Inlägg från: Anonym (Mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mat)

Dålig i magen av näringsdryck?

Kan du inte äta mat istället? Det finns soppor och liknande om det måste vara flytande. 

• Anonym (Mat)
    Anonym (Gasig) skrev 2024-11-11 11:40:42 följande:
    Tyvärr har jag inte det valet (se även #12 för förklaring), men tack för svar iaf!
    Har verkligen vården sagt att de tänker lägga in dig på LPT fast du går upp i vikt? Och att de tänker hålla fast och mata med tvång fast du frivilligt äter (och går upp i vikt)? 
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Gasig) skrev 2024-11-11 21:08:16 följande:
    Ja, alltså - grejen är ju den att jag inte går upp i vikt utan att jag fortsätter att gå ned. Så om jag inte själv "tar ansvar" och tar näringsdryckerna för att vända viktnedgången så är inläggning det enda alternativet enligt vården. Lpt för att jag aldrig i livet skulle lägga in mig frivilligt. Så nej - inget lpt om jag tar näringsdryckerna frivilligt och går upp i vikt, men annars ja. Det är därför jag till slut gått med på näringsdrycker.

Du måste ätit för lite om du gått ner i vikt. Har du testat att räkna kalorier? En flaska näringsdryck innehåller 400 kcal det är 80 gram choklad exempelvis, alltså väldigt lätt att få i sig. Byter du ut vatten mot juice får du i dig 750 kcal per dag (räknar på 1 1/5 liter om dagen) Matpaj är väldigt kaloririkt och nötter det är nyttigt också. 

Vården kommer inte ens veta om du ätit nötter eller druckit näringsdryck. Tror inte de bryr sig heller. 

• Anonym (Mat)
    EpicF skrev 2024-11-11 22:17:01 följande:
    Vet du något om anorexia så hade du aldrig kommer med ett sådant dumt inlägg.

Det värsta en anorektiker kan göra är att räkna kalorier, speciellt om man ska upp i vikt. En med anorexi vill inte upp i vikt och därför så är näringsdryck ett måste för många. 
    Då har hon ju gjort ett val. Näringsdryckerna innehåller också kalorier, 400 per flaska. Det står till och med på dem. 
  • Anonym (Mat)
    Anonym (s) skrev 2024-11-11 22:18:42 följande:
    Men så smart att lägga dig i TS vård och prata kalorier i detta skede...Hade TS ätit tillräckligt hade inte näringsdryck varit viktigt, just nu är det vad som verkar behövas. Då får det vara så.
    Det var därför jag sa at hon skulle räkna kalorier för att få i sig tillräckligt. Jag sa det som alternativ till näringsdrycken som hon inte trivdes med. 
  • Anonym (Mat)
    Anonym (s) skrev 2024-11-12 09:54:24 följande:
    Trivdes... TS mage är troligtvis inte van vid att få i sig allt hn äter och sorten kan behöva anpassas. Att det står på flaskan antal kalorier är tyvärr ett måste för flaskan ungefär som att det står på chokladkakan. Det betyder inte att alla bör lusläsa innehållet. Jag äter själv näringsdryck utan att veta antal kalorier i. Funkar utmärkt för mig.
    Jag kollar inte heller på kaloriinnehållet i saker och för en absolut majoritet av människor går det bra. I ts fall har det lett till att hon är nära LPT. 
    EpicF skrev 2024-11-12 09:47:14 följande:
    Ja, hon gjort ett val som vården har bestämt. Allt för att undvika tvpngsinläggning. 

Ja, all mat (utan vatten) innehåller kalorier. Det innebär inte att man ska räkna kalorier för att gå upp i vikt. Och man säger dessutom inte så till en anorektiker. De är oftast experter på att veta vad olika mat har för kalorier. 
    Vården bryr sig bara om hon går upp i vikt, de kommer inte tvångsinlägga henna så länge hon gör det. Nu har ts inte gått upp i vikt av att bara äta dvs hon måste äta mer. Att äta mer är ett luddigt råd som ofta leder till att man äter för lite (i ts fall) eller för mycket (de flesta som vill gå ner i vikt) 
  • Anonym (Mat)
    Anonym (s) skrev 2024-11-12 11:28:37 följande:
    Men skämtar du med oss eller? Det är precis därför TS inte behöver veta exakta kalorier, ditt prat om kalorier var inte positivt för tråden alls. TS har säkert vetskap om nötter och juice redan.

Du kanske har svårt att förstå enkla resonemang. Men för att sammanfatta, ts gillar inte näringsdrycken, jag föreslog ett alternativ som ts kan välja att ta eller inte. Orka bli kränkt för att jag ger ett råd du inte gillar. Det är inte ens dig jag vände mig till. 

• Anonym (Mat)
    EpicF skrev 2024-11-12 21:23:12 följande:
    Man pratar inte om att räkna kalorier med en som har anorexia. Ts har fått utskrivet näringsdrycker just pga hon inte går upp i vikt av vanlig mat. Inte går upp även om hon skulle räkna kalorier för att få sig fler. Därför har ts fått utskrivet näringsdrycker. 

Ja, det bästa hade varit att ts gick upp i vikt av vanlig mat. Men eftersom hon har anorexia så gör hon inte det. 
    Så för att sammanfatta är ts en medicinskt underverk som bryter mot naturens lagar och kan därför inte gå upp i vikt av mat oavsett hur mycket hon äter och näringsdryck är en magisk bryggd som upphäver hennes övernaturliga egenskaper. Du borde skriva böcker. 
Svar på tråden Dålig i magen av näringsdryck?