte näringsdrycken, jag föreslog ett alternativ som ts kan välja att ta eller inte. Orka bli kränkt för att jag ger ett råd du inte gillar. Det är inte ens dig jag vände mig till. 

Man pratar inte om att räkna kalorier med en som har anorexia. Ts har fått utskrivet näringsdrycker just pga hon inte går upp i vikt av vanlig mat. Inte går upp även om hon skulle räkna kalorier för att få sig fler. Därför har ts fått utskrivet näringsdrycker. 

Ja, det bästa hade varit att ts gick upp i vikt av vanlig mat. Men eftersom hon har anorexia så gör hon inte det. 
  • EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-12 19:48:47 följande:

Du kanske har svårt att förstå enkla resonemang. Men för att sammanfatta, ts gillar inte näringsdrycken, jag föreslog ett alternativ som ts kan välja att ta eller inte. Orka bli kränkt för att jag ger ett råd du inte gillar. Det är inte ens dig jag vände mig till. 

Man pratar inte om att räkna kalorier med en som har anorexia. Ts har fått utskrivet näringsdrycker just pga hon inte går upp i vikt av vanlig mat. Inte går upp även om hon skulle räkna kalorier för att få sig fler. Därför har ts fått utskrivet näringsdrycker. 

Ja, det bästa hade varit att ts gick upp i vikt av vanlig mat. Men eftersom hon har anorexia så gör hon inte det.
  • EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-12 22:29:47 följande:
    Så för att sammanfatta är ts en medicinskt underverk som bryter mot naturens lagar och kan därför inte gå upp i vikt av mat oavsett hur mycket hon äter och näringsdryck är en magisk bryggd som upphäver hennes övernaturliga egenskaper. Du borde skriva böcker. 
    Missförstår du med flit?

Kunskap om anorexia har du förövrigt inte. 

Hade ts gått upp i vikt av vanligt man så hade hon inte fått näringsdryck utskrivet. 
Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?