• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (H)

Din dotter är en otacksam.

• EpicF
    Anonym (V) skrev 2024-11-08 12:33:12 följande:
    Jag har 31000 och maken 30. Det är vad vi får ut 
    Får ni ut 31' respektive 30' eller får ni ut 23-24' som du skrev först? 

Oavsett så är inte det att vara fattigt. Hade ni fått ut 15' var så hade ni varit fattiga. 
  • Anonym (V)
    EpicF skrev 2024-11-08 13:25:24 följande:

Fattiga med de lönerna? 

Nej, inte det mista fattiga. Medelinkoms absolut, men inte fattiga. 

Din dotter verkar rejält bortskämt om hon för allt hon pekar på. 

Nej jag tycker inte heller att vi är fattiga. Men jämför man med hennes vänners familjer är vi det. 

Tycker också att hon är bortskämd. Men menar inte att hon får precis allt hon pekar på, men mycket. 

Mycket i det kan bottna i att det var tufft för henne när hon var liten, att sonen tog väldigt mkt plats med utbrott och skrik var och varannan dag. Han hade ent tuff tonår med och höll på att glida åt helt fel håll. 

så har man kanske kompenserat för det när hon blev äldre och han lugnare och lever ett självständigt liv. Typ tyckt synd om henne. Om man ska göra en analys. 

• Anonym (V)
    EpicF skrev 2024-11-08 13:27:57 följande:
    Får ni ut 31' respektive 30' eller får ni ut 23-24' som du skrev först? 

Oavsett så är inte det att vara fattigt. Hade ni fått ut 15' var så hade ni varit fattiga. 

24 är det i snitt vi får ut per månad. 

tycker inte heller att det är så fattigt. Men känner ingen förutom kollegorna som sagt, som tjänar så lite. Förutom våra föräldrar. 

• Dexter dot com

Naturligtvis är ni inte fattiga! Jag har ut 19000kr efter skatt och är inte fattig. Allt handlar om prioriteringar och er dotter kommer förmodligen få en chock när hon ska flytta hemifrån .

• Anonym (V)
    Dexter dot com skrev 2024-11-08 13:42:05 följande:

Naturligtvis är ni inte fattiga! Jag har ut 19000kr efter skatt och är inte fattig. Allt handlar om prioriteringar och er dotter kommer förmodligen få en chock när hon ska flytta hemifrån .

Skönt att höra. 

Tror jag det 😆

• Anonym (Tänk på miljön)

Trodde ungdomarna tänkte mer på miljön nuförtiden? Denna konsumtion och shopping är dåligt för miljön.

Sen är det inte bruttolöner som räknas, utan vad som blir kvar efter alla utgifter som är intressant.

• Anonym (Tonårsmorsa)

TS jag tror det är mer ett tonårsbeteende än att ni är fattiga. Två av våra tonåringar är likadana, vi är typligen fattiga. Vi har ut netto 70 tusen, bor i villa, har sommarstuga, var senast utomlands i somras. Ja men tack för den, bara för att dom inte får allt som pekar på. Men vi har också fyra barn, varav två tycker livet är allmänt grått och glassigt om vart annat ☺️

• Studentpappa

Du får väl lägga till att hon är tonåring också. Det hör ju till att reagera överdrivet och vara i konflikt och dramatisk. Men samtidigt är det väldigt viktigt för dom att vara som alla andra, det finns ju en anledning att saker trendar som aldrig förr. Går en jacka viralt på tiktok ska alla ha den t.ex. Så var det ju inte när man handlade på postorder i Ellos..

Ride it like you stole it
  • Anonym (Nova)
    Goneril skrev 2024-11-08 13:06:57 följande:

Ni har hyfsade löner och ska inte gå runt och känna er fattiga. Hyra på 6.000, det är ju mindre än hälften i storstäder, i nyproduktion, var glada för det! Jag gissar att vi talar om en trea eller fyra. Med den låga hyran kan ni spara ordentligt, kanske köpa villa eller BRF! 15% i kontantinsats, men glädjande är att vissa storbanker nu "dubbelsänker" bolåneräntan.                                                                                                                                                     Nu vet jag inte hur prisläget är där ni bor, är det i närheten av en storstad behöver ni säkert 500.000 - 750.000 i kontantinsats. Med den låga hyra ni har är det inte omöjligt att spara ihop den summan på några år. Något har ni kanske på kistbotten redan. Tänk på att ni ska ha pengar till mäklaren, pantbreven och gravationsbeviset. Många glömmer det, erfarenhet sedan utlåningstiden på bank. Nu ska ni ju inte i första hand köpa villa på grund av dotterns påtryckningar utan för hela familjens skull. Även om ni har en låg hyra i dag så betalar ni till er själva i er framtida villa. 

Varför i hela fridens namn ska de bo i en villa för när de redan bor bra?

Köp, köp, köp. Alla funkar som tur är inte så. 

Neither borrower nor lender be. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?