Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Kompis bjuder barn på alkohol hemma

En av mina nära vänner bjuder sitt minderåriga barn på alkohol hemma. Barnet är nu 16 men har blivit bjuden ibland från 15 och idag typ 2 ggr i veckan istället. 

Barnet har för övrigt en svårare variant av ADHD och haft det svårt med detta hela livet, idag har barnet en praktikplats då gymnasiet inte funkar. 

Är det verkligen lämpligt att bjuda barn på 1 glas vin eller liknande på fredagar och lördagar varje vecka. Det är som att min kompis uppskattar att dricka vin med sitt barn? som att det blir som en polare. 

Borde jag göra något, har sagt att detta är fel. Min kompis ser mig som moralist. 

• Svar på tråden Kompis bjuder barn på alkohol hemma
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (låt dem vara) skrev 2024-11-10 12:28:44 följande:

Du vet inte någon bakgrund till detta. Låt dem vara.

Sen ska denna mamman/pappan såklart inte bjuda ditt barn på vin. Då ska du säga ifrån och ev inte låta dem umgås mer.

Lämpligt är också att prata med ditt eget barn om alkoholdebut och förklara varför (förutom att det är olagligt) som barn inte ska dricka. Sen låter ditt barn förhoppningsvis bli alkohol om hen blir ställd inför valet i framtiden.

Vad tycker ditt barn om det hela?

Vad skulle en rimlig bakgrund vara till att Man bjuder sitt barn två gånger i veckan på ett glas vin?? 
Svar på tråden Kompis bjuder barn på alkohol hemma