Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 14:18:04 följande:
    Du har ju helt fel i att ni är fattigare än de flesta. Ni har löner strax under medellöner i Sverige. De finns alltså hundratusentals familjer som har samma inkomster som ni. Och ja ni skulle ha råd med större om ni ville. Men ni vill inte. Ni skulle inte bli fattigare om ni köpte en bostad, då skulle ni äga en bostad,. Vet inte vad du menar med fattig. Är det pengar att röra sig med? Ja då är ni ju inte heller fattiga eftersom ni har en lägre hyra än vad de flesta barnfamiljer har och därmed över 40000 kr/ mån kvar till annat. Det är inte fattigt.

Jag känner flera nu som sålt sina hus och lägenheter med förlust Faktiskt.  Med räntan och alla utgifter skulle vi visst bli fattigare. En fyra i vårt område går på minst 5 mkr. T.o.m. äldre bostäder. När det blir ombildning är det en annan sak  

Och jag pratar främst om större hyresrätt vilket kostar ca 10.000 mer för en fyra. Det finns knappt några 50-talslägenheter som är 4or här med låga hyror.

Vi har fått flera erbjudanden om byte till större genom åren. Självklart har vi mindre att röra oss mednom vi tar en sån  

dottern rider för flera tusen per månad dessutom inte alls säkert att vi skulle haft råd med det, 
    vi unnar oss bra mat, reser utomlands en gång per år. 
    men allt beror på vad man jämför med. 

• Anonym (V)

Sen fattar jag med att det normalt sätt inte är en förlustaffär att köpa en br eller hus, och framförallt NÄR man köpte. Men nu blev det inte så och det får hon finna sig i. Vi är nöjda som vi är med boendet och våra jobb. Och nej även om man skulle köpt nåt svindyrt skulle hon inte kunna få allt det hon får i dag. Var mer så jag menade. 
    Hennes pappa gör fasen så mkt mer än många andra pappor som bara jobbar jämt. suttit och skjutsat henne till ridningen alla år och hjälpt till med allt. T.Ex.   

Man kan lära sig att värdesätta annat i livet än enbart pengar. 

• Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 15:33:56 följande:
    Ja de bor trångt, 2 vuxna och en tonåring på 59 m2.  Du bodde också trångt, det hindrar ju inte att ts också gör det. Hur är du funtad själv. 

Men vad är det som behövs mer tänker du i ett hem, egentligen? Trångt låter som att det är för litet. vi har ett lantställe barnen alltid kunnat åka till, med stor tomt och inpå naturen. Det har aldrig gått nån nöd på dom. Och människor som inte har det har det bra i lägenheter med. jag är ett lägenhetsbarn och vi hade så kul på våra gårdar med andra barn. Fast vi bara hade ett kök, vardagsrum och ett sovrum. 

barn som har ett eget rum är det knappast synd om! För det är vad jag antar att du menar med att bo trångt, nåt negativt. 

dottern har två kompisar som bor i villa som uttryckt att dom också gärna hade bott i lägenhet för att vi har så mysigt. Ett stort hus fullt med rum behöver inte göra barn mer välmående. 

Jag är övertygad om att vår dotter hade känt sig ännu fattigare om vi bott i ett hus, dels jämfört med sig med hennes rika kompisar som alla bor i enorma hus. vi hade inte haft råd att köpa det, plus att vi hade suttit fast med lån och höga räntor. 

• Anonym (V)
    EpicF skrev 2024-11-10 15:12:02 följande:
    Nej, dottern saknar inger. Hon är tonåring och missnöjd med det mesta. Det hör till livet som tonåring. 

Det hade inte spelat någon roll om ts och hennes familj bode i en lägenhet eller hust på 250kvm, dotter hade varit missnöjd ändå. 
    Precis!
  • Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 16:02:29 följande:
    Jag vet inte vad du vill ha för svar. Ni bor mindre än de flesta som har arbeten och har två barn. Ni har valt det, antar jag, för att det är billigt och ni två föräldrar trivs med det. Ni hade kunnat ha råd med större men ni vill inte det och prioriterar inte det. Det är ert liv och det är ni som bestämmer. Er tonårsdotter måste väl ändå få uttrycka vad hon känner utan att för den skull kallas bortskämd. Man kan bo trångt även om barnet har ett eget rum. Om dotterns rum är på 20 m2 är ert och vardagsrummet tillsammans på 39m2, då måste det vara väldigt små rum att umgås i och ta hem vänner och gäster t ex och inte mycket möjlighet till förvaring osv. Ni har valt det, du behöver inte försvara det utan bara acceptera att man kan ha olika uppfattning och önskningar i livet. Fråga dottern vad det är hon saknar istället. 

