• Anonym (Gasig)

Dålig i magen av näringsdryck?

Jag har precis börjat med näringsdrycker (närmare bestämt resource 2.0 utan fibrer) och har sen jag började blivit körig i magen ooch ffa gasig. Jag har liksom inte gjort just några andra förändringar i min kost, så jag undrar om det kan bero på näringsdryckerna? Om fisarna åtminstone inte hade luktat så mkt hade det väl varit mer uthärdligt, men de här stinker verkligen. Typ ruttet ägg. Samtidigt vill jag ju inte sluta m näringsdryckerna om det inte är de som är problemet.

• Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-11-09 15:46:45 följande:

Kanske OT men vad finns det för anledningar till att få näringsdryck? Vissa anledningar vet jag ju men kan man få sådana om man har dåligt upptag i tarmen t ex?

Till TS, innehåller de sötningsmedel eller oligiofruktos? Kan vara rena boven för magen. 

Ja, det kan man. 
  • Anonym (Gasig)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 11:37:48 följande:

Kan vara något ämne, typ laktos, som ger dig gaser. Måste du verkligen dricka den sortens drycker?

Ja, det är det jag tänker: att det kanske är nåt sånt. Det var därför jag undrade om det är nån som vet. På paketet står det bara "sockerarter" vad jag kan se. Och ja, jag måste tyvärr ta dem.
    Anonym (s) skrev 2024-11-09 11:40:57 följande:
    Är det inte en lite farligt ifrågasättande när det så nyligt har bedömts att TS behöver dessa? Beroende på skäl kan det vara rätt dumt att lägga in såna kommentarer.
    Lynx123 skrev 2024-11-09 13:13:32 följande:
    Inte alls! Det beror helt på anledningen till att de tas. Tror att TS kan tänka själv.
    Anonym (s) skrev 2024-11-09 13:29:17 följande:
    Fast folk får inte utskrivet dessa för skojs skull, dietister har ofta väldigt lång kötid. Nu gäller det nog inte ätstörningar men med tanke på mängden ätstörningstrådar här är det inte fel att vara lite försiktig.
    Faktum är att det är pga ätstörning. Jag har i det längsta kämpat emot men nu står det mellan att jag frivilligt tar näringsdryckerna eller att de sätter ett lpt. Ja, jag kan tänka själv, men mitt eget tänkande slåss med det ätstörda tänkandet, och det är helt klart triggande att få frågan om jag verkligen måste ta dem. Den bekräftar ju bara det jag själv känner: att det är fel på alla sätt att ta dem. Men samtidigt vill jag ju absolut inte bli inlåst och itvingad både näringsdrycker och mat, så jag har ändå lyckats övertala mig själv. Sen är detta förstås ändå inte ditt ansvar, Lynx, och folk kan inte hålla på och gå på tå hela tiden av rädsla för att trigga någon, det fattar ju jag också.
    EpicF skrev 2024-11-09 12:06:41 följande:
    Det du kan göra är att köpa ett 4-pack av en annan soet och pröva. 
    Det är ju en idé... fast då kommer nästa problem: jag vet inte vilka andra de godkänner ...
    EpicF skrev 2024-11-09 12:08:31 följande:
    Näringsdrycker finns i olika märken och är inte alls säkert att ts måste ha just Resource 2.0. Kan vara att dietisten hae bra erfaring med dessa och därför skriver ut dem. 
    Ja, fast jag tolkade det som att det Lynx menade var att jag inte skulle ta näringsdrycker alls.
    Anonym (M) skrev 2024-11-09 15:46:45 följande:

Kanske OT men vad finns det för anledningar till att få näringsdryck? Vissa anledningar vet jag ju men kan man få sådana om man har dåligt upptag i tarmen t ex?

Till TS, innehåller de sötningsmedel eller oligiofruktos? Kan vara rena boven för magen. 

I mitt fall är det ätstörning; om man kan få dem pga dåligt näringsupptag i tarmen vet jag faktiskt inte. Jag vet inte heller vad det är för sockerarter i dem. Så jag undrade mest om nån annan har ngra erfarenheter av detta.
  • Lynx123

Jag har ingen direkt erfarenhet av näringsdrycker men förr drack jag proteindrycker med vassle i som gav mig jättemycket gas. Bytte till kasein och då blev det genast bättre. Är inte laktosintolerant men på något sätt gillade tarmarna inte.de första pulvren. Är du okej i magen i övrigt när du dricker de här? I så fall kanske det är frågan om en viss anpassningsperiod?

• Anonym (Gasig)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 18:19:15 följande:

Jag har ingen direkt erfarenhet av näringsdrycker men förr drack jag proteindrycker med vassle i som gav mig jättemycket gas. Bytte till kasein och då blev det genast bättre. Är inte laktosintolerant men på något sätt gillade tarmarna inte.de första pulvren. Är du okej i magen i övrigt när du dricker de här? I så fall kanske det är frågan om en viss anpassningsperiod?

Så kan det förstås vara - att det bara är att magen måste vänja sig! Hoppas du har rätt. Tack!
  • Anonym (Samma)

Min mage blir ?dålig? av dom mjölkiga så vi bytte till juicy och det funkar bättre. Tycker juicy smakar bättre också och är mer lättdruckna. Får dom utskrivet pga kraftig kroniskt illamående 

• Anonym (Gasig)
    Anonym (Samma) skrev 2024-11-10 02:33:07 följande:

Min mage blir ?dålig? av dom mjölkiga så vi bytte till juicy och det funkar bättre. Tycker juicy smakar bättre också och är mer lättdruckna. Får dom utskrivet pga kraftig kroniskt illamående 

Åh - ok, tack! På vilket sätt blev din mage dålig?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Gasig) skrev 2024-11-10 11:50:38 följande:
    Åh - ok, tack! På vilket sätt blev din mage dålig?

Fick akut springa på toaletten efter en liten stund, händer ibland med juicy också men inte alls lika ofta
  • Anonym (Mat)

Kan du inte äta mat istället? Det finns soppor och liknande om det måste vara flytande. 

• Anonym (Gasig)
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-11 07:59:06 följande:

Kan du inte äta mat istället? Det finns soppor och liknande om det måste vara flytande. 

Tyvärr har jag inte det valet (se även #12 för förklaring), men tack för svar iaf!
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Gasig) skrev 2024-11-11 11:40:42 följande:
    Tyvärr har jag inte det valet (se även #12 för förklaring), men tack för svar iaf!
    Har verkligen vården sagt att de tänker lägga in dig på LPT fast du går upp i vikt? Och att de tänker hålla fast och mata med tvång fast du frivilligt äter (och går upp i vikt)? 
Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?