• Anonym (Fundersam)

Kompis bjuder barn på alkohol hemma

En av mina nära vänner bjuder sitt minderåriga barn på alkohol hemma. Barnet är nu 16 men har blivit bjuden ibland från 15 och idag typ 2 ggr i veckan istället. 

Barnet har för övrigt en svårare variant av ADHD och haft det svårt med detta hela livet, idag har barnet en praktikplats då gymnasiet inte funkar. 

Är det verkligen lämpligt att bjuda barn på 1 glas vin eller liknande på fredagar och lördagar varje vecka. Det är som att min kompis uppskattar att dricka vin med sitt barn? som att det blir som en polare. 

Borde jag göra något, har sagt att detta är fel. Min kompis ser mig som moralist. 

• Svar på tråden Kompis bjuder barn på alkohol hemma
  • Liventill

Det är extremt olämpligt och du SKA göra en orosanmälan till socialtjänsten.

• Anonym (Nej!)

Du är definitivt inte moralist, utan reagerar helt rätt! Håller med tidigare skribent om att du bör göra en orosanmälan om din vän inte tar sitt förnuft till fånga. 

• Tukt

Det är ju definitivt fel.
    Men du måste också avväga om hur du kan göra som mest nytta. Att anmäla, vilket förmodligen kapar banden med kompisen. Eller att du först försöker vara ett stöd och prata om det olämpliga i det.
    .

• Liventill
    Tukt skrev 2024-11-08 20:27:44 följande:

Det är ju definitivt fel.
    Men du måste också avväga om hur du kan göra som mest nytta. Att anmäla, vilket förmodligen kapar banden med kompisen. Eller att du först försöker vara ett stöd och prata om det olämpliga i det.
    .

Hur länge menar du att man ska förklara det olämpliga i det? Trådskaparen har ju redan lyft det med kompisen och blivit kallad moralist. På vilket sätt tror du att det gör någon skillnad att ta upp det flera gånger?
  • Tukt
    Liventill skrev 2024-11-08 20:53:56 följande:
    Hur länge menar du att man ska förklara det olämpliga i det? Trådskaparen har ju redan lyft det med kompisen och blivit kallad moralist. På vilket sätt tror du att det gör någon skillnad att ta upp det flera gånger?
    Svårt att säga. Men inte allt för länge. Sedan kan man ju försöka ta diskussionen på ett annat sätt än man gjort innan. Men allt handlar ju om för TS att väga det ena mot vart annat. Vad blir bäst för barnet?
  • Spucks

Varje vecka är väl onödig oftast. Dessutom har barn med ADHD större benägenhet att bli beroende (oavsett av vad). 

Men så vet man ju utav ditt inlägg inte varför föräldern gör såhär. Det kan ju tex. vara så att att få dricka ett glas vin hemma stoppa ungdomen från att gå ut och supa. Utan mer information går det inte att bedöma om det är okej eller inte.

• Anonym (Nej!)
    Tukt skrev 2024-11-08 21:03:59 följande:
    Svårt att säga. Men inte allt för länge. Sedan kan man ju försöka ta diskussionen på ett annat sätt än man gjort innan. Men allt handlar ju om för TS att väga det ena mot vart annat. Vad blir bäst för barnet?
    Och du tycker inte att ett år är "allt för länge"? Ungen har ju fått alkohol sen 15 års ålder, och är nu 16 ...
  • Anonym (Nej!)
    Spucks skrev 2024-11-08 21:06:28 följande:

Varje vecka är väl onödig oftast. Dessutom har barn med ADHD större benägenhet att bli beroende (oavsett av vad). 

Men så vet man ju utav ditt inlägg inte varför föräldern gör såhär. Det kan ju tex. vara så att att få dricka ett glas vin hemma stoppa ungdomen från att gå ut och supa. Utan mer information går det inte att bedöma om det är okej eller inte.

