Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Kan inte gå in på hur var varför vi inte köpte när det fanns möjlighet, har redan varit tillräckligt privat, men som situationen ser ut nu vill vi inte bo större och det finns ingen anledning till det med en sån låg hyra och närhet till jobb. Men vi borde enligt flera göra det eftersom dottern vill det. För det är visst hon som bestämmer och vi ska rätta oss efterDrömmer 
    I mitt tycke har vi det perfekt boendemässigt, lägenhet relativt centralt och möjlighet att åka till landet varje helg. 

• Anonym (V)
    Anonym (Osi) skrev 2024-11-17 20:15:51 följande:

Det finns tydligen personer som skriver inlägg för att TS ska känna sig missnöjd i livet, trots att hon inte är det.

Väldigt konstigt tycker jag. Att någon är nöjd är väl bara att gratulera? Vilken är er agenda och vad driver er?

Ingen av oss har gjort perfekta val i livet precis alla gånger. Det är väl jättefint att ändå hamna på en plats där man är nöjd?

Dottern bor kvar hemma ett par år till och sedan kan hon satsa på det som hon tycker om. 

Man får satsa på inflationsskyddat sparande istället för på värdeutvecklingen i en ägd bostad, om man bor i hyreshus. Det kan också gå bra rent ekonomiskt.

Tack, ja det är lustigt att andra anser att man borde vara missnöjd fastän man inte är det🌸
  • Anonym (V)
    felicityporter skrev 2024-11-17 22:42:42 följande:
    Tack, bra, då håller du ju med mig om att ni borde köpt hus eller bostadsrätt innan. Du har således exakt samma åsikt som jag. Att din son är vänster och att han inte anser att någon bör äga mer än någon annan och att ingen bör ha det bättre än någon annan är en helt annan sak. Din sons vänstervridna åsikter är således inget att vara stolt över, om det inte är så att du har lite dåligt samvete i mammahjärtat innerst inne.

På den tiden vi hade möjlighet att köpa ett boende klagade inte dottern över boendesituationen, sen blev det som det blev av olika anledningar, och i dag är det för sent, och tänker inte skaffa oss ett större borde för att hon önskar det när hon är 17 år. 

Har du svårt att fatta? jag tog upp sonens vänstervridna åsikter i samband med diskussionen att man ofta jämför sig med sitt umgänge. DET var hans umgänge, förstått? Det var inget skryt om att han är vänster. Skrytet är att han har högsta betyg på sin civilingenjörsutbildning, då jag är så genuint glad i mammahjärtat att han tagit sig dit. 

• Anonym (V)
    Anonym (Osi) skrev 2024-11-18 08:34:17 följande:
    Hur vet du vilka åsikter sonen har?

Dessutom: Minst två partier inom nuvarande "vänstern" har inga svårigheter med att människor kan tjäna olika mycket och då också köpa olika mycket. De partierna kan däremot ha synpunkter på att någon tjänar 50 gånger mer än någon annan ja, men i Sverige har exempelvis Socialdemokraterna aldrig hävdat att alla ska ha lika hög lön. 
    För att det är han som sagt det. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Osi) skrev 2024-11-18 08:34:17 följande:
    Hur vet du vilka åsikter sonen har?

Dessutom: Minst två partier inom nuvarande "vänstern" har inga svårigheter med att människor kan tjäna olika mycket och då också köpa olika mycket. De partierna kan däremot ha synpunkter på att någon tjänar 50 gånger mer än någon annan ja, men i Sverige har exempelvis Socialdemokraterna aldrig hävdat att alla ska ha lika hög lön. 
    Sorry trodde att inlägget var till mig men såg nu att det inte var det. 
  • Anonym (V)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 10:39:06 följande:
    Det finns många studier som visar att relativ fattigdom skadar mer än absolut fattigdom, så länge man har basbehoven uppfyllda. Vi människor stressas av att ha lägre status än andra i gruppen . Denna stress kan vara skadlig 

då kanske man ska välja sitt umgänge med omsorg. Jag har aldrig mått dåligt av vetskapen att så många är rikare än oss. Alla mina vänner jag har och haft är på ungefär samma nivå, och bara för att mina vänner i dag tjänar 10-20.000 mer än mig har dom inte förändrats eller är speciellt rika i mina ögon. Men har det gott ställt. 

men värt att betona så länge man får alla basbehov uppfyllda. För det är SÅ många barn till rika föräldrar som försummas. Vill inte skriva om det då folk som känner mig listar ut vem jag är. Men jag vet att det är så i många fall. 

men visst, i dotterns fall blev det en extrem skillnad, men i övrigt får hon ju allt hon ber om förutom bostaden då  
    kommer ha 100.000 på kontot när hon blir myndig, kunnat resa utomlands en gång per år, kunnat ägna tid åt en av dom dyraste sporterna, har närvarande Föräldrar etc, det borde inte ge henne så mkt skadlig stress tänker jag. 

