TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 10:39:06 följande:
Det finns många studier som visar att relativ fattigdom skadar mer än absolut fattigdom, så länge man har basbehoven uppfyllda. Vi människor stressas av att ha lägre status än andra i gruppen . Denna stress kan vara skadlig
då kanske man ska välja sitt umgänge med omsorg. Jag har aldrig mått dåligt av vetskapen att så många är rikare än oss. Alla mina vänner jag har och haft är på ungefär samma nivå, och bara för att mina vänner i dag tjänar 10-20.000 mer än mig har dom inte förändrats eller är speciellt rika i mina ögon. Men har det gott ställt.
men värt att betona så länge man får alla basbehov uppfyllda. För det är SÅ många barn till rika föräldrar som försummas. Vill inte skriva om det då folk som känner mig listar ut vem jag är. Men jag vet att det är så i många fall.
men visst, i dotterns fall blev det en extrem skillnad, men i övrigt får hon ju allt hon ber om förutom bostaden då
kommer ha 100.000 på kontot när hon blir myndig, kunnat resa utomlands en gång per år, kunnat ägna tid åt en av dom dyraste sporterna, har närvarande Föräldrar etc, det borde inte ge henne så mkt skadlig stress tänker jag.