• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (Sol)
    EpicF skrev 2024-11-09 12:13:05 följande:
    Var står att ts bor i Stockholm? Hon kan mycket väl bo i en kommun utanför och det är inte omöjligt att det finns lägenheter med den hyran. Står inte heller hur stor lägenheten är eller i vilket skick den är i. 

Dessutom verkar ts leva ett bra liv. 
    Hen skriver att de bor i Stockholmsområdet eftersom dottern går i gymnasiet inne i Stockholm. Bor man på pendlingsavstånd till Stockholm så finns det inte några stora lägenheter för 6000 kr/mån nej. Då bor de i ett ruckel i så fall eller väldigt litet. Och då förstår jag om dottern inte trivs. Sen är det ju väldigt märkligt att ts inte känner någon som tjänar så lite som hen och sambon gör. Vilket betyder att hen inte lär känna någon som bor i området. För med så låga hyror lär det bo väldigt många med väldigt låga inkomster där. 
  • felicityporter

Jag bor i en småstad i sydvästra Sverige och här finns det inte en chans att det finns lägenheter med 6000kr i hyra som är i rimligt storlek och beboeligt skick. I Stockholm eller dess förorter? Nej. Verkligen inte, spelar ingen roll hur länge man stått i kö.

• EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-09 17:28:47 följande:
    Hen skriver att de bor i Stockholmsområdet eftersom dottern går i gymnasiet inne i Stockholm. Bor man på pendlingsavstånd till Stockholm så finns det inte några stora lägenheter för 6000 kr/mån nej. Då bor de i ett ruckel i så fall eller väldigt litet. Och då förstår jag om dottern inte trivs. Sen är det ju väldigt märkligt att ts inte känner någon som tjänar så lite som hen och sambon gör. Vilket betyder att hen inte lär känna någon som bor i området. För med så låga hyror lär det bo väldigt många med väldigt låga inkomster där. 
    Ja, men kan fortfarande bo i en förort. 
  • felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 17:52:56 följande:
    Det finns inga lägenheter stora nog för en hel familj för 6000 kr ens i förorten, vi lever inte på 90-talet längre.
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 18:01:28 följande:
    Det finns inga lägenheter stora nog för en hel familj för 6000 kr ens i förorten, vi lever inte på 90-talet längre.
    Så vad är stort nog för dig? 

Du och ts har förmodligen inte samma preferenser på vad som är stort nog för en familj. 
  • felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 18:15:33 följande:
    Så vad är stort nog för dig? 

Du och ts har förmodligen inte samma preferenser på vad som är stort nog för en familj. 
    En etta eller max en riktigt skabbig obeboelig två är inte lämpligt för en familj och då förstår jag att TS barn är arg och besviken. Med deras löner borde de kunna få en betydligt högre boendestandard än det.
  • Anonym (Sol)
    EpicF skrev 2024-11-09 17:52:56 följande:
    Ja man kan bo i en förort men som sagt finns inga lägenheter för 6000 kr/mån där heller. Om det inte är en liten etta. Tom studentlägenheter i min stad, ettor, kostar över 6000 kr i månaden. Så glöm att det finns treor eller större i Stockholms förorter till så låg hyra.
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 18:25:14 följande:
    En etta eller max en riktigt skabbig obeboelig två är inte lämpligt för en familj och då förstår jag att TS barn är arg och besviken. Med deras löner borde de kunna få en betydligt högre boendestandard än det.
    Inte säkert du och ts har samma preferenser. Sedan kan också hyra privat. Men vad spelar det för roll? 
    Det är ts liv och med de lönerna är de inte fattiga och dottern är bortskämd. 
  • Anonym (osympatisk unge)

Det bästa du kan lära henne och förhoppningsvis fattar hon själv att nu har hon bättre förutsättningar än ni hade och vill hon kan hon anstränga sig och ha det bra i framtiden. 

Hon kan inte styra över föräldrarnas liv och förutsättningar, bryr hon sig verkligen om hur hon ska bo och vill hon ha det som sina vänner så kanske hon kan sitta och plugga och skaffa ett vanligt liv, kanske inte bli gravid förrän hon är klar med studierna och har ett fastjobb med möjlighet till löneökning och kanske gifta sig med nån som har det minst bra ställt om inte bättre.

Ska hon bara sitta och klaga så kan du skita i henne, barn säger vad de säger, om hon verkligen bryr sig och om det är något som sårar henne så kommer hon också ha viljan att ändra på det, annars är det bara snack

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?