• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (V)
    LiAmJo skrev 2024-11-19 12:23:13 följande:

Det låter som att dottern är lite bortskämd. Jag får ut ca 43 000 efter skatt men är ensamstående mamma och har tre barn. Vår lägenhet kostar nästan 17 000kr/mån för vi bor i Göteborgs finaste område så det är lite samma här för barnen med att de flesta bor i villa eller i "våningar". Tror det är viktigt att inte "försvara" sig mot sina barn utan det är bättre om du faktiskt bara säga att du är nöjd såhär och om hon vill leva annorlunda som vuxen kan hon göra andra val. Jag säger till mina barn att jag hellre lever lycklig och ensam än olycklig tillsammans och då blir det mindre pengar. Sen sparar jag till en bostadsrätt till äldsta sonen till när han ska flytta hemifrån om ca 6 år. Så vi lever på strikt budget och de får absolut inte allt de pekar på.

Håller med dig i din inställning.  
  • Anonym (V)
    Goneril skrev 2024-11-19 12:58:03 följande:
    Vasastan eller Örgryte? Nyproduktion är dyrt, men säkerligen är lägenheten rymlig med hög standard. Efter att din hyra är betald har du 26.000, med 3 barn lär inte mycket bli över. Jag som pensionär och boende i en äldre centralt belägen bostad i Göteborg har 25.000 kvar efter hyran, 30 år i kö, 80 kvadrat. TS bor billigt, väldigt billigt, och dottern borde vara glad och nöjd med det. En lägre hyra ger möjligheter till fritidsaktiviteter och sparande; helt enkelt mer "luft" i ekonomin.

Dottern är för övrigt väldigt sugen på lägenheten i Vasastan, gångavstånd till skolan.  Med 11.000 mer i hyra. 17.000 kostar den. Lilla sovrummet är 6.9m2 och stora är 14m2  det är alltså mindre sovrum än vi har i vår på 59m2  

men så dyrt ändå, 17000 för 70m2. med den enda fördelen att bo "centralt" vi som har gångavstånd till våra atbeten i dag, bor nära naturen men ändå bara några km från Södermalm Och precis intill tunnelbanan  

tänk om hon flyttat om något år, sonen flyttade vid 17 års ålder  då sitter vi där med denna hyresrätt som kanske är svårbyten, och tänk om nån av oss dör? 

håller med om att vi bor billigt  

• Anonym (S)
    Dottern är för övrigt väldigt sugen på lägenheten i Vasastan, gångavstånd till skolan

Går hon på VR månntro?

Varför har ni ens berättat om möjligheten till lgh i stan om ni inte har för avsikt att flytta på er? Som att be om problem tänker jag.
  • Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-19 13:41:41 följande:
    Dottern är för övrigt väldigt sugen på lägenheten i Vasastan, gångavstånd till skolan

Går hon på VR månntro?

Varför har ni ens berättat om möjligheten till lgh i stan om ni inte har för avsikt att flytta på er? Som att be om problem tänker jag.
    Japp. Hon har faktist inlogg på min Mail som är kopplad till bostadsförmedlingen. 
  • Anonym (S)

Kul! Jag bor intill VR men det var inte ett alternativ för vår tonåring.

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-19 13:41:41 följande:

Går hon på VR månntro?

vi har inte bestämt att tacka nej till lägenheten, vi ska fånigt kolla på den. Men troligen tar vi inte den Pga för dyr bl.a.  
    mman måste ju kunna diskutera saker med sina barn, vi har alltid varit öppna. Sen är det kul att gå på visningar. 

vi har tittat på flera med dottern som legat ännu bättre till, men där har hon också känt att den vart för dyr. 

• Anonym (Revanelle)

Tror man behöver filtrera vad tonåringar säger. Tror många tonåringar försöker hitta och trycka på underliggande känsliga punkter. Typ det där skapade ingen reaktion så då går de över till nästa. De skapar konflikter för att kunna frigöra sig. Det går ju inte att flytta hemifrån om man tycker det är så gosigt hemma. Det är en form av överlevnadsstrategi för tonåringar.

Nu startade du den här frågeställningen så det betyder att hon hittat en knapp att trycka på.

• Anonym (S)

Det håller jag med om ts. Vi är också rätt öppna hemmavid.
    Den är säkert fin men vill ni komma ner lite i hyra kan ni säkert göra ett byte med någon i stan, som ej är nybygge dvs.

• Anonym (V)

kan vara så. Känns bra att höta iaf. Tack 

Anonym (Revanelle) skrev 2024-11-19 16:10:16 följande:

Tror man behöver filtrera vad tonåringar säger. Tror många tonåringar försöker hitta och trycka på underliggande känsliga punkter. Typ det där skapade ingen reaktion så då går de över till nästa. De skapar konflikter för att kunna frigöra sig. Det går ju inte att flytta hemifrån om man tycker det är så gosigt hemma. Det är en form av överlevnadsstrategi för tonåringar.

Nu startade du den här frågeställningen så det betyder att hon hittat en knapp att trycka på.

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-19 16:13:02 följande:

Det håller jag med om ts. Vi är också rätt öppna hemmavid.
    Den är säkert fin men vill ni komma ner lite i hyra kan ni säkert göra ett byte med någon i stan, som ej är nybygge dvs.

Tror du det? 
  • Anonym (S)

Många byten är möjliga men ingen kommer att ha så låg hyra som 6 tkr.

• LiAmJo
    Goneril skrev 2024-11-19 12:58:03 följande:
    Vasastan eller Örgryte? Nyproduktion är dyrt, men säkerligen är lägenheten rymlig med hög standard. Efter att din hyra är betald har du 26.000, med 3 barn lär inte mycket bli över. Jag som pensionär och boende i en äldre centralt belägen bostad i Göteborg har 25.000 kvar efter hyran, 30 år i kö, 80 kvadrat. TS bor billigt, väldigt billigt, och dottern borde vara glad och nöjd med det. En lägre hyra ger möjligheter till fritidsaktiviteter och sparande; helt enkelt mer "luft" i ekonomin.
    En av dem ja. Lägenheten är dock en femma på 120 m2 så  tycker det ändå är värt det. Jag tycker att vi lever okej, man får vara smart och vända på varje krona men jag växte upp likadant så jag vet hur man gör. Håller med dig, TS lever billigt och två inkomster med ett barn. Säkert råd med utlandssemester om man sätter stopp för dotterns önskemål.
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?