• Anonym (V)

För övrigt har jag fått kallelse till visning på nybyggda lägenheten  i Vasastaden där vill hon säkert bo Då skolan ligger precis vägg i vägg. 

vad säger folket? Ska vi slå till på det och låta henne få som hon vill. 11.000 mer i hyra och 10 m2 större 

• Anonym (V)
    LiAmJo skrev 2024-11-19 12:23:13 följande:

Det låter som att dottern är lite bortskämd. Jag får ut ca 43 000 efter skatt men är ensamstående mamma och har tre barn. Vår lägenhet kostar nästan 17 000kr/mån för vi bor i Göteborgs finaste område så det är lite samma här för barnen med att de flesta bor i villa eller i "våningar". Tror det är viktigt att inte "försvara" sig mot sina barn utan det är bättre om du faktiskt bara säga att du är nöjd såhär och om hon vill leva annorlunda som vuxen kan hon göra andra val. Jag säger till mina barn att jag hellre lever lycklig och ensam än olycklig tillsammans och då blir det mindre pengar. Sen sparar jag till en bostadsrätt till äldsta sonen till när han ska flytta hemifrån om ca 6 år. Så vi lever på strikt budget och de får absolut inte allt de pekar på.

Håller med dig i din inställning.  
  • Anonym (V)
    Goneril skrev 2024-11-19 12:58:03 följande:
    Vasastan eller Örgryte? Nyproduktion är dyrt, men säkerligen är lägenheten rymlig med hög standard. Efter att din hyra är betald har du 26.000, med 3 barn lär inte mycket bli över. Jag som pensionär och boende i en äldre centralt belägen bostad i Göteborg har 25.000 kvar efter hyran, 30 år i kö, 80 kvadrat. TS bor billigt, väldigt billigt, och dottern borde vara glad och nöjd med det. En lägre hyra ger möjligheter till fritidsaktiviteter och sparande; helt enkelt mer "luft" i ekonomin.

Dottern är för övrigt väldigt sugen på lägenheten i Vasastan, gångavstånd till skolan.  Med 11.000 mer i hyra. 17.000 kostar den. Lilla sovrummet är 6.9m2 och stora är 14m2  det är alltså mindre sovrum än vi har i vår på 59m2  

men så dyrt ändå, 17000 för 70m2. med den enda fördelen att bo "centralt" vi som har gångavstånd till våra atbeten i dag, bor nära naturen men ändå bara några km från Södermalm Och precis intill tunnelbanan  

tänk om hon flyttat om något år, sonen flyttade vid 17 års ålder  då sitter vi där med denna hyresrätt som kanske är svårbyten, och tänk om nån av oss dör? 

håller med om att vi bor billigt  

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-19 13:41:41 följande:
    Dottern är för övrigt väldigt sugen på lägenheten i Vasastan, gångavstånd till skolan

Går hon på VR månntro?

Varför har ni ens berättat om möjligheten till lgh i stan om ni inte har för avsikt att flytta på er? Som att be om problem tänker jag.
    Japp. Hon har faktist inlogg på min Mail som är kopplad till bostadsförmedlingen. 
  • Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-19 13:41:41 följande:
    Dottern är för övrigt väldigt sugen på lägenheten i Vasastan, gångavstånd till skolan

Går hon på VR månntro?

Varför har ni ens berättat om möjligheten till lgh i stan om ni inte har för avsikt att flytta på er? Som att be om problem tänker jag.

vi har inte bestämt att tacka nej till lägenheten, vi ska fånigt kolla på den. Men troligen tar vi inte den Pga för dyr bl.a.  
    mman måste ju kunna diskutera saker med sina barn, vi har alltid varit öppna. Sen är det kul att gå på visningar. 

vi har tittat på flera med dottern som legat ännu bättre till, men där har hon också känt att den vart för dyr. 

• Anonym (V)

kan vara så. Känns bra att höta iaf. Tack 

Anonym (Revanelle) skrev 2024-11-19 16:10:16 följande:

Tror man behöver filtrera vad tonåringar säger. Tror många tonåringar försöker hitta och trycka på underliggande känsliga punkter. Typ det där skapade ingen reaktion så då går de över till nästa. De skapar konflikter för att kunna frigöra sig. Det går ju inte att flytta hemifrån om man tycker det är så gosigt hemma. Det är en form av överlevnadsstrategi för tonåringar.

Nu startade du den här frågeställningen så det betyder att hon hittat en knapp att trycka på.

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-19 16:13:02 följande:

Det håller jag med om ts. Vi är också rätt öppna hemmavid.
    Den är säkert fin men vill ni komma ner lite i hyra kan ni säkert göra ett byte med någon i stan, som ej är nybygge dvs.

Tror du det? 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?