Ja alltså diskussionen gick inte ut på om hon är bortskämd eller ej, utan om det är så att vi tillhör dom mer fattiga i samhället eller ej  

Som dottern uttrycker, jag har väl inte nämnt att hon är bortskämd även om hon får mycket mer än hennes övriga vänner. vi har mkt förvaring faktist, och vardagsrummet är större än hennes rum. Vi har faktiskt firat jul några ggr hos oss med tre familjer samtidigt. Gick utmärkt. Sen är vi inte mkt för stora bjudningar så det passar oss utmärkt. Men annars har vi bjudit folk till landet. 

men jo, jag känner att jag behöver försvara mig för att du anser att jag inte borde vara så nöjd när dottern är så missnöjd. Som andra säger hade hon troligen klagat på andra saker. Vilket verkar vara ett typiskt tonårsbeteende. Hon är ändå en lugn välmående tonåring till skillnad mot vad en själv var och många andra är/var. Vilket borde vara ett mått samtidigt på att hon inte har det så himla uselt trots ett trångt boende. 

• Anonym (V)
    Anonym (Varit där) skrev 2024-11-10 16:30:16 följande:
    Tycker inte man ska lasta din dotter alltför mycket. Det är något med tidsandan i vårt samhälle. Man mäter människors värde i ekonomiska termer något som inte var vanligt när jag växte upp.

Med en ensamstående mamma hade vi det inte den bästa ekonomin men jag hade inga som helst problem med detta. Mina bästa vänner som jag förövrigt har kvar ännu idag kom från helt andra förhållanden. En läkarfamilj och den andra vars familj drev ett framgångsrikt företag.  Jag hade aldrig någon känsla av att jag betraktades som fattig eller mindre värd. 

Idag är allt så annorlunda.

Nej det är väl en annan tid. Det är vad dottern menar med. Vi kan inte jämföra hur det var när vi växte upp. 

jag kände också någon som var rikare men mådde inte heller dåligt eller jämförde oss med denne. Synd att min dotter ska behöva känna så. 

• Anonym (V)
    Baam777 skrev 2024-11-10 15:50:55 följande:

De som har villa har lån på allt. Ni äger era saker de gör inte dem. Ni är rikare än var dem är.

Nej det är man ändå glad över, att inte ha några lån❤️
  • Anonym (V)
    Xenia skrev 2024-11-10 18:55:44 följande:
    Ska dottern bestämma lägenhetens standard? I TS ställe skulle jag då påpeka att det är de som betalar hyran, dotter bidrar inte med något. Hon har ingen rättighet att ställa några krav. Om några år flyttar hon hemifrån, och om föräldrarna böjt sig för hennes vlja hade de då suttit med en onödigt stor lägenhet och en onödigt hög hyra. En lägenhet med en så låg hyra, den håller man fast vid.
    Tack, håller helt med. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Hej TS) skrev 2024-11-10 18:37:33 följande:

Du kanske borde hitta lite statistik på löner i staden ni bor i (låter som Stockholm) och även vad boende generellt kostar för familjer procentuellt av lönen. Prata om att hennes vän med föräldrar som tjänar flera hundra tusen i månaden är väldigt ovanligt. Belys att alla inte får allt utan alla får nått men i betraktarens ögon känns det som att all har och gör allt. 

Prata om att alla inte vill bo i villa och vad det kostar samt hur illa det varit med räntorna som höjts så att folk som tjänar mycket mer ändå kan ha lika mycket över i månaden som ni. 

Om ni bor i en mini-trea har hon då ett ordentligt eget rum? Eller var det matsalen som blivit hennes rum så att arrangemanget blir lite trångbott? Kanske är det hon reagerar på? Och hur bodde ni i denna lägenhet när sonen bodde hemma? 

Tack för tips. Nej hon har ett sovrum på 20m2 
    vi har en smal hall och kök, ett litet större vardagsrum. En *walk in closet* och ett matrum till köket där vi satt upp en dörr. Där vi får plats med en 180 säng, byrå, tv
  • Anonym (V)

Sonen är några år äldre än henne och har inte bott så länge i denna lägenhet. Då sov vi på bäddsoffa. Men han sov ofta hos sin farnor och Farfar som bor i huset bredvid. Under denna tid letade vi efter ett hus eller br men lyckades aldrig köpa nåt. Sen blev han äldre och äldre. Han har aldrig klagat moch tyckte inte att vi skulle köpa större. Han är väldigt enkel av sig. 

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?