skulle det ju kunna vara förstås, men i så fall misstänker jag att ts "nära vän" skulle ha förklarat detta snarare än att kalla ts moralist ... dessutom hade det ju varit en sinnessjukt korkad metod att försöka hindra ungen fr att gå ut och supa; det är ju inte precis så att tonåringar dricker för att de behöver det där lilla glaset vin 2ggr i veckan.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-09 07:22:51 följande:
    Så skulle det ju kunna vara förstås, men i så fall misstänker jag att ts "nära vän" skulle ha förklarat detta snarare än att kalla ts moralist ... dessutom hade det ju varit en sinnessjukt korkad metod att försöka hindra ungen fr att gå ut och supa; det är ju inte precis så att tonåringar dricker för att de behöver det där lilla glaset vin 2ggr i veckan.
    *en sinnessjukt korkad metod FÖR att försöka hindra, skulle det ju stå ...
  • Tukt
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-09 07:16:34 följande:
    Och du tycker inte att ett år är "allt för länge"? Ungen har ju fått alkohol sen 15 års ålder, och är nu 16 ...
    Jag utgår från hur och när TS har hanterat detta.
  • Anonym (Nej!)
    Tukt skrev 2024-11-09 09:41:23 följande:
    Jag utgår från hur och när TS har hanterat detta.
    Hm .. vad innebär det? Alltså, jag fattar inte vad du menar med detta (inget klag på dig - det är jag som är trög, haha)
  • Tukt
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-09 10:32:22 följande:
    Hm .. vad innebär det? Alltså, jag fattar inte vad du menar med detta (inget klag på dig - det är jag som är trög, haha)
    Jag är alltså inte ute efter att TS kompis inte ska anmäla. Bara att hon ska göra det som hon tror är bäst för barnet.
    Det samma vad det gäller tid. Vi vet ju inte vad hon gjort på det där året och hur mycket av det. Så det är något jag inte kan bedöma.
  • Spucks
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-09 07:22:51 följande:
    Så skulle det ju kunna vara förstås, men i så fall misstänker jag att ts "nära vän" skulle ha förklarat detta snarare än att kalla ts moralist ... dessutom hade det ju varit en sinnessjukt korkad metod att försöka hindra ungen fr att gå ut och supa; det är ju inte precis så att tonåringar dricker för att de behöver det där lilla glaset vin 2ggr i veckan.
    Mitt poäng var att vi vet för lite om situationen för att ha relevanta åsikter.
  • Anonym (låt dem vara)

Du vet inte någon bakgrund till detta. Låt dem vara.

Sen ska denna mamman/pappan såklart inte bjuda ditt barn på vin. Då ska du säga ifrån och ev inte låta dem umgås mer.

Lämpligt är också att prata med ditt eget barn om alkoholdebut och förklara varför (förutom att det är olagligt) som barn inte ska dricka. Sen låter ditt barn förhoppningsvis bli alkohol om hen blir ställd inför valet i framtiden.

Vad tycker ditt barn om det hela?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (låt dem vara) skrev 2024-11-10 12:28:44 följande:

Du vet inte någon bakgrund till detta. Låt dem vara.

Sen ska denna mamman/pappan såklart inte bjuda ditt barn på vin. Då ska du säga ifrån och ev inte låta dem umgås mer.

Lämpligt är också att prata med ditt eget barn om alkoholdebut och förklara varför (förutom att det är olagligt) som barn inte ska dricka. Sen låter ditt barn förhoppningsvis bli alkohol om hen blir ställd inför valet i framtiden.

Vad tycker ditt barn om det hela?

Vad skulle en rimlig bakgrund vara till att Man bjuder sitt barn två gånger i veckan på ett glas vin?? 
  • Anonym (låt dem vara)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-11-10 13:29:17 följande:
    Vad skulle en rimlig bakgrund vara till att Man bjuder sitt barn två gånger i veckan på ett glas vin?? 
    Annan dryckeskultur än svensk tex. Fullt normalt i många andra europeiska länder att servera sin tonåring mindre mängd alkohol i samband med en god måltid för att lära dem umgås normalt med det.

Många svenskar har en extremt rigid och moralistisk inställning till alkohol. Behåll den för dig själv om inte barnet verkar fara illa, då ska du såklart göra nåt åt saken, till exempel en anmälan om du inte av något skäl kan prata direkt med barnet/föräldern.

Det är ett jäkla oskick att socanmäla hit och dit för bagateller. Tar även upp resurser som hade behövt prioriteras bättre. Jag avskyr vilket angiverisamhälle Sverige håller på att bli. Bidra inte till det är du snäll.
  • Anonym (Mini)

Ja snälla anmäl. Jag fick alkohol av min mamma som barn och inte bara det var sjukt, utan även andra saker under min uppväxt.

Jag tror att jag var 12 första gången min mamma lät mig smaka alkohol och minns hur mycket hon skrattade när jag blev lullig. När jag var 14-15 hade jag inte ett sunt beteende med alkohol. snälla anmäl!

Svar på tråden Kompis bjuder barn på alkohol hemma